Korzár logo Korzár

V Poľsku spomínajú na Syreny s nostalgiou

V polovici minulého storočia sa v Poľsku značne zvýšil dopyt po malých a samozrejme lacnejších automobiloch. Varšavská automobilka FSO (Fabryka

Samochodów Osobowych) sa pustila cestou vývoja takéhoto jednoduchého a spoľahlivého vozidla. Prvé prototypy vznikli v roku 1953 a už o dva roky na to bolo verejnosti predstavené auto novej značky Syrena typ 100. Prvá stokusová séria sa vyrobila ručne v roku 1957 a sériová produkcia začala o rok neskôr.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dvojdverová štvormiestna Syrena 100 mala motor vpredu a pohon predných kolies. Dvojtaktný radový dvojvalec so zdvihovým objemom 744 cm3, vŕtaním 76 mm a zdvihom 82 mm dodával výkon 20 kW (27 k) pri 3800 ot/min. Švorstupňová prevodovka nemala synchronizáciu. Vozidlo ťažké 960 kg mohlo dosiahnuť rýchlosť 100 km/h. Rázvor predstavoval 2300 mm, rozchod 1200/1240 mm a vonkajšie rozmery 4085 x 1560 x 1530 mm. Model 100 nahradila po roku 1961 modernizovaná Syrena 101. Výraznejšie inovácie potešili záujemcov o Syrenu 104, ktorá dostala dvojtaktný radový trojvalec so zdvihovým objemom 842 cm3. Hodnota vŕtania sa zmenila na 70 mm, zdvihu na 73 mm a výkonu na 29 kW (40 k). Model 104 s vonkajšími rozmermi 4040 x 1560 x 1515 mm vybavený karburátorom Jikov a štvorstupňovou synchronizovanou prevodovkou mal hmotnosť 910 kg, dokázal uháňať rýchlosťou 120 km/h a z nuly na stovku zrýchlil za 38 sekúnd.

SkryťVypnúť reklamu

Syrena 104 sa montovala od roku 1966 do roku 1972, kedy ju vystriedala dvojdverová štvor až päťmiestna Syrena 105. Základný a viditeľný rozdiel oproti predchádzajúcemu typu sa premietol do opačného zavesenia dverí. Prvé kusy sa ešte montovali vo Varšave, ale od roku 1972 už v závode FSM (Fabryka Samohodów Malolitrazowych) v meste Bialsko-Biala. Súbežne s malými poľskými fiatmi 126p sa Syrena 105 dodávala v prevedeniach Standard, Lux, Pikap R30 a dodávka Bosto do roku 1983, kedy značka zanikla. Celkovo sa k zákazníkom dostalo 521 311 vozidiel Syrena, z toho 177 234 postavených v rokoch 1957-1972 v závode FSO a 344 077 pochádzajúcich z FSM.

Značka Syrena symbolizovala v päťdesiatych rokoch vzostup vojnou zničenej ekonomiky, avšak začiatkom osemdesiatych rokov doplatila na zložité politické, hospodárske a sociálne pomery v poľskej spoločnosti.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 90 426
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 737
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 438
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 456
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 930
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 526
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 245
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 579
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kontajnerový terminál na kanáli v Hangzhou vo východnej Číne.

Číne zdvihol Trump clá na 125 percent.


ČTK 31
Robert Fico počas rokovania v parlamente v novembri 2021.

Koalícia navrhla odškodnenie, ktoré bude štát stáť viac ako päť miliónov eur.


83
Ukrajinskí vojaci pri obsluhe raketometu v Záporožskej oblasti.

Peking musí byť opatrný, tvrdí expert.


Peter Tkačenko.

Bödör prišiel na ÚV, aby si na to zvykol on aj my.


14

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu