nechce, podľahne. Azda jedinou zbraňou proti nim je taká čiastka peňazí, akú plánujeme vynaložiť na nákup potrebných vecí. To radia aj finanční poradcovia. Lebo ináč sa vrátite domov bez koruny a s tovarom, ktorý ste neišli a nechceli kúpiť.
Lenže, aké je to v supermarketoch lákavé. Ovanie vás vôňa čerstvého pečiva, zelenina a ovocie hýria farbami, znie príjemná hudba, prerušovaná reklamami a upútavkami, čo zvyšuje chuť na nákupy. Obchodníci prekvapujú stále novými metódami, aby sme míňali svoje peniaze. Proti tomu sa však môžeme brániť.
Čo lahodí oku, to sú farby. Pôsobia lákavo a vzbudzujú chuť na ovocie a zeleninu. V niektorých supermarketoch sú stánky, pripomínajúce tržnicu a zrkadlo za tovarom zväčšuje množstvo tovaru. Na pulte s mäsom a údeninami zvyšuje osvetlenie dojem, že všetko je čerstvé, žlto nasvietené syry vzbudzujú chute.
Osvedčeným trikom, ako predĺžiť zákazníkom čas v obchode, je príjemná hudba. Odborníci zistili, že hudba vyvoláva pocit spokojnosti a keď sa človek cíti spokojne, viac nakupuje ako mal v úmysle. Najúčinnejšie sú melódie so 72 prízvučnými dobami za minútu, čo zodpovedá tepu srdca.
Vôňa čerstvého pečiva povzbudzuje chuť do jedla. Chceli sme kúpiť len chlieb, ale vezmeme aj koláče. Pôvodne ste chceli kúpiť len tri veci, ale pri pokladni ich máte desať. To je výsledok dlhej cesty okolo všetkých regálov v obchode za mliekom, ktoré je až na konci.
Ako vždy, stojí pri pulte s mäsom rad ľudí, takže radšej si vyberieme zabalené mäso. Je čerstvé, ale zaplatíme zaň o niečo viac než pri pulte, lebo nenájdeme také množstvo, aké sme chceli kúpiť, často iba väčšie.
Obchodníci sú praktickí - preto na jednom mieste vystavia tovar so všetkými prísadami, ako napr. tortový korpus, jahody, instantný krém na plnenie. Kto by takej ponuke odolal, najmä ak sú tam aj rady, ako pripravíme vynikajúcu tortu. Výsledok je taký, že kúpime viac, ako sme chceli.
Rady na záver:
- Napíšte si vopred zoznam tovaru a riaďte sa podľa neho.
- Porovnávajte ceny, oplatí sa mať pri sebe aj kalkulačku.
- Zohnite sa k nižším policiam, sú tam aj lacnejšie výrobky.
- Namiesto drahých značkových výrobkov kúpte obyčajné, sú tiež kvalitné.
- Neverte všetkému, čo sľubuje reklama, viac prezradí zloženie tovaru na obale.
Autor: Pripravila Soňa MAKAROVÁ
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.