vlastníkov povzbudili aj vzbúrenci z Tepličky nad Váhom pri Žiline, ktorí nechcú predať svoje pozemky na výstavbu automobilky Kia za cenu ponúkanú štátom.
"Na ľudí to má vplyv a nám spôsobuje problémy," hovorí Fürst. Ale ďalším problémom je napríklad zmena legislatívy. Podľa Fürsta jeden zákon zrušili, odporučili použiť vyhlášku, a teraz vyhlášku zrušili druhou vyhláškou. Štát aj preto nedokáže získať pozmenky, na ktorých chce stavať diaľnice.
Najväčšie starosti s výkupom pozemkov má Slovenská správa ciest na východe, najmä na úsekoch Mengusovce - Jánovce a Svinia - Prešov, problémy sú aj pri stavbe rýchlostných ciest, napríklad Žarnovica - Šášovské Podhradie.
Hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška povedal, že pri výstavbe ciest vyjednávať nebudú. "Môžeme ponúknuť maximálnu cenu stanovenú expertami, ak sa nedohodneme, bude vyvlastnenie. Výstavba diaľnic sa tak možno zdrží, ale nie nejako významne."
Nie je vylúčené, že štát bude mať problém skúpiť aj pozemky určené na výstavbu diaľnice Ladce - Žilina, ktorú automobilke Kia sľúbil dokončiť do konca roku 2006. Už pred niekoľkými týždňami sa majitelia pozemkov a budov, ktoré majú byť zbúrané v Považskej Bystrici, skontaktovali s protestujúcimi vlastníkmi v desiatky kilometrov vzdialenej Tepličke nad Váhom a vzájomne sa podporili. V Považskej Bystrici pritom Slovenská správa ciest ešte nemá územné rozhodnutie a s výkupom pozemkov ani nezačala.
Vlastníci spísali výzvu ministrom dopravy Pavlovi Prokopovičovi a hospodárstva Pavlovi Ruskovi, aby odstúpili. "Oboch považujeme za nie veľmi šikovných ľudí. Minister Rusko to zbabral a tu v Považskej Bystrici ho dosť veľa ľudí volá minister babrák Rusko," hovorí Jaroslav Dunaj z považskobystrickej organizácie Diaľnica a ľudia. "Teplička nad Váhom sa stala aj akýmsi barometrom. Ukázala, čo sa deje na iných miestach v menšom - neseriózny prístup štátu a jeho organizácií k obyvateľom. Podobné problémy sú na mnohých miestach, ibaže Teplička je medializovaná, lebo to je tam vo veľkom."
V Považskej Bystrici sú nespokojní podľa Dunaja najmä ľudia z Nálepkovej ulice, ktorej časť majú zbúrať pre prekládky ciest súvisiace s diaľnicou, a z Hviezdoslavovej a Železničnej ulice, ponad ktoré má ísť diaľničná estakáda. "Predstavte si, že máte reštauráciu v centre mesta, zamestnávate 16 ľudí, štát vás vyvlastní, ale nezaplatí odškodné za likvidáciu živnosti. Ľudia budú hľadať všetky možné cesty, aby bola kompenzácia primeraná. Motoristom sa postaví cesta, ale konkrétny občan ostane na hunte," hovorí Dunaj. Napríklad na Nálepkovej ulici sú podľa neho aspoň traja väčší živnostníci, ktorých sa zrútenie domov životne dotýka - majú reštauráciu, výrobu konfekčného tovaru, a plynárenskú firmu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.