Tanker Tropic Brillance, registrovaný v Libérii, naložený 149 000 tonami ropy, po zlyhaní riadiaceho systému zablokoval premávku cez Suezský
TASR
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
prieplav. Plavba lodí po najkratšej vodnej ceste medzi Európou a Ďalekým východom je zastavená od nedele a nebude uvoľnená skôr ako počas nasledujúceho víkendu. Informoval o tom rakúsky denník Die Presse. Ropa z tankera musí byť prečerpaná do iných plavidiel a potom bude odtiahnutý z tejto morskej cesty. Egypt každý deň, čo je prieplav vyradený z prevádzky, stráca 7 miliónov USD, v prepočte vyše 215 miliónov SKK.
Suezský prieplav bol po šesťdňovej vojne v roku 1967 medzi Arabmi a Izraelom zablokovaný osem rokov. V tomto čase bol vybudovaný 163 kilometrov dlhý ropovod Sumed, ktorý je dnes pre prepravu ropy ešte dôležitejší ako samotná vodná cesta. Vlani prešlo prieplavom 2 799 tankerov, ale z nich bolo len 216 veľkokapacitných. Väčšina z nich smeruje do Európy po starej morskej ceste okolo mysu Dobrej nádeje. Malé tankery, ktoré preplavili na západ okolo 10 miliónov ton suroviny, dopravujú surovinu do rafinérií na pobreží Stredozemného mora. Veľkými tankermi sa vlani preplavilo okolo dvoch miliárd ton ropy.
Vďaka kanálu medzi Stredozemným a Červeným morom trvá napríklad plavba kontajnerových lodí 16 dní. Ak však musia plávať okolo Južnej Afriky, ich cesta je podľa veľkosti plavidiel a tonáže nákladu dlhšia až o 16 dní. Suezský prieplav bol otvorený v roku 1869 po 10 rokoch výstavby. Projektantom tohto unikátneho diela bol Alois Negrelli, pôvodom z Rakúska.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.