osobnej doprave. Tento dopravný prostriedok, ktorý dostal označenie PALV (personal air and land vehicle, čiže osobné vozidlo na dopravu vzduchom a po zemi), bude akousi kombináciou osobného auta a vírnika. Vírnik, nazývaný v zahraničnej literatúre autogyro (resp. autogiro), je určitou "odrodou" vrtuľníka. Na rozdiel od vrtuľníka nie je však rotor vírnika poháňaný a roztáča sa pôsobením aerodynamických síl pri doprednom lete. Vírnik preto potrebuje na vzlietnutie istý rozbeh po dráhe a teda na rozdiel od vrtuľníka nemôže odštartovať zvislo. Po ceste jazdí PALV na troch kolesách, pričom jeho karoséria sa v zatáčkach nakláňa. Vozidlo je dlhé 4 m (bez rotora), široké 1,2 m a vysoké 1,6 m. Pri jazde po ceste je hlavný rotor i zadný hnací rotor sklopený. PALV by mal lietať vo výškach do 1 500 m, takže podľa platných leteckých predpisov by jeho vodič-pilot nemusel pred vzlietnutím podávať zložkám riadenia letovej prevádzky letový plán. Podľa predbežných technických údajov by mal PALV na zemi dosahovať maximálnu rýchlosť vyše 200 km/h, pričom z 0 na 100 km/h by mal zrýchliť za menej než 5 sekúnd. Na vzlet potrebuje PALV dráhu dĺžky len 50 metrov. Maximálna rýchlosť letu má byť 195 km/h, minimálna len 50 km/h (pri nižšej rýchlosti už rotor nevyvíja dostatočný vztlak na horizontálny let). Dobeh po pristátí je len 5 metrov. Firma Spark však zatiaľ neoznámila, kedy bude prvý prototyp hybridného vozidla PALV hotový a kedy sa začnú jeho skúšky. Možno poznamenať, že pokusov o zostrojenie dopravného prostriedku, ktorý by umožňoval individuálnu pozemnú i leteckú dopravu, už bolo viacero, ale žiaden z nich neviedol k výrobe sériovej verzie.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.