žiarivých červených a oranžových farbách a rozmanitých vytkávaných vzoroch, ale o to rôznorodejšie sú ich tvary a dĺžky. Na prehliadkových mólach sa takmer v každej kolekcii jeseň 2004 - zima 2005 objavili krátke po kolená alebo len k bokom či úplne kratučké iba pod prsia (najmä z kožušín) alebo do polovice lýtok či extrémne dlhé peleríny pripomínajúce pánske. Väčšinou boli jednofarebné v módnych farbách - fialovej, levanduľovej alebo vo farbách jesene. Kratšie pončá a peleríny mali spodný okraj so strapcami, boli bez zapínania a pripomínali svetre vysokými rolákmi a štruktúrovanými vzormi. Pončá by mali byť najlepšie ručne pletené z hrubej vlny alebo ušité z úpletu, mierne ozdobené lemom. Kratšie varianty vyzerajú najlepšie na šatách najmä večerných, dlhšie peleríny nahradia kabátik rovnako ako úpletové pončá. Na snímke je fialové pončo z hrubého hrejivého štruktúrovaného úpletu, oblieka sa cez hlavu, doplnky - klobúk so širokou krempou, ktorá je opäť v móde, veľká kožená taška ozdobená lemom z materiálu čižiem, sú hnedej farby. Model je z dielne Michaela Korsa, amerického návrhára, ktorý navrhuje pre francúzsku značku Céline módu, ktorá má "šmrnc" a dá sa nosiť.
Peleríny v dámskom odievaní sa objavujú ako funkčné oblečenie aj doplnok u Coco Chanel, ktorá si ich sama obliekala na nohavicový kostým s bielou blúzkou a krátkou kravatou. Ich predchodcami boli pánske pelerínové plášte, t.j. plášte, ktoré mali na ramenách upevnený diel podobný peleríne - bavelok (podľa anglického generála Henryho Havellocka). Názov "pelerína" pochádza z francúzskeho pelerin, v preklade pútnik alebo z latinského peregrinus - cudzinec. Pôvodne označovali za pelerínu prehoz bez rukávov, ktorý nosili pútnici. S druhom krátkej peleríny sa stretávame tiež u španielskych renesančných šiat. Moderná pelerína alebo pláštenka je ďalším variantom tohto plášťa s prestrihnutými otvormi na ruky.
Autor: som
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.