je zaplnená mužmi. Ventilátory na strope rozháňajú horúci vzduch, ktorý je len málo nasiaknutý dymom. Fajčia tu väčšinou vodné fajky. Neveľký orchester pozostávajúci hlavne z rytmických nástrojov hrá typickú arabskú melódiu. V labom svetle horiacich sviečok, ktoré drží v ruke a opisuje nimi nejaké kruhy, objavuje sa na pódiu čiastočne zahalená postava.
Meniace sa pruhy svetla - zelené, ružové a červené, doprevádzajúce tanečnicu počas celého vystúpenia, umocňuje orchester stupňujúcim tempom. Tanečnica sa už ladným pohybom priblížila k prvým stolom. Hudba naberá na razantnosti a telo tanečnice sa divoko chveje a natriasa. Brušný tanec v Damasku na rozdiel od toho, čo som videl v Káhire, je bohatší o nové náročné prvky. Skákanie cez meče a ďalšie lahodné ale bojové kroky majú bližšie k štýlu brušného tanca v Istanbule. Vraj je v ňom trošku tradície ešte z čias tatárskych nájazdov, keď sa ženy prezliekali za bojovníčky.
Po skončení programu sme s priateľmi prišli do menšej miestnosti, kde sedela už prezlečená ako moslimka obdivovaná tanečnica. S mladou ženou pochádzajúcou z východnej Európy sa dalo dobre komunikovať. Dve spoločníčky, ktoré sa starajú o jej ročnú dcérku, chodia väčšinou všade s ňou. Takto sa dali aj odfotografovať. Tanečnica pôsobila niekoľko rokov v Nemecku, kde vnikla do tajov tanca a bola odborne školená teoreticky aj prakticky v tejto profesii. Pochvaľovala si tunajšie prostredie, najmä pravú atmosféru pre tento tanec, lepšiu ako v Nemecku. V Európe sa väčšina umelkýň musí uspokojiť s reprodukovanou hudbou. V arabskom svete sú tanečnice doprevádzané skvelými muzikantmi a hráčmi na typické dychové či bicie nástroje. Podľa nej k brušnému tancu inklinuje každý žena a má na to predpoklady. Nepotrebuje zvláštne tanečné nadanie. Brušná tanečnica nemusí byť štíhla, na rozdiel od baletky. Ťažiskom a bodom okolo ktorého sa točia všetky pohyby, je panva. Začína sa postupným vysúvaním krokov dopredu, dozadu a do strán. Rovnakým spôsobom sa rozhýbe hrudník i hlava. Po spojení všetkých troch pohybov čo najladnejšie dohromady a správnym dýchaním sa začínajú trénovať kroky, ktoré v závere prejdú v krátke choreografické celky. Najťažšia na celom tanci je celková koordinácia tela. Vrcholom tanca každej tanečnice sú trasy. Efektný prvok pre diváka. Panva sa chveje, natriasa. Drobné peniažky povešané na kostýme tanečnice sa rozkmitávajú a cengajú. A práve tá tanečnica, ktorá ovláda trasy najlepšie a v najdlhšom čase, je veľmi cenená. Keď sa k tomu pridá vlnenie brucha a krúženie prsiami v kráse sa prejaví zvodnosť a zmyselnosť.
Pri brušnom tanci sa našincovi väčšinou vybavia príbehy o sultánoch a ich háremoch plných tanečníc. Úlohou brušných tanečníc bolo hostí nielen pobaviť, ale aj príjemne naladiť a obmäkčiť, aby s nimi sultán mohol uzatvoriť výhodné obchody. Väčšinou išlo o otrokyne dovážané z byzantských krajín, ktoré tu tančili nedobrovoľne, na príkaz svojho pána. Že sa tešili veľkej obľube svedčia obrovské sumy peňazí, ktoré bol sultán ochotný za také tanečnice utrácať. Pre turistov prístupné háremy v Istanbule, dnes už ako turistická atrakcia, spolu s ukážkou bohatých darov, ktorým boli tanečnice obdarované, aspoň čiastočne poukazujú na význam obdobia, kedy brušný tanec zaznamenával veľký rozvoj.
Prvé správy o brušnom tanci priniesli z Orientu francúzski cestovatelia. Zistiť, kde a kedy presne brušný tanec vznikol, je prakticky nemožné. Vraj jeho počiatky sú už v slávnej sumerskej ríši. Na sviatok bohyne plodnosti Innany sa vybraná kňažka pred zrakmi divákov musela spojiť so zástupcom božstva, ktorý ju mal oplodniť. Pretože pre oboch to bola zaťažkávacia skúška, dievča muselo mladíka vyprovokovať. Natriasala prsia, brucho, boky a panvu, čo je základ brušného tanca. Podľa iných sa dá pôvod brušného tanca vystopovať u zvykov primitívnych kmeňov strednej Afriky. Mladé dievčatá tu krúžili bruškami, aby sa dobre pripravili na pôrod. Aj v dobách egyptských faraónov treba hľadať počiatku brušného tanca, kde ho nazývali "balada". Základným bodom ľudského tela bolo brucho - prameň života a domov plodov. A tak bol tanec formou náboženského rituálu v zmysle uctievania ženskej plodnosti.
Dnes už skúsenosti aj odborníci potvrdzujú, že brušný tanec je liečebne preventívny pohyb. Výborne pôsobí na chrbticu a má blahodárny vplyv na ženské orgány. Niektoré ženy sa vďaka nemu môžu zbaviť problémov neplodnosti. Jeho rozšírenie zo západných krajín, najmä z Nemecka, sa pomaly dostáva aj do strednej Európy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.