automobily dodávaných závodu v Gorkom. So stavbou podniku sa začalo 5. augusta 1930 a už v tom istom roku bol aj dokončený.
V päťdesiatych rokoch minulého storočia sa uvažovalo o značnom zvýšení produkcie. Optimistické plány počítali s rekonštrukciou továrne a víziou postaviť 10 000 autobusov. 5. augusta 1952 vyšlo z továrne prvých päť autobusov novej značky PAZ. Rast podniku umožnil vývoj nového modelu PAZ 652, v ktorom sa prví cestujúci odviezli roku 1960. PAZ 655T získal nejedno prestížne ocenenie. Ponuka sa rozšírila 12. novembra 1968 o PAZ-672, neskôr pribudol PAZ-72C a PAZ-3202C pre chladné podnebie, PAZ-3201 pre zvlášť nekvalitné cesty, PAZ-6724 pre horúce podnebie a PAZ-6729 pre horské terény. Výraznejšia zmena nastala, po dlhodobom "zbere" ocenení a vyznamenaní, roku 1989 predstavením modelu PAZ-3205. Jubilejný päťsté vozidlo značky PAZ bolo zmontované 30. júla 1998. V tento slávnostný deň vedenie podniku odprezentovalo zaujímavú novinku veľký mestský autobus. Približne o rok neskôr získala akciová spoločnosť Pavlovo Bus špeciálnu cenu výstavy International Motorshow-99 v Moskve za PAZ-3209 "Aurora" a mestské autobusy PAZ-5271 a PAZ-5272.
Toľko hovoria dejiny jedného z mnohých a u nás neznámych ruských producentov autobusov. Modely vozidiel PAZ sa na rozdiel od svojich predlôh a vďaka veľkej popularite automobilového modelárstva objavujú po celom svete.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.