týkali aj bojových lodí, ktorých výtlak nesmel presiahnuť 10 000 ton. Dostatočne vyzbrojené, rýchle a pancierované lode však vtedy mali trojnásobne až štvornásobne väčší výtlak. Nemci zvolili kompromis a pri dodržaní stanovených podmienok sa rozhodli postaviť nový typ lode bez konkurencie vo výzbroji, pancierovaní a rýchlosti.
V priebehu slávnostnej námornej prehliadky konanej pri príležitosti korunovácie britského kráľa v roku 1937, sa predstavila nemecká bojová loď Admiral Graf Spee. V tieni obrovských krížnikov britského, amerického a francúzskeho loďstva dostala posmešný titul "vrecková". Zanedlho už mala za cieľ potápať obchodné lode a narušovať prevádzku na námorných cestách. Za pomoci dômyselne rozmiestnených zásobovacích plavidiel začala križovať Atlantický a Indický oceán, pričom stihla potopiť deväť lodí s celkovým výtlakom 50 089 ton. Hlavnú výzbroj tohto ťažkého vojnového plavidla tvorilo šesť diel kalibru 280 mm, umiestnených po troch v dvoch vežiach. Delá mali dostrel 27 km a ich 330 kg ťažké granáty dokázali na vzdialenosť 20 km prebiť pancier akéhokoľvek krížnika. Okrem toho loď niesla osem diel kalibru 150 mm a 18 protilietadlových kanónov kalibru 37 a 20 mm. Vo výzbroji sa nachádzali ešte dva štvorhlavňové torpédomety kalibru 535 mm a dve palubné lietadlá Heinkel He 60, neskôr nahradené dolnoplošnými aradmi Ar 196. Dve lodné skrutky poháňalo, namiesto obvyklých parných turbín, osem dvojtaktných dieselových motorov MAN-9 s výkonom 41 748 kW, čím sa podarilo zvýšiť najmä akčný rádius. Posádka pozostávala z 33 dôstojníkov a 586 námorníkov, od roku 1935 z 30 dôstojníkov a 991 námorníkov.
Do pátrania po novodobom korzárovi sa zapojilo niekoľko desiatok vojnových plavidiel. 13. decembra 1939 trojica britských krížnikov, Exeter, Ajax a Achilles objavila nemeckú loď asi 300 námorných míľ východne od uruguajských brehov. Problém nastal v manévrovaní britského zoskupenia. Bočná salva nemeckej lode mala totiž hmotnosť 2164 kg oproti 1420 kg všetkých troch britských krížnikov dohromady. Korzár spočiatku sústredil paľbu na ťažký krížnik Exeter a vážne ho poškodil. Odvážne dorážanie zvyšných dvoch plavidiel sa ale vyplatilo. Po vyčerpaní väčšiny munície a paliva sa Admiral Graf Spee uchýlil do neutrálneho prístavu v Montevideu. Loď zablokovanú Britmi v ústí rieky La Plata sa 17. decembra 1939 nemecký veliteľ rozhodol vyhodiť do vzduchu.
Pri konštrukcii lode Admiral Graf Spee sa využili najkvalitnejšie materiály a najmodernejšie technológie, navyše patrila k prvým nemeckým lodiam s radarovým vybavením. Plastikové stavebnice bojových lodí nielen z druhej svetovej vojny istotne prispievajú k prehlbovaniu vedomostí z techniky a histórie záujemcov o lodné modelárstvo.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.