medzityp ľudového vozidla prezrádzal, ktorým smerom sa má uberať vývoj v budúcnosti. Po prvý raz spartaka uzrela verejnosť, v takmer konečnej podobe, 1. mája 1954 a jeho produkcia sa naplánovala na druhý polrok 1955.
Vozidlo vynikalo peknou dvojdverovou štvormiestnou karosériou. Zaujímavé je, že od začiatku sa vôbec nepochybovalo o úspešnosti predaja nezávislého od silnej konkurencie. Od roku 1955 sa ponúkalo pod obchodným menom Orlík, Rival, Škoda 440, ale prvotné označenie Spartak mu prischlo natrvalo. Pôvodne prechodný medzityp za 27 450 Kčs sa v predajniach Mototechna udržal takmer desať rokov. Motor 440 pochádzal z typu 1101. Mal prepracované sacie potrubie, nový karburátor a zdvihový objem 1089 cm3 ponúkal výkon 29,4 kW (40 k). Montážou silnejšieho motora 1221 cm3 s výkonom 33 kW (45 k) do spartaka vznikla v roku 1957 Škoda (445). Zásluhou dvoch karburátorov sa výkon motora vyšplhal na 36,8 kW (50 k) a podnik sa pre tento agregát rozhodol v roku 1958 zrealizovať športovú karosériu 2+2 so sťahovacou strechou - typ 450. Atraktívny automobil z Kvasín pôsobil švihácky a vyvážal sa do celého sveta. Od roku 1959 sa začali všetkým osobným škodovkám montovať predné nápravy modernej konštrukcie - listové pružiny nahradili vinuté s teleskopickými tlmičmi. Novinka odštartovala zmenu číselného označovania modelov na názvy: Škoda 440 sa razom stala Octaviou, typ 445 Octaviou Super a športové vozidlo 450 Feliciou. V roku 1595 sa objavila Octavia Touring Sport s motorom z Felicie, v roku 1961 Felicia Super a Octavia 1200 Touring Sport - obidva typy s motorom 1221 cm3, ktorý ďalšími úpravami získal 55 k. Posledný typ, Octavia Combi s agregátom z Octavie Super, vyšiel rovnako v roku 1961. Batožinový priestor tohto modelu mal piate dvere rozdelené na vrchnú a spodnú časť, otvárajúce sa nahor a nadol. Z osobných vozidiel tejto koncepcie ostal po modernizáciách vo výrobe až do roku 1971.
Predaj spartakov prebiehal veľmi zaujímavo. V júni 1953 hlboko načrela do peňaženiek obyvateľstva menová reforma. Tým, ktorým sa do dvoch rokov od reformy naskytla možnosť kúpy nového auta, skrížila plány informácia, že automobilka bude uprednostňovať potreby exportu. Do hry navyše nastúpili poradovníky, Mototecna vyžadovala aj špeciálne poukazy atď. Domáci zákazníci sa prekážkami rozhodne odradiť nedali, čo dokázala nebývalá miera ich záujmu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.