abecedy, resp. kombináciami písmen. Písmen abecedy je veľmi veľa a tak firme Mercedes skutočne nehrozí, aby aj pri neustálom rozširovaní svojho sortimentu musela prejsť na iný systém označovania svojich vozidiel. O rozširovanie sortimentu mercedesov sa v ostatných rokoch zaslúžil najmä šéf firmy Mercedes-Benz, profesor Jürgen Hubbert. Ten zakrátko svoj šéfovský post opustí, ale ešte predtým si na svoje konto pripíše rozšírenie "písmenkového" sortimentu mercedesov o dve nové písmenká, čiže o dva nové typy. Tie sa síce na trh dostanú až v budúcom roku, ale ich prototypy (označené už tradične slovom Vision) budú mať svetovú premiéru na parížskom autosalóne, ktoré svoje brány otvorí 25. septembra. Pôjde o vozidlá Vision B a Vision R, ktoré patria do kategórie, ktorú firma Mercedes-Benz nazýva Sports Tourer. Vozidlá tejto kategórie v sebe zlučujú prednosti vozidiel takých klasických kategórií, akými sú napríklad športová limuzína, kombi, van a športovo-úžitkové vozidlo (SUV). Mercedesy kategórie Sports Tourer (čo by sme mohli preložiť ako športovo-cestovný automobil) sa budú vyznačovať veľkým a pohodlným interiérom, funkčnosťou, vysokým výkonom a dynamickými jazdnými vlastnosťami. Kategória Sports Tourer je odpoveďou firmy Mercedes-Benz na želania moderných ľudí, ktorí chcú mať auto s fascinujúcim dizajnom a reprezentatívnym charakterom, ktoré je vhodné pre celú rodinu, aktívne využívanie voľného času i jazdy do zamestnania.
Prvým z dvojice nových Sports Tourerov firmy Mercedes, ktoré budú mať premiéru v Paríži, je koncepčný Vision B, ktorý je predzvesťou sériového mercedesa triedy B. Vison B je postavený na báze mercedesa triedy A, ale v porovnaní s ním má rázvor predĺžený o 21 cm a o 43 cm väčšiu celkovú dĺžku. Dĺžka vozidla je 427 cm, jeho výška je 160 cm. Vo vozidle je miesto pre päť cestujúcich a batožiny s celkovým objemom 525 litrov. Vision B má rovnako ako mercedesy triedy A motor a prevodovku uloženú sčasti pred a sčasti pod priestorom pre cestujúcich (tzv. sendvičová koncepciu). To umožnilo vytvoriť, pri relatívne kompaktných vonkajších rozmeroch, veľký priestor pre cestujúcich. Na pohon vozidla slúži nový dvojlitrový štvorvalcový vznetový motor, ktorého maximálny výkon je 103 kW a najvyšší krútiaci moment je 300 Nm. Motor je vystrojený časticovým filtrom, takže splňuje emisnú normu Eu4. Celková priemerná spotreba by mala byť okolo 6 l/100 km. Z prototypu Vision B odvodený sériový model novej triedy B by na trh mal prísť na jar budúceho roka. Sortiment motorov pre sériové "béčka" bude zahrnovať aj 1,7-litrový benzínový motor výkonu 85 kW, dvojlitrový benzínový motor výkonu.100 kW a 1,8-litrový vznetový motor výkonu 80 kW. Mercedes triedy B by mal konkurovať takým "zabehaným" kompaktným vanom, ako sú napríklad Volkswagen Touran alebo Renault Scénic.
Zatiaľ čo Vision B je označovaný ako kompaktný Sport Tourer, druhá v Paríži predstavovaná novinka dostala označenie Grand Sport Tourer, čiže veľký Sport Tourer. Ide o koncepčné vozidlo Vision R, ktoré je predvojom sériových mercedesov novej triedy R. Vision R je postavený na podvozku s rázvorom 2 980 mm a výrobca uvádza, že toto vozidlo má usporiadanie 4+2, čo znamená, že v ňom môžu cestovať až šiesti cestujúci (v troch radoch). Cestujúci sedia na jednotlivých sedadlách a majú pohodlie, ktoré prevyšuje pohodlie, poskytované mnohými limuzínami vyššej triedy. Interiér je čalúnený kožou a jeho dekoračné prvky sú zhotovené z dreva a hliníka. Na pohon vozidla slúži úplne nový trojlitrový turbodieselový vidlicový šesťvalec, ktorého maximálny výkon je 160 kW a najvyšší krútiaci moment je 560 Nm. Motor poháňa všetky štyri kolesá prostredníctvom sedemstupňovej automatickej prevodovky. Priemerná spotreba motora, vystrojeného časticovým filtrom a splňujúcim emisnú normu Eu4, by mala byť menej než 9 l/100 km. Spomenutý motor sa už na jar roku 2005 začne montovať do mercedesov triedy C. Prototyp Vision R je už veľmi blízky sériovému modelu triedy R, ktorý sa na trh dostane na jeseň budúceho roka. Mercedes triedy R (predtým nazývaná GST) bude vlastne verziou triedy M budúcej generácie, určenou na aktívne trávenie voľného času. Preto sa "erko" bude vyrábať v rovnakom závode ako vozidlá triedy M, teda v americkom závode firmy Mercedes-Benz.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.