vnútorným priestorom, vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami a bohatým výstrojom získal sympatie aj medzi slovenskými motoristami a ktorý získal prestížne ocenenie Auto roka 2004 na Slovensku. Prvým z trojice nových motorov je 1,6-litrový zážihový štvorvalec Duratec, ktorý je vystrojený systémom variabilného časovania ventilov a ktorého maximálny výkon je 85 kW. Tento motor spotrebuje pri jazde v meste v priemere 8,9 l/100 km, mimo mesta je však priemerná spotreba len 5,3 l/100 km a celková normovaná priemerná spotreba je 6,6 l/100 km. Ďalším novým motorom je vyššia výkonová verzia 1,8-litrového motora. Tento motor má maximálny výkon 92 kW a pri jazde mimo mesta spotrebuje v priemere len 5,7 l/100 km. Celková priemerná spotreba spomenutého motora je 7,1 l/100 km. Najvýkonnejším zo všetkých motorov, ktoré teraz Ford ponúka pre van Focus C-MAX, je dvojlitrový zážihový motor, vystrojený dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov (rozvod DOHC) a štyrmi ventilmi na valec. Tento výkonný motor spotrebuje v meste okolo 10 l/100 km, pri jazde mimo mesta klesne priemer na 5,6 l/100 km a jeho celková normovaná priemerná spotreba je 7,3 l/100 km.
Aj keď sme už van Focus C-MAX na tejto strane predstavili, aspoň stručne uvedieme jeho základné technické údaje. V porovnaní s Focusom má van nepatrne predĺžený rázvor, a to na 2 640 mm. Celková dĺžka vozidla je 4 333 mm, čo je o 16 cm viac ako je dĺžka Focusa. Šírka vozidla je 1 825 mm. Van C-MAX je až o 8 cm vyšší ako základný Focus, čo umožnilo umiestniť sedadlá vyššie, čím sa uľahčilo nastupovanie do vozidla i vystupovanie z neho. Vďaka veľkej výške vozidla (1 595 mm) môžu vzadu pohodlne sedieť aj osoby vysokého vzrastu. Vo vozidle je množstvo väčších a menších odkladacích priestorov. Batožinový priestor má objem (po kryt) 460 litrov, pri naložení až po strechu je to až 550 litrov. Po zložení zadných sedadiel možno do vozidla naložiť (po strop) batožiny objemu až 1 620 litrov. Maximálna dĺžka ložnej plochy (po operadlá predných sedadiel) je pritom až 1 734 mm, čo umožňuje bezproblémovú prepravu dlhých predmetov. Verzie Trend a Ghia sa štandardne dodávajú s originálne riešenými zadnými sedadlami. Tie sú delené v pomere 40:20:40, pričom užšiu strednú časť možno sklopiť a odsunúť dozadu. Potom možno dve krajné sedadlá posunúť šikmo dopredu (k stredu vozidla), takže na nich sediaci cestujúci majú väčší bočný odstup od dverí a sedia tak pohodlne, ako v limuzínach vyššej triedy. Do sériového bezpečnostného výstroja vanu C-MAX patria dva čelné a dva bočné nafukovacie vankúše, antiblokovací systém, systém podpory núdzového brzdenia, úchyty Isofix pre detské sedačky, znehybňovač, centrálny zamykací systém a ďalšie prvky.
Mali sme možnosť vyskúšať si Ford Focus C-MAX, vystrojený 1,6-litrovým turbodieselovým motorom. Tento 16-ventilový motor má maximálny výkon 80 kW a je najúspornejším zo všetkých motorov, montovaných do vanu C-MAX. Normovaná priemerná spotreba pri jazde v meste je 6,3 l/100 km, pri jazde mimo mesta je priemerná spotreba neuveriteľných 4,1 l/100 km. Celková normovaná priemerná je len 4,9 l/100 km, čo je pre vozidlo tejto kategórie mimoriadne priaznivá hodnota. Treba však spomenúť, že k nízkym hodnotám spotreby prispieva aj na "dlho" sprevodovaná prevodovka. Pri rýchlosti 100 km/h na piaty prevodový stupeň sa otáčky motora pohybujú na hranici 2 000 ot/min. Do vanu C-MAX sa veľmi dobre nastupuje a vodič má z neho dobrý výhľad (ten je len trošku obmedzený mohutnými prednými stĺpikmi). K pohodlnému ovládaniu prispieva aj krátka, vo výstupku prístrojového panela umiestnená radiaca páka. Osvedčený "focusovský" podvozok sa dobre stará o odfiltrovanie nerovností vozovky. Zmena konfigurácie zadných sedadiel z trojmiestneho usporiadania na dvojmiestne je veľmi jednoduchá. Riadenie je veľmi ľahké a presné, vozidlo má za všetkých situácií výbornú smerovú stabilitu. V svetlom, príjemne pôsobiacom interiéri sú použité kvalitné materiály. Možno konštatovať, že kompaktný van Ford Focus C-MAX je všestranne využiteľné vozidlo, ktoré sa dokáže prispôsobiť rozmanitým nárokom svojho užívateľa a ktoré možno používať na cesty do práce, za nákupmi, za športom i na rodinné výlety či dovolenky.
Priaznivcov značky Ford možno poteší správa, že Focus druhej generácie, ktorý mal svetovú premiéru na nedávnom autosalóne v Paríži, sa na Slovensku začne predávať začiatkom budúceho roka.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.