á-štvorka sa svojím dizajnom výrazne odlišuje od doterajšieho modelu A4. Charakteristickou črtou nového vozidla je lichobežníková predná maska, ktorá sa po prvý raz objavila na štúdii Nuvolari a ktorá sa stala jedným zo znakov vozidiel Audi novej generácie. Už na prvý pohľad teda vidno, že model A4 je "bratom" modelov A8 6.0 quattro, A6 a A3 Sportback, ktoré boli nedávno uvedené na trh. Nový tvar majú aj predné reflektory, kryté hladkým sklom. Dizajnérske prvky štúdie Nuvolari nájdeme aj na zadnej časti vozidla, ktorej dominujú nízko položené a k stredu vozidla pretiahnuté skupinové svetlá. Nový tvar majú aj bočné panely karosérie. Pozmenený bol aj interiér vozidla, ktorý vyžaruje športovú eleganciu. Kryt airbagu na volante má podobný tvar ako mriežka chladiča. Dekoračné prvky interiéru sú z hliníka, na želanie môžu byť z dreva. Batožinový priestor má objem 460 litrov. Do verzie kombi, tradične nazvanej Avant, možno po sklopení zadných sedadiel uložiť batožiny objemu až 1 184 litrov. Nový model A4 prevzal, s určitými modifikáciami, podvozok doterajšieho modelu. Niektoré súčasti podvozku pochádzajú z modelov A6 a S4. Predné kolesá sú zavesené na štyroch ramenách, vzadu sú lichobežníkové závesy. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 648 mm a je dlhé 4 586 mm, široké 1 766 mm a vysoké 1 428 mm. Na pohon nového modelu je k dispozícii deväť motorov (motor je vo vozidle uložený pozdĺžne). Po prvý raz možno A4 dodať aj s novými zážihovými motormi FSI s priamym vstrekovaním benzínu. Dvojlitrový prepĺňaný motor FSI vyvíja najvyšší výkon 147 kW a jeho maximálny krútiaci moment je 280 Nm. Týmto motorom poháňané Audi A4 zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 241 km/h. Vidlicový 3,2-litrový šesťvalec FSI je svojím výkonom 188 kW najvýkonnejším motorom celého sortimentu pohonných jednotiek. Tento motor dosahuje najvyšší krútiaci moment 330 Nm. Audi A4, oháňané týmto motorom, zrýchli z 0 na 100 km za 6,4 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h. Ďalšie tri zážihové motory boli prevzaté z doterajšieho modelu. Ide o dvojlitrový motor výkonu 96 kW, 1,8-litreový prepĺňaný motor výkonu 120 kW a 1,6-litrový motor výkonu 75 kW. Spomedzi štyroch turbodieselových motorov má najvyšší výkon novovyvinutý trojlitrový vidlicový šesťvalec, vystrojený piezoelektrickými vstrekovačmi. Tento motor debutoval len pred niekoľkými mesiacmi v limuzínach A8 a A6 a v novom modeli A4 vyvíja maximálny výkon 150 kW. V rozsahu od 1 400 do 3 200 ot/min sa krútiaci moment tohto motora udržuje na vrcholovej hodnote 450 Nm. Týmto motorom vystrojené vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,2 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 235 km/h. Druhým vznetovým vidlicovým šesťvalcom je 2,5-litrový motor výkonu 120 kW. Do sortimentu vznetových motorov patrí aj dvojlitrový motor výkonu 103 kW a 1,9-litrový motor výkonu 85 kW. Dvojlitrový a trojlitrový vznetový motor bude môcť byť pravdepodobne už od začiatku budúceho roka vystrojený časticovým filtrom nového typu, ktorý bude pracovať bez údržby počas celej životnosti vozidla. Motor poháňa buď predné alebo všetky štyri kolesá (quattro). Sortiment prevodoviek tvoria manuálne päťstupňové a šesťstupňové prevodovky a automatická prevodovka multitronic s plynulou zmenou prevodového pomeru. Pre modely quattro je k dispozícii aj šesťstupňová prevodovka tiptronic so športovým programom. Vozidlo je sériovo vystrojené stabilizačným systémom ESP najnovšej generácie.
Audi A4 novej generácie má mimoriadne bohatý sériový výstroj, do ktorého patrí aj dvojzónová automatická klimatizačná sústava, aktívne opierky hlavy na predných sedadlách, elektrické ovládanie predných okien a vonkajších zrkadiel a centrálny zamykací systém s diaľkovým ovládaním. Do sériového bezpečnostného výstroja patria čelné nafukovacie vankúše s dvojstupňovým nafukovaním, bočné i hlavové airbagy. Do príplatkového výstroja patria adaptívne, do zatáčky sa natáčajúce xenónové svetlomety, snímač dažďa a intenzity vonkajšieho svetla (na automatické zapínanie reflektorov), navigačný systém na báze DVD a kvalitný audiosystém BOSE. Na trhu sa nové Audi A4 objaví v novembri, športová verzia S4, poháňaná motorom výkonu 253 kW, by do predaja mala prísť ešte pred koncom tohto roka.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.