storočia. Klesla ku dnu a na jej palube zahynulo dvesto členov posádky a 1 600 cestujúcich, väčšinou čínskych vysťahovalcov. Toľko obetí nebolo ani pri potopení Titaniku v roku 1912. Na morskom dne ležala loď nedotknutá. V roku 1999 celú oblasť tohto námorného nešťastia prečesával trajler, špeciálne upravený pre hľadanie starých vrakov. Jeho majiteľ Austrálčan Michael Hatcher bol v tomto odbore skúsený špecialista. Už v roku 1985 sa mu podarilo vyzdvihnúť holandskú loď so 125 zlatými prútmi a 180-tisíc kusmi čínskeho porcelánu na palube lode, ktorá stroskotala roku 1752.
Po niekoľkomesačnom hľadaní objavil dlho očakávanú stopu - 42 metrov vysoký pahorok vystupujúci z morského dna. Loď bola ukrytá pod dvojmetrovým nánosom bahna a po jeho odstránení vytiahli na hladinu najcennejšie časti nákladu: 350-tisíc kusov cenného porcelánu. Misky a taniere s maľbami pod glazúrou boli pôvodne určené čínskym emigrantom v dnešnej Indonézii. Loď vydražili, čo rozvírilo diskusiu o právnych aspektoch celého podniku. I napriek tomu, že loď ležala jednoznačne vo vnútri dvestomíľovej hospodárskej zóny, indonézska vláda zrejme nedostane žiadne podiel z celkového zisku.
Nejde pritom o žiadne malé čiastky. Odhaduje sa, že na dne oceánu v okolí indonézskych ostrovov odpočíva ešte najmenej dvesto lodí, ktorých útroby skrývajú ďalšie netušené poklady.
Autor: C/som
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.