súťaž figuruje iba od roku 1991, tento rok oslávi už štyridsiaty ročník a svojim spôsobom bude mimoriadna. Mimoriadna tým, že od budúceho roku by sa už podujatie nemalo jazdiť na asfalte, ale na šotoline! To je prekvapivé rozhodnutie, pretože medzi odbornou verejnosťou bolo podujatie hodnotené ako najčistejšia asfaltová súťaž roka a spolu s vášnivou diváckou kulisou vždy mala svoju zvláštnu patinu. Pôvodne sa Španielsko jazdievalo v marci, respektíve apríli, no od vlaňajška bolo zaradené na október, čím sa pochopiteľne zmenili aj jazdné podmienky. V predchádzajúcich termínoch boli podmienky na trati náročné svojou vysokou teplotou vozovky a veľmi dobrou priľňavosťou (až netradičnou pre rely). Miestny kvalitný asfalt mimoriadne vplýva na výber pneumatík, ktoré tu vždy rozhodujú. Presun na október však zamiešal karty premenlivým počasím, ktoré sa vlani v závere doslova vyplakalo priamo na trať. Stačila potom iba chvíľka nepozornosti a všetky nádeje viacerých posádok boli preč. Na druhej strane to však nahralo Solbergovi a Panizzimu, ktorí sa v daných podmienkach cítili doslova ako ryby vo vode a pripravili nechápajúceho Loeba o takmer isté víťazstvo. A práve Francúz sa tento rok, už ako istý majster sveta, zastrája, že chce zvíťaziť vo zvyšných podujatiach a teda oplatiť i vlaňajšiu katalánsku prehru. Či sa mu to podarí, tak to ukáže už tento víkend. Tradičným centrom podujatia je Lloret del Mar odkiaľ i tentoraz budú súťažné posádky vyrážať do všetkých troch etáp. V piatkovej na nich čaká šesť eresiek (115 km), rovnako ako v nedeľu (106 km). Chlieb by sa mal lámať v sobotu, keď jednou z ôsmych rýchlostných skúšok je aj tridsaťtrikilometrová "Svätá Júlia", ktorú posádky absolvujú hneď dvakrát. Ak sme teda dobre rátali, tak dohromady usporiadatelia tento rok pre súťažiacich pripravili dvadsať špeciálnych vložiek o dĺžke 384 kilometrov ku ktorým po pripočítaní spojovacích úsekov dostaneme celkovú dĺžku súťaže o vzdialenosti 1721 kilometrov. Ak by sme mali vravieť o favoritoch, tak jednoznačne musíme spomenúť Citroën (Loeb, Sainz), ktorému asfalt skutočne sedí a vlani stratil víťazstvo na poslednej časti zásluhou počasia. Po vynikajúcich výkonoch na Korzike nemôžeme nefavorizovať aj značku Ford (Martin, Duval), no zabúdať by sme nemali ani na Peugeot (Grönholm, Loix), ktorý tu zozbieral tri posledné vavríny. A čo Solberg? Tak ten nás určite zasa prekvapí. Či to bude víťazstvom, alebo niečím iným, tak to už nechajme na neho. Inak zaujímavé je, že k štartu nahlásila opäť svoje vozidlá aj značka Mitsubishi, ktorá predčasne tohtoročný šampionát ukončila po fínskej rely. Japonský tím prihlásil hneď tri autá, ktoré budú riadiť Sola, Galli a víťaz posledných dvoch katalánskych rely, Gilles Panizzi. Ozaj a aby sme nezabudli, tak na štart tri vozidlá prihlásila aj značka Škoda, ktorá sa rovnako ako Mitsubishi pripravuje na budúcoročný návrat do šampionátu. Za volantom Škody okrem Schwarza a Gardemeistera tentoraz uvidíme aj Jana Kopeckého, ktorého veľmi dobre poznáme zo slovenských rely tratí.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.