spaľujúce benzín či naftu. Za jedno z palív budúcnosti sa považuje vodík, ktorého spaľovaním vznikajú prakticky len čisté vodné pary. Mnohí odborníci ale tvrdia, že vodík sa pravdepodobne nebude používať priamo ako palivo pre spaľovacie motory, ale bude sa využívať najmä na produkciu elektrickej energie prostredníctvom palivových článkov. Tieto články produkujú elektrickú energiu zlučovaním vodíka a kyslíka (ten sa odoberá zo vzduchu). Elektrickou energiou, produkovanou v palivových článkoch, sa napájajú hnacie elektromotory vozidla. Takéto vozidlá sú ekologicky "čisté", pretože neprodukujú žiadne škodlivé emisie. Nedávno zverejnila firma Fiat informácie o svojom novom experimentálnom vozidle Panda Hydrogen, ktoré je vystrojené palivovými článkami. Tie sú umiestnené pod prednou kapotou a ich maximálny výkon je 40 kW. Vodík, potrebný na činnosť palivových článkov, je uskladnený v dvoch tlakových nádržiach, zhotovených z kompozitného materiálu a umiestnených pod podlahou vozidla. Nádrže majú celkový objem 68 litrov a zásoba vodíka postačuje na jazdu na vzdialenosť vyše 220 km. Naplnenie nádrží vodíkom trvá kratšie než 10 minút. Vozidlo je vystrojené aj klasickým akumulátorom, ktorý slúži ako doplnkový zdroje elektrickej energie pri akcelerácii vozidla. Pri brzdení sa časť kinetickej energie vozidla využíva na dobíjanie akumulátora. Panda Hydrogen zrýchli z 0 na 50 km/h za menej než 7 sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 130 km/h. Firma Fiat bude flotilu vozidiel Panda Hydrogen testovať v mestských podmienkach.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.