venuje päť rokov a tvrdí, že pasivita by preňho znamenala guľku.
Šéf vyšetrovateľov policajného tímu Hranica Marián Oros pravdivosť Petrových slov potvrdzuje. "Funguje to tak," hovorí na margo nasledujúceho rozhovoru. Prevádzač PETER v ňom hovorí o ľuďoch ako o tovare. Ide o Číňanov, Vietnamcov a Indov.
Koľkočlenné skupiny prevážate na Slovensko?
"Maximálne číslo dvadsať ľudí, viac nie."
Aké prostriedky na transport využívate?
"Osobné motorové vozidlá, najmä terénne. Musia byť výkonné a rýchle - lepšie ako Lady Nivy, ktoré tu majú policajti. Pre tovar chodíme až na územie Ukrajiny. Odtiaľ ich prevezmeme a prevezieme na naše územie. Peniaze berieme vždy vopred. Blízko hraníc sú tri styčné objekty, kde ich zhromažďujeme, odtiaľ ich potom vozíme 120 km na medzistanicu na území Slovenského raja a odtiaľ strednou cestou na západ."
Kde sa chcú väčšinou na Slovensku dostať?
"Do Banskej Bystrice, do Nitry, no najradšej do Bratislavy."
Ako transport pokračuje po prekročení hranice?
"Od hraníc ich vozíme zo štyroch, piatich prístavných miest v blízkosti strediska a vozia sa tam medzi drevom. Medzi guľatinou, no nie je to nebezpečné. My tomu hovoríme vnútroštátna linka. Môžem zodpovedne povedať, že odkedy to robím, pri prechode ani priamo pri prevoze mi nikto nezomrel. Ako idú zo Stratenej v Slovenskom raji, ma už nezaujíma. My tam len vyplatíme ľudí a ideme späť."
Policajné zvodky však občas informujú o tom, že v hraničnom pásme našli telo mŕtveho cudzinca.
"Stáva sa to - a vieme o skupine, ktorej sa to stáva často. Je to preto, že sú poháňaní, aby išli cez čiaru rýchlejšie. Doslova ich uštvú."
Prevážali ste aj deti?
"Áno, najmladšie malo možno dva mesiace. Tiež cestovalo medzi guľatinou, ako jeho matka, respektíve dospelá osoba, ktorá ho sprevádzala."
Aký zisk máte z jednej cesty? Platí sa za skupinu alebo za osobu?
"Tomu sa nehovorí za osobu, ale dosť drsne - za kus. Je to tovar. Najviac dostávame od Číňanov. Taxa na Číňana je 400 dolárov, na Inda okolo 300."
Koľko zarobíte vy osobne?
„Od každého Číňana dostaneme 400 dolárov, je ich desať, to je 4000. Sme dvaja, to je dvetisíc za akciu pre mňa. Z tých dvetisíc dolárov dávam 10-tisíc korún policajtovi, od 30- do 40-tisíc zaplatíme za benzín plus hradíme aj cestu z medzistanice na západné Slovensko. Zostane nám nejakých 100-tisíc. Šéfovi sme vypočítali, že zarába mesačne šesť miliónov."
Ako dlho trvá pochod z čiary?
"Podľa toho, z ktorého miesta sa ide. Závisí to aj od momentálnej situácie. Koľkokrát sa stane, že je dohodnuté všetko - jedna strana s druhou aj policajti - no náhodou preletí vrtuľník a oni musia spomaliť. Ocitnú sa päť kilometrov od miesta, kde sme sa mali stretnúť. Musíme ísť po nich."
Koľkí chodíte?
"Stále dvaja. Sám to môže robiť len nejaký domáci a na vlastnú päsť."
Koľko organizovaných skupín operuje v hraničnom priestore Sobraniec?
"Štyri."
Koľko majú členov?
"Minimálne pätnásť."
Sú to všetko muži vo veku 25 až 30 rokov?
"Organizátori aj starší."
Koľko z nich má blízko k polícii alebo na polícii priamo pracuje?
"Osobne poznám troch."
Ďalší zapojení policajti sú tí, ktorí nerobia, ale za odmenu nie sú na svojom mieste?
"Áno, ale každý máme svojich. Moji spoločníci nepoznajú moje spojky, ja nepoznám ich. Keď idem do terénu, potrebujem vedieť od svojich ľudí len to, kedy a kde budú."
Koľko berie policajt?
"Keď nám nahlásia, kde budú dopredu, ako budú rozostavaní, v akých intervaloch chodia, každý z dvojice dostane 5-tisíc na ruku. Ďalších 10-tisíc dostanú, keď sa akcia podarí a tovar je v bezpečí. Aj ja som bývalý profesionálny vojak."
Aká bola vaša cesta k prevádzačstvu?
"Mal som zamestnanie v CBS a nebolo to zlé, no chcel som mať rýchlejšie viac peňazí."
Nemáte strach?
"Mám, to však patrí k životu. Každý ho má."
Sú takí, ktorým sa podarilo s prevádzaním prestať a začať viesť normálny život?
"Človek sa tam dostane veľmi rýchlo, no cesty odtiaľ niet. Nemôžeš len tak povedať - viete čo, dávam výpoveď, idem si nájsť niečo iné, lepšie. Taká cesta tam nie je."
Poznáte niekoho, kto by doplatil na cúvnutie?
"Za to obdobie, čo som tam, sa v skupine vystriedalo asi desať ľudí, o piatich som už nikdy nepočul a predpokladám, že ani nebudem."
Čo hrozí za zradenie?
"Guľka medzi oči."
Viete aj, od koho by ste ju dostali?
"Od ďalších pätnástich, ktorí sú tam."
Prečo ste sa teda rozhodli hovoriť?
"Už ma to naozaj nebaví, už mám toho po krk. Už nemám 20 ani 25. Ďalšie 2, 3 roky by som to potiahol, ale čo ďalej? Doteraz sa na hranici nestrieľalo - až na jediný známy prípad s Ukrajincom. Nemyslím si, že to bol prevádzač, ale nejaký blázon, ktorý tu nelegálne robil a nelegálne sa chcel cez zelenú hranicu dostať domov. Určite tú akciu nemôžu pripisovať prevádzačom. Viem, že strašne veľa ľudí chce od tej roboty odísť. Sú zastrašovaní a pri arzenáli, s ktorým skupina disponuje, sa ani nečudujem, že majú strach."
Aké zbrane používate?
"Keď sme začínali, mali sme len mobilné telefóny, nôž a niekto mal na vlastnú päsť pištoľ. Dnes máme guľové zbrane, krátke aj dlhé, prístroje na nočné videnie, vysielačky, telefóny, špeciálne ruské maskáče, ktoré nezachytí infračervená kamera. Veľakrát sa nám stalo, že ponad nás letel vrtuľník a nezachytil nás. Teplo, ktoré telo vyžaruje, sa cez uniformu nedostane von, takže môžu lietať, koľko chcú."
Uniformy však prevádzaní nemajú, nie?
"Nie. Keď počujeme helikoptéru, dostanú povel ľahnúť, natiahne sa cez nich plachta, špeciálna celta, ktorá teplo počas preletu zadrží. "
V ktorej fáze používate terénne autá?
"Od čiary zhruba 10 kilometrov do nášho vnútrozemia. V lese je vyrúbaná autostráda. Každý o tom vie, a každý o tom mlčí."
Kto dohoduje kontakt s ukrajinskými prevádzačmi?
"Šéf. Je to rozvrh hodín. Kde každý presne vie, kedy s kým a kam pôjde. To, že niekto nepríde, sa nestáva. Potom už nepríde vôbec."
Začali sa prevádzať aj dievčatá, je to tak?
"Tie sa selektujú už na Ukrajine, niektoré ostanú pod palcom u nás. Ony sú spokojné. Vedia, do čoho idú - že idú robiť šľapku. Aj ich rodičia o tom vedia, ale doma majú desať malých detí, ktoré nevládzu uživiť, takže sú len radi, že odchádzajú. Aj peniaze na cestu im vlastne zoženú rodičia."
Ako funguje zločin na hranici
Slovenská hranica s Ukrajinou by sa do troch rokov mala stať hranicou schengenského priestoru. Z rôznych zdrojov sme zistili, že cez Slovensko sa do Európy ročne dostane okolo 100-tisíc migrantov. Východisko je v zmene životných východísk obyvateľov pohraničia.
Niektorí ľudia tu musia prestať žiť v presvedčení, že hraničná kriminalita je normálnou súčasťou ich konzumného života. Drahé autá, drahé oblečenie, rozhadzujú na každom kroku. Aj keď ich polícia chytí, súd odsúdi a odpykajú si trest, vrátia sa a pokračujú ďalej.
Jedna skupina sa dostane do obvinenia, druhá vzniká. Okamžite naberú nových ľudí, o ktorých v pohraničí nie je núdza. Organizácia zločinu je riadená z Ukrajiny a ďalších krajín ázijského kontinentu.
Najšťastnejšia preto nie je najmä stratégia ochrany východnej hranice. Na čiaru sa dostávajú mladí policajti rovno zo školy, pre ktorých nie je plat motiváciou, a tak stačí málo a nechajú sa zlákať druhou stranou - zločinom.
Spôsob páchania ich trestnej činnosti je pritom jednoduchý - je založený na nečinnosti. Nie je pre nich problém byť v správnom čase na nesprávnom mieste.
Polícia operuje v rámci tímu Hranica: úspešne
Hranica Slovenska s Ukrajinou je pašeráctvom tovaru a prevádzačstvom ľudí spojená historicky. Od pádu železnej opony sa tu rozvinula ukrajinsko-slovenská sieť prevádzačov a pašerákov, ktorej riadiace zložky zatiaľ nikto neidentifikoval.
Slovensko-ukrajinské pohraničie neposkytuje svojim obyvateľom inú alternatívu života. Možnosť získať zamestnanie tu dnes pre mladého človeka predstavuje nereálny cieľ.
Prostriedky, plynúce z trestnej činnosti tvoria základ príjmov tisícok rodín. Stovky obyvateľov pohraničia žijú z prevádzačstva nadštandardným konzumným životom s prevádzačstvom a pašovaním je spojený i obchod s drogami a bielym mäsom.
Bojuje s nimi Národná jednotka boja proti nelegálnej migrácii Prezídia Policajného zboru - jej nezávislou skupinou je v pohraničí pôsobiaci špecializovaný vyšetrovací tím ministra vnútra. Pracuje pod názvom Hranica.
Zriadení boli v druhej polovici roku 2002 "za účelom odhaľovania a dokumentovania trestnej činnosti súvisiacej s prevádzačstvom a nelegálnou migráciou, a taktiež s tým spojenou korupciou policajtov".
Vedúci vyšetrovacieho tímu Hranice podplukovník Marián Oros nám potvrdil, že Peter-prevádzač nerozprával vymyslené veci. O všetkých skutočnostiach polícia rámcovo vie. Cieľom ich tímu je dostať sa na vrchol zločineckého reťazca.
K dnešnému dňu už odhalili viac skupín prevádzačov. V rámci trestného konania bolo obvinených okolo 80 osôb vrátane niekoľkých policajtov a vojakov z povolania. Niektorí už boli za túto trestnú činnosť odsúdení.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.