Firma Volkswagen nedávno oznámila, že do konca roka uvedie na trh nové verzie svojich modelov Golf a Phaeton.
Prvou novinkou je športový model Golf GTI. Ide už o piatu generáciu Golfa s označením GTI, pričom prvý Golf GTI debutoval v roku 1976. Nový Golf GTI, ktorý sa bude dodávať s dvojdverovou i štvordverovou karosériou, sa navonok výrazne odlišuje od ostatných verzií radu Golf. Prednej časti dominuje veľká čierna maska chladiča v červenom ráme. V prednom nárazníku nového tvaru sú tri veľké otvory na vstup chladiaceho vzduchu. Vozidlo má čelný, strešný i zadný spojler a dvojitú koncovku výfuku. Okná so zníženou priepustnosťou tepelného žiarenia majú modrý odtieň. Golf GTI jazdí na 17-palcových kolesách z ľahkých zliatin. Cez otvory v ráfikoch vidno červené strmene kotúčových bŕzd. Na pohon vozidla slúži dvojlitrový motor FSI s priamym vstrekovaním benzínu. Motor má stupeň kompresie 10,5 a jeho maximálny výkon je 147 kW. Krútiaci moment sa na maximálnej hodnote 280 Nm udržuje v rozsahu od 1 800 do 5 000 ot/min. Sériovo sa montuje šesťstupňová manuálna prevodovka. Golf GTI zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy, zrýchlenie z 60 km/h na 100 km/h na piaty prevodový stupeň mu trvá 7,5 sekundy. Maximálna rýchlosť vozidla je 235 km/h. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené prevodovkou DSG s dvomi spojkami, ktorá umožňuje preraďovanie bez prerušenia prívodu krútiaceho momentu na poháňané predné kolesá. Interiér vozidla je zariadený športovo. Trojramenný volant s hliníkovými dekoračnými prvkami je potiahnutý dierkovanou kožou. Do výstroja vozidla patrí aj klimatizačný systém Climatic, multifunkčný displej, vnútorné zrkadlo s automatickým stmievaním, snímač dažďa a snímače tlaku v pneumatikách. V porovnaní so štandardným Golfom je podvozok znížený o 15 mm. Do bezpečnostného výstroja vozidla patria aktívne opierky hlavy na predných sedadlách, šesť nafukovacích vankúšov a stabilizačný program ESP.
Prvý Golf GTI sa začal sériovo vyrábať v júni 1976. Firma Volkswagen predpokladala, že vyrobí len obmedzenú sériu (5 000 kusov) tohto vozidla, poháňaného motorom výkonu 81 kW a dosahujúceho maximálnu rýchlosť 182 km/h. Športový Golf sa však stal skutočným bestselerom a tak sa napokon namiesto 5 000 plánovaných kusov predalo už vyše 1,5 milióna vozidiel Golf GTI štyroch generácií.
Druhou novinkou, ktorú firma Volkswagen uvedie na trh v novembri tohto roku, je nový model Phaeton V6 TDI 3.0. Tento model je poháňaný novým turbodieselovým vidlicovým šesťvalcom, ktorého zdvihový objem je 2 967 cm3. Motor s uhlom rozovretia valcov 90o je veľmi kompaktný a jeho dĺžka je len 440 mm. Hmotnosť motora je len 220 kg. Hlavnou technickou novinkou tohto motora je použitie veľmi rýchlo pracujúcich piezoelektrických vstrekovačov. Tieto vstrekovače pracujú až päť ráz rýchlejšie ako klasické vstrekovače, ovládané elektromagnetickými ventilmi. Palivo je do spaľovacieho priestoru vstrekované dýzou so siedmimi otvormi, ktorá zabezpečí dobré rozptýlenie paliva a tým aj jeho dokonalé spálenie. Piezoinjektory umožňujú vykonať počas jedného pracovného taktu až štyri separátne vstreknutia paliva. Pri nízkych otáčkach sa pred vstreknutím hlavného množstva paliva uskutočnia dva predvstreky menšieho množstva, pri stredných otáčkach jeden predvstrek. Okrem toho sa do približne 2 500 otáčok za minútu uskutoční za hlavným vstreknutím ešte jedno doplnkové vstreknutie menšieho množstva paliva. Takáto sekvencia vstrekov zabezpečuje jednak zníženie množstva škodlivín vo výfukových plynoch, jednak prispieva k "mäkkému" spaľovaniu a tým aj k tichému chodu motora. V interiéri Phaetona sa podľa sluchu prakticky nedá postrehnúť, že vozidlo poháňa vznetový motor. Turbodúchadlo nového motora je vystrojené turbínou s variabilnou geometriou a dvomi chladičmi stlačeného vzduchu. V nasávacom trakte sú umiestnené pohyblivé klapky, ktorých poloha sa mení v závislosti na otáčkach motora, čím sa optimalizuje spaľovací proces. Na efektívne čistenie výfukových plynov slúžia dva katalyzátory a časticový filter. Celú činnosť motora riadi výkonný riadiaci systém Bosch EDC16. Motor má maximálny výkon 165 kW a jeho maximálny krútiaci moment je 450 Nm. Vozidlo je vystrojené šesťstupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic.Podobne ako ostatné verzie Phaetona je aj nová verzia V6 TDI 3.0 vystrojená pohonom všetkých štyroch kolies (4MOTION) a vzduchovým pružiacim systémom. Tento systém, vystrojený tlmičmi s premenlivou tuhosťou, umožňuje nastaviť tri rôzne výšky karosérie nad vozovkou. Pri rýchlosti nad 140 km/h dôjde k automatickému spusteniu karosérie o 15 mm, čím sa optimalizujú jazdné vlastnosti a znižuje spotreba. Vozidlo je sériovo vystrojené štvorzónovou automatickou klimatizačnou sústavou a audiosystémom s výkonom 190 W.
Nový Phaeton V6 TDI 3.0 zrýchli z 0 na 100 km/h za 8,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 234 km/h. Pri rýchlosti jazdy 220 km/h nedosahujú otáčky motora ani 2 200 ot/min. Celková normovaná priemerná spotreba novej verzie Phaetona je 9,6 l/100 km.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.