Moderný unikát "Asynchron"
Roku 1987 vyrobila plzeňská Škoda funkčný vzor lokomotívy III. generácie. S továrenským označením 85EO-ATM patrila lokomotíva v dobe svojho vzniku k najmodernejším na svete.
Použitím asynchrónnych trakčných motorov obopínajúcich nápravu, ktorá prechádzala dutými rotormi motorov, sa zapomoci silovej elektroniky odstránil posledný mechanický kontakt v elektrickej časti vyžadujúci pravidelnú údržbu. Nespornou zvláštnosťou je, že výkon sa z trakčného motra prenášal bez prevodovej skrine špeciálnou spojkou priamo na dvojkolesie. Vo vybavení nechýbal mikroprocesorový diagnostický systém s optickým, alebo akustickým (umelou rečou) výstupom.
Škodovka "Asynchron" pomerne dlho prenajímala ČSD, ale roku 1994 bol za cenu šrotu 300 000,- Kč (pri skutočnej hodnote 80 miliónov korún) odpredaný súkromnej firme z Nymburka. Plánované využitie jedinečného unikátu zakrátko zastavil novozriadený Drážní úřad, ktorý mu odmietol vydať Preukaz spôsobilosti. V súčasnosti sa stroj nachádza znovu v Plzni, kde sa prestavuje na prototyp novej trojsystémovej lokomotívy radu 380 určeného pre České dráhy.
Sériovú produkciu typu 85E sa nepodarilo nikdy uviesť do praxe, jednoznačne to však je najvýznamnejšia lokomotíva zo Škody Plzeň.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.