globálnej podvozkovej plošine koncernu Ford, na ktorej už "stojí" van Focus C-Max, Mazda 3 a Volvo S40/V50. Karoséria nového Focusu sa svojimi základnými tvarmi podobá na karosériu terajšieho modelu, má však viac sklonené predné okno, štíhlejšie zadné svetlá a viac klesajúcu zadnú časť strechy. Torzná tuhosť karosérie bola zvýšená o desať percent. Vozidlo má o 40 mm širší rozchod a o 25 mm dlhší rázvor než doterajší model. Rázvor je teraz 2 640 mm, celková dĺžka vozidla je 4 342 mm, šírka je 1 840 mm, výška 1 447 mm. Kombi verzia, tradične nazvaná Turnier, má dĺžku 4 473 mm. Objem batožinového priestoru v trojdverovej a päťdverovej limuzíne bol zväčšený o 10 %, a to na 385 litrov. Pri sklopení zadných sedadiel možno do vozidla naložiť až 1 245 l batožín. Verzia Turnier má batožinový priestor objemu 475 litrov, po sklopení zadných sedadiel je to až 1 525 litrov. Odkladacia schránka v prístrojovej doske má objem temer 12 litrov a možno do nej uložiť aj 1,5-litrovú fľašu. Vozidlo je vystrojené elektrohydraulickým posilňovačom riadenia, ktorého posilňovací účinok závisí na rýchlosti jazdy. Do sériového výstroja patrí samozrejme aj antiblokovací systém, elektronický stabilizačný systém (ESP) a systém podpory núdzového brzdenia (v motoristickom žargóne nazývaný brzdový asistent).
Na pohon nového Focusa je zatiaľ určených šesť motorov, z toho dva turbodieselové. Všetky motory sú radové štvorvalce. Základnou pohonnou jednotkou je 1,4-litrový 16-ventilový motor, ktorého maximálny výkon je 59 kW pri 5 700 ot/min. Ďalším motorom je 1,6-litrový motor s maximálnym výkonom 74 kW. Úplne novým motorom je 1,6-litrový motor so systémom variabilného časovania ventilov, ktorý vyvíja maximálny výkon 85 kW. Tento motor dosahuje najvyšší krútiaci moment 155 Nm pri 4 150 ot/min. Týmto motorom vystrojený Focus zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,8 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 190 km/h. Celková priemerná spotreba tohto nového motora je len 6,4 l/100 km. Najvýkonnejšou pohonnou jednotkou celého sortimentu motorov je dvojlitrový motor so štyrmi ventilmi na valec, ktorého najvyšší výkon je 107 kW pri 6 000 ot/min. Maximálnu hodnotu krútiaceho momentu 185 Nm dosahuje tento motor pri 4 500 ot/min. Focus, poháňaný týmto výkonným motorom, zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,2 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 206 km/h. Celková priemerná spotreba dvojlitrového motora je 7,1 l/100 km. Dvojicu turbodieselových pohonných jednotiek tvoria 1,6-litrový motor výkonu 80 kW a dvojlitrový motor výkonu 100 kW. S výkonnejším vznetovým motorom zrýchli Focus z 0 na 100 km/h za 9,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 203 km/h. Celková priemerná spotreba tohto motora je pritom len 5,6 l/100 km. Slabší dieselový motor môže byť kombinovaný s prevodovkou s kontinuálnou zmenou prevodového pomeru. Táto prevodovka môže pracovať aj v manuálnom režime so siedmimi stupňami. Sortiment prevodoviek zahrnuje aj päťstupňovú a šesťstupňovú manuálnu prevodovku a štvorstupňovú automatickú prevodovku. Nový Focus môže byť vystrojený bezkľúčovým (čipovým) identifikačným systémom, adaptívnymi prednými svetlometmi (natáčajú sa do zatáčky), hlasovým ovládaním telefónu, navigačného systému a audiosystému a rozhraním Blue Tooth, ktoré umožňuje bezdrôtové pripojenie telefónu. Vozidlo môže byť vystrojené aj kvalitným audiosystémom Sony, ktorý umožňuje prehrávať súbory vo formáte MP3. Verzia kombi môže byť vystrojená prehrávačom DVD pre cestujúcich na zadných sedadlách, ktorého displej sa sklápa zo stropu. Na želanie sa bude Focus dodávať s prestaviteľnými pedálmi. K zníženiu nákladov na údržbu prispeje predĺženie servisných intervalov na 20 000 kilometrov. Ford Focus druhej generácie s trojdverovou a päťdverovou karosériou príde na trh v prvej polovici novembra, kombi Turnier sa začne predávať vo februári 2005. Nový Focus sa vyrába v Saarlouis a v španielskej Valencii. Možno ešte dodať, že doterajší model Focus sa vyrábal šesť rokov a na celom svete sa predali štyri milióny týchto vozidiel, ktoré sa vyznačujú vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.