budúceho roku by mal mať v prevádzke takmer 50 obchodov.
Hneď v prvý deň boli predajne Lidl na celom Slovensku preplnené. Za veľký nápor môžu nízke ceny, aké na Slovensku zatiaľ žiadny reťazec neponúka. Napríklad kilogram kurčaťa vyjde 33,25 Sk, kilogram banánov 10,90 Sk a 1,5-litrová minerálka 3,90 Sk.
Prečo majú nízke ceny
Za nízkymi cenami stojí obchodná politika spoločnosti. Keďže má po celom svete širokú sieť predajní, oplatí sa jej dovážať tovary zo zahraničia. Preto môže po celom svete kupovať výrobky od najlacnejších dodávateľom. Vďaka vysokým objednávkam môže dostať aj vysoké zľavy.
Väčšina ponúkaných tovarov v Lidli je vyrobená špeciálne pre tento reťazec. Veľakrát ich síce vyrábajú známi výrobcovia, predávajú sa však pod značkou Lidlu. Keďže sa meno výrobcu na tovare často neobjaví, môže ušetriť aj na surovinách pri výrobe. Napríklad namiesto smotany sa použije menejpercentné mlieko, namiesto lieskovcov arašidy. Výrobok tak síce chutí takmer rovnako ako keby sa použili originálne suroviny, ale je neporovnateľne lacnejší.
Za nízkou cenou sa podľa konkurentov skrýva nekvalita. "Nikto na svete zatiaľ nedokázal oddeliť cenu od kvality," povedal predseda predstavenstva spoločnosti Coop Jednota Adrián Ďurček.
Veria, že zákazníci sa vrátia
Ostatné obchodné reťazce síce očakávajú, že na začiatku nastane odlev zákazníkov v prospech Lidlu, napokon sa však vrátia. "V Českej republike nám v predajniach, ktoré sú blízko Lidlu, ubudlo jedno až tri percentá zákazníkov," vraví hovorca siete Delvita Petr Uchytil.
V Česku boli však už pred príchodom Lidlu etablované iné diskontné reťazce, ktoré predávajú tovary za veľmi nízke ceny. Na Slovensku je Lidl prvým diskontným reťazcom.
Na východ príde tiež
Na lacnejšie nakupovanie si však budú musieť počkať obyvatelia východného Slovenska. V Košickom a Prešovskom kraji nebola zatiaľ otvorená ani jedna predajňa. Nie je to však pre nízku kúpyschopnosť, pre ktorú nechce postaviť svoj obchod v Košiciach napríklad Ikea. Lidl otvára vždy naraz viac predajní v jednom regióne, aby ušetril na dopravných nákladoch. Už onedlho by mali byť otvorené predajne aj v týchto lokalitách - napríklad v Košiciach, Michalovciach či Sabinove.
Porovnanie
Obchody Lidl sú veľké ako supermarkety. Ich predajná plocha sa pohybuje od 800 po 1400 m2. Na porovnanie klasické hypermarkety predávajú na ploche 8- až 10-tisíc m2. Najmenšie hypermarkety, aké sa v súčasnosti budujú v menších mestách, majú predajnú plochu vyše 3-tisíc m2.
Aj počtom tovarov Lidl zaostáva za hypermarketmi ale aj supermarketmi. V Lidli ponúkajú väčšinou len jeden alebo dva druhy z každého tovaru. Zákazník tu teda nenájde 20 práškov na pranie, ale napríklad len dva. Lidl podľa reklamy ponúka vyše tisíc položiek rôznych tovarov. Hypermarkety ponúkajú aj 40-tisíc a supermarkety asi 5-tisíc rôznych tovarov.
Boj sa začal
Na nízke ceny, ktoré ponúka Lidl, ihneď zareagovali aj ostatné obchodné reťazce. Takmer všetky znížili cenu banánov. Kým na konci júla bola ich priemerná cena vyše 36 korún, dnes je to o päť korún menej. Napríklad Kaufland predával v júli banány od 28,90 po 38,90 Sk. Dnes ich ponúka za 11,90 Sk. Bratislavské Terno ich ponúkalo za 39,90 a dnes ich má za 23,90 Sk.
Spoločnosť Tesco pri desiatich najpredávanejších potravinách garantuje najnižšiu cenu v meste. Podľa hovorkyne Oľgy Hrnčiarovej ceny týchto výrobkov konkurencie stále monitorujú a aj niekoľkokrát za deň ich menia tak, aby boli u nich najlacnejšie. Ak zákazník nájde v inom obchode lacnejší výrobok ako kúpil u nich, vyplatia mu dvojnásobok cenového rozdielu. Na otázku, či zavedenie tejto garancie súvisí s nástupom Lidlu, Hrnčiarová neodpovedala.
Podľa riaditeľa jedného z hypermarketov musí viesť otvoreniu Lidlu k zníženiu cien aj v ostatných obchodoch. "Na Slovensku je veľa ľudí, ktorí majú veľmi nízky príjem. Im nezáleží na kvalite, ale len na nízkej cene."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.