jednofarebnej nadvláde tímu Ferrari. Prezident FIA Max Mosley poskytol tímom priestor na to, aby s sami pokúsili sformulovať nové pravidlá a tie mali prezentovať do polovice októbra. Pretože sa tak nestalo, rozhodla Medzinárodná automobilová federácia sama v októbri zverejnila nové znenie pravidiel pre F1. Od prvého marca 2005 tak platí, že jedna sada pneumatík musí absolvovať kvalifikáciu i celé preteky, zvýši sa svetlosť predného prítlačného krídla o 20%, každý motor musí vydržať dva závodné víkendy. Pokiaľ ide o motory, tak tie od 1. 1. 2006 prechádzajú na osemvalce s objemom 2,4 cm3. Zmeny sa tiež týkajú radikálneho obmedzenia testovacích jázd a ich nahradenie počas piatkových tréningov. Nový formát dostala aj kvalifikácia, ktorá sa bude jazdiť v sobotu jedno ostré kolo o 13.00 a v nedeľu znova na jedno ostré kolo o 10.00, pričom o postavení na štarte rozhodne čítanie oboch časov!? Naviac kalendár má byť rozšírený dokonca až na devätnásť veľkých cien, čo je v základnom rozpore so zmluvou Concorde, upravujúcou vzťahy FIA a tímov ako aj rámcové pravidlá F1. Aby nové pravidlá FIA pre rok 2005 mohli vstúpiť do platnosti, tak ich musela FIA schváliť ešte do konca októbra. Na poslednom podujatí v Brazílii začali byť preto tímy mimoriadne aktívne a spoločne sa niekoľkokrát stretli, aby ešte "zachránili" čo sa dá. Mosley ich snahu síce kvitoval, ale zároveň sa vyjadril, že prišla príliš neskoro a môže ovplyvniť až pravidlá pre sezónu 2006. V piatok pred GP Brazílie sa teda stretli šéfovia všetkých tímov a Bernie Ecclestone a svoje sedenie opakovali aj nasledujúci deň. A práve ten sa čoskoro ukázal ako jablko sváru, pretože na stretnutí chýbal zástupca tímu Ferrari, ktorého ktosi zabudol pozvať! Náhoda, či úmysel. Každá strana si to teraz samozrejme vysvetľuje po svojom. Na tomto stretnutí deväť šéfov tímov poverilo Ecclestona, aby jednal s výrobcami pneumatík, ktoré tlačia tímy k množstvu testov a tie by sa mali obmedziť iba na 10 dní ročne a piatkové tréningy. Pokiaľ ide o zvýšený počet GP, tak nepotvrdenie GP Anglicka prítomní šéfovia zvalili na neprítomný tím Ferrari. Jean Todt toto a ďalšie obvinenia odmieta a v talianskej tlači sa k celej situácii vyjadril veľmi rezolútne. "Po legálnej schôdzi v piatok prebehli v Brazílii nejaké ďalšie schôdzky bez prítomnosti FIA a Ferrari na ne nebolo pozvané," vraví šéf tímu Ferrari. "Ak nechceme aby F1 zanikla, tak musíme znížiť náklady, ale neznížime ich tým, že budeme iba menej testovať. Naviac návrhy na zníženie testov sú absolútne neúplné. Ľudia, ktorí ich podpísali nedokážu povedať, či sa v piatok bude používať rovnaký motor ako v pretekoch, alebo či ho bude možné vymeniť. Ak áno, tak by sa obmedzením testov znížili náklady. Lenže čo po tom, keď v sobotu dopoludnia nevyjde žiadne auto na trať, lebo pracovali v piatok? Podľa nových predpisov sa jedno kvalifikačné kolo má odjazdiť v sobotu, jedno v nedeľu a potom už je na programe pretek. Ľudia si budú právom sťažovať, čo to je za šou? Ak sa však rozhodne, že v piatok sa bude jazdiť s iným motorom, tak špičkové tímy prídu s celým testovacím tímom, testovacími vozidlami, motormi a poriadne sa zasa zvýšia náklady." Jean Todt však nezostal iba pri kritike a zároveň aj ponúkol riešenie ako obmedziť náklady. "Špičkoví pretekári vo formule jeden nepotrebujú pomoc v podobe elektronickej kontroly trakcie (ECU). Jej zrušenie by určite znížilo náklady." Šéf "červených" sa vyjadril aj zvýšeniu počtu závodov v sezóne. "Ferrari nemá problém absolvovať 19 pretekov ročne," pokračuje Todt. "Zmluva Concorde však jasne vraví, že maximálny počet závodov je sedemnásť! Pre každý ďalší je potrebný jednohlasný súhlas všetkých tímov, čo sa v tomto roku týkalo GP Kanady. V jej prípade sa predsa viedli diskusie, ktorý pretek označiť za osemnásty. Malo byť Francúzsko, ale nakoniec sa rozhodlo, že to bude Kanada a každý tím dostal percentá z peňazí, ktoré boli usporiadateľom zaplatené organizátorovi šampionátu. Ako by
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.