(medzi ne patrí napríklad komfort, bezpečnosť, spoľahlivosť, dynamické a jazdné vlastnosti, dostatočný batožinový priestor), ale malo by pôsobiť aj na emócie. Emócie vzbudzovalo už "škaredé kačiatko", ako neprajníci prezývali typ CV2, ktorý sa stal po druhej svetovej vojne bestsellerom, ale aj slávny typ DS19, ktorý okrem technických inovácií priniesol aj doslova vzrušujúce tvary karosérie. Čím je však auto menšie, tým menej voľnosti majú dizajnéri na to, aby sa s líniami vozidla "pohrali" a vytvorili emotívne pôsobiacu karosériu (preto sa nám malé vozidlá rôznych značiek zdajú také uniformné). Modelom C3 firma Citroën ale opäť dokázala, že vie vytvoriť malý automobil sviežeho a pritom jednoduchého dizajnu, ktorý je tvorený v podstate len oblúkmi a preto pôsobí už na prvý pohľad veľmi upokojujúco. Predná časť vozidla dokonca pôsobí "usmievavým" dojmom.
Citroën C3 je postavený na podvozku s rázvorom 246 cm, pričom zavesenie kolies je klasického typu : vpredu sú vzpery McPherson a trojuholníkové priečne ramená, vzadu je kľuková náprava s deformovateľným priečnikom. Vozidlo je dlhé 385 cm, široké 167 cm a vysoké 152 cm. Vďaka veľkej výške vozidle sa vo vozidle sedí vzpriamene a problém "čo s hlavou" nemajú ani vysokí cestujúci. Široké predné sedadlá sú veľmi pohodlné, i keď pri športovejšej jazde poskytujú v zákrutách menšiu bočnú oporu. Priestor pre nohy vzadu sediacich cestujúcich závisí v značnej miere od polohy predných sedadiel. Vodič sedí na výškovo nastaviteľnom sedadle a volant si do optimálnej polohy môže prestaviť výškovo i osovo. Na to, že rýchlosť vozidla je indikovaná veľkými číslami na displeji a nie klasickou ručičkou, sa dá veľmi rýchlo zvyknúť. Vo vozidle je veľký počet menších a väčších úložných priestorov. Batožinový priestor má objem 305 litrov, sklopením zadných sedadiel sa zväčší na 1 155 litrov. Na pohon cé-trojky je k dispozícii niekoľko motorov. Základnou pohonnou jednotkou je 1,1-litrový motor, ktorého maximálny výkon je 44 kW pri 5 500 ot/min. Celková priemerná normovaná spotreba tohto motora je 6 l/100 km. Ďalšou pohonnou jednotkou je 1,4-litrový motor výkonu 55 kW. V kombinácii s týmto motorom môže byť vozidlo vystrojené štvorstupňovou automatickou prevodovkou. Výkonnejšia verzia 1,4-litrového motora má štyri ventily na valec a jej maximálny výkon je 65 kW. Týmto motorom vystrojený model C3 zrýchli z 0 na 100 km/h za 14,5 s a dosiahne úctyhodnú maximálnu rýchlosť 180 km/h. Spomenutý motor sa však dodáva len v kombinácii s päťstupňovou sekvenčnou prevodovkou SensoDrive, ktorá má aj automatický režim. Sortiment motorov zahrnuje aj úsporný 1,4-litrový turbodieselový motor, ktorého maximálny výkon je 50 kW. Tento motor poskytuje vozidlu dostatočné dynamické vlastnosti (maximálna rýchlosť je 165 km/h), pričom jeho hlavnou prednosťou je veľmi nízka spotreba. Pri jazde mimo mesta je normovaná spotreba len 3,8 l/100 km, celková normovaná priemerná spotreba je 4,2 l/100 km. Vozidlá C3 sa dodávajú v dvoch úrovniach výbavy, označených Plus a Pack. Už základná verzia Plus je sériovo vystrojená airbagom vodiča a spolujazdca, úchytmi Isofix pre detské sedačky, elektrickým posilňovačom s variabilným účinkom, centrálnym zamykacím systémom a delenými zadnými sedadlami. Verzia Pack je sériovo vystrojená aj bočnými airbagmi, hmlovými svetlometmi, manuálne ovládaným klimatizačným systémom, diaľkovo ovládaným centrálnym zamykacím systémom, zásuvkou pod sedadlom spolujazdca, elektricky ovládanými vonkajšími zrkadlami a elektricky ovládanými prednými oknami. Za príplatok môže byť vozidlo vystrojené napríklad aj ultrazvukovou parkovacou pomôckou, hlavovými airbagmi, antiblokovacím systémom a elektricky sklopnými a vyhrievateľnými zrkadlami.
Na týždenný test sme mali k dispozícii Citroën C3 s úrovňou výbavy Pack, poháňaný 1,1-litrovým motorom. Príjemne nás prekvapilo najmä pohodlie na predných sedadlách a pružnosť motora. Ten bez problémov "zvládal" aj klimatizačný systém a dokázal akcelerovať na piaty prevodový stupeň už z "mestskej" rýchlosti 60 km/h (to privítajú lenivejší vodiči, ktorým sa nechce preraďovať). Vozidlo má veľmi účinné brzdy. Pri rýchlejšej jazde v zákrutách si treba zvyknúť na to, že sedíte vyššie ako v iných vozidlách a preto máte pocit, že sa vozidlo viac nakláňa. Pri nakladaní batožín trochu prekáža vysoká hrana zadného nárazníka. Ocenili sme aj výborný výhľad z vozidla a veľmi dobré jazdné vlastnosti vozidla. Vďaka veľkým zaskleným plochám a svetlým poťahovým látkam je interiér presvetlený. Firma Citroën svojím modelom C3 ukázala, že aj kompaktný automobil môže splňovať všetky racionálne kritériá, kladené na vozidlá tejto kategórie, a navyše vyvolávať príjemné emócie.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.