šampionát GP2. Od roku 1985 sa medzi víťazov tejto série zaradili pretekári ktorých mená neskôr neraz zažiarili aj v kráľovskej disciplíne - formule jeden. Za všetkých si pripomeňme azda Jeana Alesiho (šampión z roku 1989), Oliviera Panisa (1993), Ricarda Zontu (1997), Juana Pabla Montoyu (1998) či Nicka Heidfelda (1999). Posledným šampiónom F3000 sa po mimoriadne vyrovnanej sezóne stal Talian Vitantonio Liuzzi, ktorý dokázal z desiatich štartov sedemkrát zvíťaziť, dvakrát skončiť druhý a nazbierať rekordných 88 bodov za sezónu! To sú jasne fakty, ktoré nezostali bez povšimnutia medzi manažérmi formuly jeden a o Liuzzim sa vážne hovorí už v súvislosti s nadchádzajúcou sezónou. Nás, respektíve českých fanúšikov, môže tešiť to, že medzi najlepších z pohľadu dvadsaťročnej histórie F3000 sa zaradil aj Tomáš Enge, ktorý sa stal rekordmanom hneď v dvoch kategóriách. Konkrétne odjazdil najviac pretekov (55) a získal v nich dohromady 149 bodov, čo je tiež najviac zo všetkých (okrem toho ešte šesť víťazstiev, osem pole position a desať najrýchlejších kôl). Zaujímavé tiež je, že v deň konania pretekov v Monze český pretekár oslavoval práve svoje 28 narodeniny. Nuž a oslávil ich ako sa patrí, pretože vyjazdil v tejto sezóne svoj najlepší výsledok. Ale pozrime sa rovno na priebeh pretekov. Štartovalo sa pod jasnou oblohou za priam ideálnych podmienok na pretekanie. Už pri štarte dokonale zúžitkoval svoju deviatu tohtoročnú (!!!) pole position Vitantonio Liuzzi a okamžite si pred všetkými vypracoval malý náskok. Tomáš Enge štartoval až zo šiesteho miesta, no v prvej šikane sa vysporiadal s Patrickom Friesacherom a v tej nasledujúcej tvrdo odsunul za seba aj Roberta Doornbosa. Na rovnakom mieste, teda v šikane della Roggia, kolidovali vzájomne krátko na to aj debutan Michelle Rugolo s Talianom Enricom Toccacelom, pre ktorého preteky predčasne skončili. V treťom kole potom tesne pred Ascariho šikanou odpadlo predné krídlo Jose Maria Lopezovi, ktorý jazdil na druhom mieste a Enge sa posúval už na tretiu priečku (dodajme, že Lopez skončil s neovládateľným vozidlom v bariére s pneumatík a musel odstúpiť. Pilotovi sa nič nestalo.). Do polovice závodu sa potom na čele poradie ustálilo, keď vpredu kraľoval Liuzzi a za ním s odstupom pokračovali Gianmaria, Enge a Guerrieri, ktorý v deviatom kole predbehol Schmidta. Pretekári z čela pretekov zostali následne na trati pred povinnou zastávkou najdlhšie a absolvovali ju v štrnástom, respektíve pätnástom kole. Nuž a to bol ďalší okamih, keď sa lámal priebeh pretekov. V štrnástom kole rolovali do depa Liuzzi s Gianmariom, no druhý z menovaných sa zdržal pri výmene pneumatík o trochu dlhšie a Enge, ktorý navštívil depo o kolo neskôr sa tak dostal na druhú pozíciu. Na tretej sa v tej dobe usadil Doornbos a do konca podujatia sa už nič nezmenilo. "Mal som veľmi dobrý štart, keď sa mi hneď v úvode podarilo získať dve miesta. Jazdil som čo najostrejšie, aby som udržal kontakt s Gianmariom, no nebolo to ľahké, pretože auto bolo veľmi nedotáčavé," opisoval priebeh pretekov český pretekár. "Po zastávke v depe a výmene pneumatík už bolo všetko v poriadku a mohol som jazdiť rýchle časy. S dnešnými pretekmi som preto spokojný. Druhé miesto je výborné a je nádhernou bodkou za mojim účinkovaním v šampionáte F3000. Ak by som sa však mal obzrieť za celou sezónou, tak najviac ma mrzí Schroederove zostrelenie v Hockenheime, kde by som inak určite skončil na treťom mieste." Engemu druhé miesto na Monze pomohlo k celkovo štvrtej priečke a tímu Ma-Con Engineering dokonca k bronzovej medaile. Šéf tímu, Marian Hamprecht, preto neskrýval spokojnosť. "Som veľmi šťastný, pretože pódium bolo presne to, čo sme v týchto pretekoch chceli dosiahnuť. Tomáš i Tony mali výborný štart a hneď v úvode si dosť polepšili. Tony mal po kolízii s Toccacelom poškodený prívod vzduchu k brzdám, ktoré sa mu neskôr prehrievali. Tomáš bol zasa jediným, ktorý v druhej polovici jazdil podobné časy ak
Výsledky F3000 Monza (26 kôl): 1. Vitantonio Liuzzi (Arden) 44:20,747 min. (203,368 km/h), 2. Tomáš Enge (Ma-Con) + 9,412", 3. Robert Doornbos (Arden) + 15,480, 4. Raffaele Gianmaria (Astromega) + 23,446", 5. Esteban Guerrieri (BCN) + 23,688, 6. Mattias Lauda (CMS) + 45,552, 7. Jeffrey van Hooydonck (SuperNova) + 45,785, 8. Can Artam (SuperNova) + 1:07,646, 9. Ernesto Viso (Durango) + 1:07,860. (PP: Liuzzi 1:38,647; NK: Liuzzi 1:39,775 (209,018 km/h) v 23. kole; Viedli: 1. - 14. k. Liuzzi, 15. k. - Enge, 16. - 26. k. Liuzzi)
Konečné poradie: 1. Liuzzi 86 bodov, 2. Toccacelo 56, 3. Doormbos 44, 4. Enge 38, 5. Friesacher 33, 6. Lopez 28, 7. Guerrieri 28, 8. Gianmaria 27, 9. Schroeder 13, 10. Schmidt 11, 11. van Hooydonk 8, 12. Viso 7, 13. Lauda 5, 14. Merwe 2, 15. Ribeiro, Verdonck, Heylen a Grassotto po 1. Konečné poradie tímov: 1. Arden 130 bodov, 2. BCN Competition 84, 3. Ma-Con Engineering 49, 4. CMS Performance 33 b., 5. Coloni 30, 6. AEZ I.E. Engineering 23, 7. Durango 21, 8. SuperNova 14, 9. Astromega 7.
Ľuboš KAŠICKÝ
Autor: div
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.