Korzár logo Korzár

Posledné parné lokomotívy na hlavných tratiach vo Francúzsku

Pred koncom druhej svetovej vojny, ale ešte pred vylodením spojeneckých vojsk v Normandii musela francúzska vláda riešiť naliehavú situáciu, ktorú

spôsobilo zničenie osemdesiatich percent vozového parku železníc. Rozhodla odoslať do Kanady a USA objednávku na 1340 parných lokomotív s usporiadaním 2-8-2 (1'D1') podľa štandardnej avšak menšej konštrukcie USRA Mikado. Nezvyčajnosť tohto kroku spočívala v diametrálnych rozdieloch medzi americkým a francúzskym poňatím tvorby lokomotív.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spoločnosť Lima postavila 280 strojov, Alco a Baldwin po 460 strojov. Montreal Loco Works 100 a Canadian Loco Co. 40 strojov. S označením od 141R1 do 141R1340 a prívlastkom Liberation ich nalodili medzi augustom 1945 a koncom roku 1947. V strojoch nepopierajúcich svoj pôvod sa uhlie spaľovalo na rošte s plochou 5,2 m2, pričom v žiarotrubnom kotle sa vytvárala para tlaku 1,4 MPa cez prehrievač vedená do dvoch valcov rozmerom 596 x 711 mm, ktoré poháňali prostredníctvom ojníc a spojníc hlavné kolesá. Lokomotíva s celkovou hmotnosťou 187,7 t (adhéznou 80 t) a celkovou dĺžkou 24 161 mm vyvinula ťažnú silu 201 kN a maximálnu rýchlosť 120 km/h. Špeciálne si francúzsky zákazník vyžiadal ľavostranné riadenie, mazanie olejom namiesto mazacím tukom, nárazníky a skrutkové spojenia. Výrobcovia nezabudli ani na píšťalu s veľmi vysokým tónom a mechanický prikladač uhlia. Neskoršie exempláre radu 141R sa vplyvom najnovších technických vylepšení podrobili značným prestavbám: rozdelené rámy a valce nahradili odlievané, zabudované zadné podvozky typu Cole vystriedali odlievané trojuholníkové a pristúpilo sa aj k inštalovaniu valivých ložísk. Kvôli povojnovému nedostatku uhlia mnohé lokomotívy prešli na vykurovanie olejom, iné sa na olej rovno prestavali. Slúžili v ťažkej nákladnej, osobnej i rýchlikovej doprave. Známe je ich pôsobenie v exprese Mistral. S americkou štruktúrou návrhu a kvalitatívnej dômyselnosti však ostali natrvalo spojené.

SkryťVypnúť reklamu

Sedemnásť týchto vynikajúcich lokomotív sa do Francúzska nikdy nedoplavilo. Chybu nespôsobili producenti, ale výčin počasia. Spolu s loďou Belpamela sa potopili počas silnej búrky v strede Atlantického oceánu. Vysokoakostné zhotovenie ostatných kusov sa prejavilo v tom, že nakoniec ostali poslednými parnými lokomotívami v normálnej prevádzke na hlavných tratiach francúzskych štátnych železníc SNCF. Keďže do kovošrotu sa našťastie nepobrali všetky, zopár ich podnes vypovedá o jednej etape európskych dejín.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 557
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 846
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 652
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 745
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 251
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 921
  7. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 4 761
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 561
  1. Milan Buno: Toto sú desivé prvé minúty po tom, ako vypukne jadrová vojna! | 7 knižných tipov
  2. Vladimír Bojničan: OD OLTÁRA K TOTALITE: Ako sa cirkev, konzervatívci a bývalí komunisti spojili pri rozvrate Západu
  3. Peter Gregor: Sýrska Rožava po páde Baššára Asada
  4. Marek Namešpetra: Siedmy deň
  5. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida.
  6. Dagmar Olajošová: Spaľovňa horúca téma
  7. Martin Fronk: Kultúra nie je súkromný majetok
  8. Jolana Čuláková: Ako ochrániť premiéra pred atentátom, nebezpečnými policajtmi, novinármi a mimovládkami
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 64 415
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 37 310
  3. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 663
  4. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 301
  5. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 11 369
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 10 960
  7. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 448
  8. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči. 9 529
  1. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  2. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  3. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  4. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  5. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  6. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  7. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  8. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto sú desivé prvé minúty po tom, ako vypukne jadrová vojna! | 7 knižných tipov
  2. Vladimír Bojničan: OD OLTÁRA K TOTALITE: Ako sa cirkev, konzervatívci a bývalí komunisti spojili pri rozvrate Západu
  3. Peter Gregor: Sýrska Rožava po páde Baššára Asada
  4. Marek Namešpetra: Siedmy deň
  5. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida.
  6. Dagmar Olajošová: Spaľovňa horúca téma
  7. Martin Fronk: Kultúra nie je súkromný majetok
  8. Jolana Čuláková: Ako ochrániť premiéra pred atentátom, nebezpečnými policajtmi, novinármi a mimovládkami
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 64 415
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 37 310
  3. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 663
  4. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 301
  5. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 11 369
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 10 960
  7. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 448
  8. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči. 9 529
  1. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  2. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  3. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  4. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  5. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  6. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  7. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  8. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu