Mazda vybrala skúšobnú dráhu v nemeckom Papenburgu. Rekordné jazdy sa konali pod dohľadom komisárov z Nemeckej organizácie automobilového športu (DMSB). Rekordy boli vytvorené v skupine VI v dvoch kategóriách, a to v kategórii B (sériové vozidlá) a v kategórii A (špeciálne vozidlá). Do skupiny VI patria vozidlá, poháňané neprepĺňaným motorom s rotujúcim piestom. Vozidlá Mazda RX-8 sú poháňané motorom Renesis, ktorý vznikol ďalším vývojom známeho Wankelovho motora s rotujúcim piestom. Typ RX-8 je poháňaný motorom Renesis, ktorého maximálny výkon je 170 kW. Pre rekordy kategórie B vybrali komisári DMSB v belgických Antverpách tri sériové Mazdy RX-8 a zaplombovali ich motory a prevodovky. Vozidlo, použité pre rekordné jazdy, sa od bežného sériového vozidla odlišovalo len bezpečnostným výstrojom, do ktorého patrili špeciálne sedadlá, päťbodové bezpečnostné pásy a bezpečnostná klietka. Vozidlo kategórie A bolo zhodné s tým, ktoré sa používalo v minulej sezóne britskej Formula Woman Challenge, čo je pretekársky seriál pre ženy. Vozidlá boli pilotované 15 automobilovými novinármi z 11 krajín. Na rekordné jazdy poskytla pneumatiky firma Kumho, zatiaľ čo firma Aral poskytla svoj vysokooktánový benzín Aral Ultimate. Rekordné jazdy na vysokorýchlostnom ováli v Papenburgu, ktorého dĺžka je 12,3 km, trvali 24 hodín a prebehli bez problémov. Malý problém spôsobil len hodinový intenzívny dážď, počas ktorého vozidlá jazdili s mierne zníženým tlakom v pneumatikách, čím sa znížilo riziko nebezpečného akvaplaningu ("kĺzania" na vrstve vody). Z celkového počtu 40 nových rekordov spomenieme aspoň niektoré. Na 1 km s letmým štartom vytvorila sériová Mazda RX-8 nový rekord priemernou rýchlosťou 234,971 km/h, zatiaľ čo v kategórii A (špeciálne vozidlá) má nový rekord hodnotu 232,280 km/h. Jeden kilometer s pevným štartom absolvovali mazdy priemernou rýchlosťou 127,555 km/h resp. 129,577 km/h. Šesť hodín jazdy s pevným štartom absolvovala sériová Mazda RX-8 priemernou rýchlosťou 217,748 km/h. Priemerná rýchlosť, ktorou sériová eriks-osmička prešla vzdialenosť 5 000 km, bola 216,012 km/h. Celých 24 hodín krúžila sériová Mazda na papenburgskom okruhu priemernou rýchlosťou 215,934 km/h, vozidlo kategórie A malo priemer 212,835 km/h. Tým bol prekonaný aj firemný rekord, ktorý vytvorila pretekárska Mazda 787B na 24-hodinových pretekoch v Le Mans v roku 1991. Motorom výkonu 515 kW poháňaná pretekárska mazda mala v Le Mans priemernú rýchlosť "len" 205,133 km/h. Pre úplnosť treba povedať, že dosiahnuté výkony sa stanú právoplatnými medzinárodnými rekordmi až po ich schválení Medzinárodnou automobilovou federáciou (FIA).
S modelom RX-8 súvisí aj ďalší "rekord". Firma Mazda totiž oznámila, že 29. Septembra tohto roka zišlo z montážnej linky závodu Ujina už stotisíce vozidlo RX-8. Stalo sa tak 18 mesiacov po začatí výroby v apríli 2003. V súčasnosti sa Mazda RX-8 predáva už v 20 krajinách celého sveta (aj na Slovensku), pričom najväčším európskym trhom pre tieto vozidlá je Spojené kráľovstvo. Mazda RX-8 je jediným sériovo vyrábaným vozidlo na svete, poháňaným motorom s rotačným (krúživým) piestom. Motor Renesis získal prestížne ocenenie Medzinárodný motor roka 2003. Model RX-8 a jeho motor Renesis získali dokopy vyše 37 medzinárodných ocenení.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.