Zo zahr. tlače preložila: Marína URBÁNIKOVÁ
Školské záhradky sa v Nemecku tešia narastajúcej obľube. Zhruba 25 percent všetkých nemeckých škôl vlastní nejakú záhradu, alebo k nej má aspoň prístup. - Zaznamenávame stúpajúcu tendenciu, - povedal Konrad Blattner, odborný poradca pre ekologickú výchovu zo Školského úradu v Heidelbergu. Jasným dôkazom je aj združenie školských záhrad do špeciálneho spolku. Združenie bude podporovať školské záhradkárske aktivity, zároveň bude partnerom i poradcom pre školy, úrady a zväzy.
Práve v ére počítačov môžu deťom záhradky pomôcť. Namiesto teórie prinášajú praktickú skúsenosť a nútia ich používať okrem mozgu aj vlastné ruky. Ďalším aspektom je názorné sprostredkovanie vedomostí. Prinajmenšom rovnako dôležitý je aj priamy kontakt s prírodou - rastliny môžu byť na dotyk studené alebo teplé, hladké alebo drsné, mäkké alebo tvrdé. Dýchajú, páchnu, voňajú. Pri organizácii práce si žiaci zase nacvičia cieľavedomé konanie. Naplánovanie hriadky rozvíja fantáziu a kreativitu, ktoré neskôr otestuje realita.
Zodpovednosť v tomto prípade nevyžadujú len učitelia, ale aj samotné rastliny. Ak sú správne poliate, rastú pevne a vzpriamene; keď žiaci na polievanie zabudnú, rastlinky uvädnú. Keďže okamžite reagujú na ich konanie, následky sú ihneď badateľné. Deti sledujú dynamickosť prírody, napríklad ak sa zrazu pri voškách na výhonku usídli lienka. Odovzdáva im svoje posolstvo - môžu zmeniť svoje konanie, - ale nie všetko dokážu ovplyvniť a nie všetko musí byť ovplyvnené. Okrem toho, vďaka prírode deti nanovo preciťujú každodennú realitu.
Tieto pozitíva priviedli vlády v Sasku, Durínsku a Sasku - Anhaltsku k rozhodnutiu, aby boli školské záhradky povinné. Už prváci trávia v záhrade hodinu týždenne. V Durínsku dokonca existuje plán, aké ciele majú žiaci jednotlivých ročníkov dosiahnuť: poznávanie rôznych druhov rastlín, vedomosti o ich štruktúre, pozorovanie zvierat, ktoré sa vyskytujú v záhradkách... Takéto jasné pravidlá však nie sú vytvorené v každej spolkovej krajine.
Úroveň pestovateľskej výchovy a stav záhradiek ovplyvňujú učitelia, žiaci aj rodičia. Veľa školských záhrad stojí a padá na angažovanosti jednotlivcov: ak sa súčasný stav nebude zveľaďovať, časom čaká záhradky úpadok. Členovia združenia preto vyzývajú školy a školské úrady, aby podporili už jestvujúce záhrady a zabezpečili vznik nových. Pestovateľská výchova nemusí byť pevne daná zákonom, stačí, aby sa stala neoddeliteľnou súčasťou vyučovania.
Autor: Ing. Juraj MATLÁK
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.