okázalosťou do prevádzky uviedlo množstvo funkcionárov a hrdý výrobca závod Dynamo. Písmená a číslice v označení VL 22 M znamenajú: V - Vladimír, L - Lenin, 22 - hmotnosť 22 ton na dvojkolesí a M - modernizirovannyj.
Konštrukcia stroja sa opierala o pôvodné riešenie jednosmerných lokomotív Có Có určených pre prúdovú trakčnú sústavu 3000 V jednosmerného prúdu. Pojazd lokomotívy tvorili dva trojnápravové podvozky, z ktorých každý mal na svojom čele ťažné a narážacie ústrojenstvo. Samotná skriňa bola uložená na čapoch obidvoch podvozkov. Lokomotíva s hmotnosťou v službe 132 ton dosahovala hodinový výkon 2820 kW a trvalý výkon 2400 kW. Najvyššia povolená rýchlosť a pohybovala od 75 do 100 km/h. Prevody v šiestich sériách mali pomer 2,76:1 až 4,56:1. Priemer kolies predstavovala 1200 mm, rázvor podvozkov 4000 mm a dĺžka cez spriahadlá 16 218 mm. Lokomotívy radu VL 22 M sa vyrábali do roku 1958, ale pomerne často na nich prebehli práce spojené s modernizáciou. Zopár exemplárov malo v tej dobe v ZSSR neobvyklú technickú vymoženosť - rekuperáciu. V praxi to znamená, že na dlhých spádoch trakčné motory lokomotívy brzdia spôsobom, ktorým produkujú prúd a dodávajú ho do trakčného vedenia. Rozdiel oproti konvenčnej konštrukcii je vo využití jednosmerného elektrického motora na dynamo. Po odpojení od trolejového vedenia a aktivovaní systému na pulte strojvodcu začne vznikať otáčaním motora elektrický prúd. Je teda výhodnejšie dodávať prúd naspäť do trolejového vedenia, rekuperovať ho, ako ho vybíjať cez odpory. Obidva spôsoby pritom spomaľujú jazdu, pretože menia pohybovú energiu na elektrickú. Brzdenie potom môže byť elektrické, odporové alebo rekuperačné.
Inovatívne návrhy použité pri lokomotívach VL 22 M sa postupne uplatnili i v ďalších radoch silných a spoľahlivých strojov zaradených do ťažkej dopravy v náročných podmienkach.
Peter BOMBARA
Autor: ŽELEZNIČNÉ MODELÁRSTVO
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.