hovoria, že pre náboženstvo sa rozhodlo 60 percent detí, pre etiku 40 percent. Presné čísla budú známe najskôr o týždeň.
Už teraz je však jasné, že vo väčších mestách víťazí etika, na vidieku a v menších mestách náboženstvo.
"Celá Bratislava má jednoznačne väčší záujem o etiku, na okolí prevláda náboženstvo," hovorí Mária Kollárová z krajského školského úradu. Anna Racková z košického úradu potvrdzuje, že "v Košiciach jednoznačne prevláda etika" a podobne je to v Spišskej Novej Vsi, Rožňave či Michalovciach.
Predseda Ekumenickej rady cirkví Július Filo považuje 60-percentný záujem o náboženstvo za "relatívne dobrý výsledok" vzhľadom na to, že projekt povinnej voľby sa ešte len začína. Cirkvi by sa však mali zamyslieť a "ponúkanou kvalitou výučby presviedčať a zaujať ďalších rodičov a deti".
Krajské školské úrady spočítavajú údaje, aby vedeli ministerstvu vyčísliť náklady. Ministerstvo zatiaľ podľa Evy Danišovej dodalo školám učebnice náboženstva za takmer tri milióny korún, z toho 44-tisíc je katolíckych, 3300 evanjelických a 2200 gréckokatolíckych náboženstva. Školám poslali aj 4-tisíc metodických príručiek na etiku.
Podľa zákona a zmluvy s Vatikánom musí škola zabezpečiť výučbu aj vtedy, ak sa na etiku či náboženstvo prihlási iba jeden žiak. Školy to riešia rôzne.
V škole v Štítniku je to podľa riaditeľky Jarmily Motúzovej tak, že "katolícky kňaz učí jedného žiaka, evanjelický dvoch". Ostatní prváci si totiž vybrali etiku a spájať ročníky nemohli, pretože na iných stupňoch sa nechcel náboženstvo učiť nikto.
Základné školy vo Svidníku, kde sa nenazbieralo dosť žiakov na náboženstvo, si katechétov platia spoločne a tí učia na viacerých školách. Riaditeľ Július Paňko zo školy na Kapatskej ulici hovorí, že na jedného katechéta pripadá päť až sedem žiakov aučia grécko- a rímskokatolícke a pravoslávne náboženstvo.
V inej škole v Košiciach zasa dali napríklad osamoteného prváka evanjelika do skupiny so žiakmi z vyšších tried, aby si mohli dovoliť zaplatiť učiteľa.
V minulom školskom roku, keď bolo vyučovanie etiky a náboženstva dobrovoľné, bol na základných školách v prvom a druhom stupni pomer náboženstva a etiky 70 ku 30 percent. Ak by sme vzali do úvahy aj tých, ktorí sa na nič neprihlásili, potom zo všetkých žiakov chodilo na náboženstvo 42 percent, na etiku 17,5 percenta a ani na jeden predmet nechodilo 40,5 percenta. Vyplýva to z údajov Ústavu informácií a prognóz ministerstva školstva.
Autor: haj
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.