Korzár logo Korzár

Vyskúšali sme si pikap Fiat Strada

Neviem, či existuje u nás štatistika o tom, aký priemerný vek majú ľahké úžitkové automobily, jazdiace na našich cestách. Ak však len chvíľu

pozorujeme premávku, nemôžeme nevidieť napríklad staručké a pomaly sa už rozpadávajúce tisícdvestotrojky a iné pikapy a vany, ktoré skôr patria do šrotu ako na cestu. Iste, na trhu je niekoľko moderných pikapov, ide však zväčša o väčšie a veľmi drahé vozidlá, ktoré si bežný živnostník, opravár či prepravca len ťažko môže dovoliť kúpiť. Po začatí výroby Fabie zmizol z trhu aj osvedčený a obľúbený pikap na báze Felicie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tých malých podnikateľov, ktorí pre výkon svojho povolania potrebujú ľahký, moderný a pritom cenovo prijateľný pikap, iste poteší informácia, že na našom trhu sa začal predávať pikap Fiat Strada. Pikap sa nám "do ruky" dostane málokedy a tak sme nemohli odolať ponuke vyskúšať si túto novinku na našom trhu. Ak by ste si do Strady sadli poslepiačky a až za volantom otvorili oči, získali by ste dojem, že sedíte v pohodlnom kompaktnom osobnom aute. Ak sa obzriete, je už jasné, že sedíte v úžitkovom vozidle. Rezervné koleso i povinná výbava si našli svoje miesto za sedadlom spolujazdca a vodič si za svoje sedadlo môže uložiť pomerne objemnú tašku. Kvôli nakladaniu a vykladaniu sú obe sedadlá sklopné dopredu.

SkryťVypnúť reklamu

Modernizovaný pikap Strada predstavila firma Fiat vlani a teraz ho začína dovážať na európske trhy. Vozidlo sa vyrába v závode FIASA v brazílskom Betime. Strada je postavená na podvozku s rázvorom 2 718 mm, pričom predné kolesá sú zavesené na vzperách McPherson, vzadu je klasická tuhá náprava, odpružená pozdĺžne uloženými listovými pružinami (na každej strane je jedna pružina). Vozidlo je dlhé 4 404 mm, široké 1 665 mm a vysoké 1 595 mm. Ložný priestor je dlhý 1 685 mm a široký 1 314 mm (medzi podbehmi je jeho šírka 1 090 mm). Výška ložného priestoru po plachtu je 513 mm. Ložný priestor je vo výške len 605 mm a je dobre prístupný po sklopení zadného čela (to je ale pomerne ťažké) do vodorovnej polohy. Nakladanie či vykladanie pri zavretom čele uľahčujú stúpadlá pod zadným nárazníkom. Celý ložný priestor je obložený odolnou plastickou hmotou, ktorú pri poškodení možno jednoducho vymeniť. Na pohon Strady sú k dispozícii tri pohonné jednotky. Ide o radové štvorvalce, uložené vpredu naprieč a poháňajúce predné kolesá. Najslabšou pohonnou jednotkou je 1,2-litrový zážihový motor, ktorého maximálny výkon je 44 kW pri 5 000 ot/min. Ďalšie dva motory sú 1,9-litrové vznetové štvorvalce. Neprepĺňaný vznetový motor má maximálny výkon 46 kw pri 4 500 ot/min, turbodúchadlom prepĺňaný motor vyvíja najvyšší výkon 59 kW. Týmto motorom poháňaná Strada zrýchli z 0 na 100 km/h za 15 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 160 km/h. Celková normovaná priemerná spotreba turbodieselového motora je pritom len 4,8 l/100 km. Štandardne sa montuje päťstupňová manuálna prevodovka. Strada uvezie (bez vodiča) náklad hmotnosti až 630 kg. Do sériového výstroja vozidla patrí výškovo nastaviteľný volant, elektrický posilňovač riadenia, digitálne hodinky, znehybňovač, posuvné zadné okno a výškovo nastaviteľné predné svetlomety. Cena takto vystrojenej Strady s 1,2-litrovým motorom leží pod hranicou 300 000 Sk (bez DPH). Za airbag (prípadne dva airbagy), antiblokovací systém, centrálny zamykací systém, klimatizačný systém, ale aj za plachtu na zakrytie ložného priestoru už treba priplatiť. Mali sme možnosť vyskúšať si Stradu, poháňanú 1,2-litrovým motorom. Subjektívne sme mali pocit, že vozidlo je poháňané motorom vyššej kubatúry, pretože vozidlo bez problémov zrýchľovalo z rýchlosti 60 km/h na piaty prevodový stupeň (pravda, neviezli sme žiaden náklad). Pruženie je zrejme dimenzované tak, aby plne zaťažené vozidlo malo optimálne jazdné vlastnosti, takže pri jazde s prázdnym vozidlom sa do karosérie trocha prenášajú nárazy kolies na nerovnosti vozovky. Niektorí užívatelia by možno ocenili, keby vozidlo malo sklopné aj bočnice. Na Slovensku by sa určite našiel aj výrobca, ktorý by pre toto vozidlo zhotovil plastovú nástavbu ("búdku"), čím by sa Strada stala aj uzavretým dodávkovým automobilom.

SkryťVypnúť reklamu

Možno konštatovať, že Fiat Strada zapĺňa citeľnú medzeru na našom trhu, takže dá sa predpokladať, že s týmito vozidlami budeme na cestách stretávať pomerne často.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 113
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 789
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 990
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 219
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 064
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 055
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 021
  1. Tomas Hlavaty: Slovensko. Krajina budúcnosti.
  2. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  3. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  4. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  5. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  8. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 792
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 890
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 618
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 180
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 678
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 654
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 160
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 937
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


34
Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


18
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci asi nepoznajú.


1
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


3
  1. Tomas Hlavaty: Slovensko. Krajina budúcnosti.
  2. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  3. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  4. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  5. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  8. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 792
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 890
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 618
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 180
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 678
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 654
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 160
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 937
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu