Korzár logo Korzár

Výnimočná sezóna F1 2004 priniesla výnimočné čísla

Už je to mesiac, čo sa podujatím v brazílskom Interlagose definitívne uzatvorila 55. kapitola histórie majstrovstiev sveta automobilov formuly jeden.

Podľa očakávanie v nej znova lámal rekordy Michael Schumacher, ktorý získal priam neuveriteľný siedmy titul, v počte štartov prekročil dvojstovku a vyhral už 83 pretek!!! K týmto a mnohým iným číslam sa dnes vrátime v tomto článku. Ako jedna z mala športových disciplín má totiž formula jeden, mimoriadne precízne spracované štatistiky od svojho vzniku v roku 1950 až po súčasnosť a značná časť jej fanúšikov sa sústreďuje práve na ne. Dnešnou exkurziou do sveta čísiel potešme teda aj túto skupinu nadšencov. Nuž a ak náhodou k ním nepatríte, tak nesmúťte. Som presvedčený, že z radu pozoruhodných čísel si určite aj vy nájdete také, ktoré vás prekvapia a možno aj zaujmú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jubilejný 55. ročník F1 zvýšil po prvýkrát v histórii počet grand prix na osemnásť a pre pilotov nastražil 1122 kôl, ktoré predstavovali vzdialenosť 5472,382 km! (teda približne o 700 kilometrov viacej ako vlani.) Z pohľadu histórie to bolo iba po šiestykrát, čo dĺžka sezóny presiahla päť tisíc km, keď prvýkrát sa tak stalo v roku 1977 (5148 km). Počet majstrovských závodov stúpol na 731 GP v ktorých bolo dohromady odjazdených 48 945 kôl a 240 785,7 km!!! To už je slušné číslo, však? A predstavte si, že iba samotný Michael Schumacher, za svojich štrnásť rokov vo formule jeden, stihol na prvom mieste odjazdiť 21 739 kilometrov, čo predstavuje 4638 kôl!!! Nuž priznajme si, že viacerí z nás takýto počet kilometrov neodjazdia ani v bežnom aute, však? Ale poďme pekne po poriadku. Tento rok sa na tratiach veľkých cien o 702 majstrovských bodov uchádzalo dvadsaťpäť pilotov a štyria z nich vo formule jeden štartovali vôbec po prvýkrát (Kien, Pantano, Bruni, Glock). Ako vieme, najúspešnejším bol Michael Schumacher, ktorý ziskom 148 bodov prekonal svoj predvlaňajší rekord v počte bodov za jednu sezónu o štyri body. No zatiaľ čo v roku 2002 strácal druhý Barrichello na majstra sveta 67 bodov, tento rok bol rozdiel iba 34 bodový, čo ho radí "až" na piate miesto historických tabuliek. Na druhej strane však treba povedať, že Brazílčan je vôbec prvým vicemajstrom, ktorému sa ziskom 114 bodov podarilo prekročiť hranicu magickej stovky. Mimochodom majstrovi sveta z roku 1999, Fínovi Häkkinenovi, stačilo onehdy na titul púhych 76 bodov! Pokiaľ ide o body, tak si dopovedzme, že tento rok bodovalo rovných dvadsať pilotov, pričom na svoje si prišli aj debutanti Klien a Glock. Obaja však profitovali z okolností, keď Kliena na body v Spa siahol vďaka problémom súperov a Glockovi pomohla v Montreale diskvalifikácia wiliamsov a toyot. Z pohľadu štatistík však Glockove body majú väčšiu cenu, pretože Timo ich získal pri prvom štarte, čo sa pred ním v doterajšej histórii podarilo iba 51 pretekárom (v 90-tych rokoch Irvine, Villeneuve a de la Rosa a od roku 2000 to boli len Räikkonen a Webber). Najpodstatnejším údajom z tejto kategórie však je to, že M. Schumacher posunul hranicu svojho bodového konta už na 1186 bodov! Historicky druhý Prost má 798,5 b. a tretí Senna 614 b. Ďalší súčasní piloti sú až Coulthard (475) a Barrichello (451 b.) na 6.-7.mieste tabuliek. Prv než sa pozrieme na úspešnosť v počte víťazstiev, pole position a najrýchlejších kôl, zastavme sa ešte pri počte odjazdených pretekov. Michael Schumacher sa po tejto sezóne prehupol do exkluzívnej skupiny pilotov, ktorí majú na konte viacej ako 200 štartov. Nemcovi teraz patrí s číslom 213 GP druhé miesto hneď za rekordmanom Patresem, ktorý v rokoch 1977-1993 odjazdil 256 grand prix. Tesne pod dvojstovkou je však už aj Barrichello, ktorý má na konte 196 štartov (Coulthard 175, Panis 158, Fisichella 141). Dôležitý rekord však padol aj v počte víťazstiev v jednej sezóne. Hoci chvíľu to už vyzeralo že Nemec vyhrá všetky preteky, nakoniec ich vyhral "iba" trinásť, čo však stačilo na prekonanie vlastného rekordu zo sezóny 2002 (jedenásť).

SkryťVypnúť reklamu

O víťazstvá sa tak v roku 2004 delili okrem Schumachera iba Barrichello, Räikkonen, Montoya a Trulli, ktorý ako jediný rozšíril zlatú knihu víťazov zápisom v Monaku, pod poradovým číslom 94. Zaujímavé v jeho prípade je, že na svoje prvé víťazstvo čakal 119 štartov a to je iba o päť menej ako smutne známy rekord Barrichella z roku 2001 (Hockenheim). Pozrime sa však, ako sa rekordná sezóna v tomto smere prejavila v historických tabuľkách. M. Schumacher má teda už neuveriteľných 83 víťazstiev a kedysi úžasný výkon Prosta s 51 víťazstvami sa dnes javí ako menejcenný. Tretí Senna má 41 zásahov a štvrtý Mansell 31. Legendárny Jackie Stewart, ktorého rekord vydržal približne 15 rokov má "len" 27 víťazstiev. Zo súčasných jazdcov je až 17. Coulthard (13 viť.), 21. Villeneuve (11) a 26. Barrichello (9). Posledný rekord, ktorý v tomto roku Schumacherovi ešte odolal je počet pole position, ktorý stále drží Ayrton Senna (65). Michael tento rok zaváhal a stále zaostáva o dve kvalifikácie, keď si tentoraz pripísal "iba" osem pole position. No zdá sa, že Nemec i tento pomníček Ayrtona Sennu pokorí už v nasledujúcom roku. Na ďalších miestach v historických tabuľkách sú z obrovskou stratou potom Clark a Prost (obaja 33 PP), Mansell 32 a Fangio 28. Najlepší súčasníci (Villeneuve a Barrichello po 13 PP) otvárajú až druhú desiatku. Mimochodom ak sme spomínali, že Trulli si zapísal tento rok prvé víťazstvo, tak musíme doplniť, že Talian sa postaral aj o zápis do tabuliek pole position. V Monaku sa totiž stal aj 87 pilotom, ktorému sa podarilo vyjazdiť najrýchlejšiu kvalifikáciu a naviac aj neslávnym rekordmanom s najvyšším počtom štartov potrebným na tento triumf. Pokiaľ ide o najrýchlejšie kolá v sezóne, tak aj tu vládol M. Schumacher, ktorý sa zapísal hneď desaťkrát (Barrichello 4). Pre historické tabuľky to znamená, že Nemec si upevnil vedenie (66 NK) pred Prostom (41), Mansellom (29) a Clarkom (28 NK). Coulthard má 18 a Barrichello 15 NK (radí ich to na 13. a 14. miesto). Výrazná prevaha monopostu ferrari F2004 tento rok pomohla Schumacherovi aj k veľmi cenenému "Grand Chelemu", ktorý vo formule jeden znamená, že pilot nielenže zajazdí PP, NK a vyhrá závod, ale vyhrá ho spôsobom štart-cieľ. To sa v doterajšej histórii F1 stalo iba 44-krát a Schumacher tento výnimočný zápis teraz obohatil hneď dvakrát v Melbourne a na Hunagaroringu (okrem toho rovnako vyhral aj v Japonsku, no tam ho o ďalší zápis pripravil Barrichello, keď zajazdil NK).

SkryťVypnúť reklamu

Pozrime sa však tiež ako sa darilo jednotlivým tímom. Fantastickou sezónou mal tím z Maranella možnosť po 16-tich rokoch atakovať rekord tímu McLaren z roku 1988, keď piloti Rona Dennisa (Senna, Prost) vtedy vyhrali pätnásť zo šestnástich pretekov a o plný zásah prišli na Monze tesne pred cieľom, keď Sennu zostrelil z trate Jean Louis Schlesser. Ferrari síce vyhralo tiež pätnásť závodov, no z osemnástich štartov, čo už takú cenu nemá. Napriek tomu je to samozrejme famózny výkon, za ktorým stojí obrovský kus poctivej práce (to musíme uznať, či už sa nám hegemónia "červených" páči, alebo nie). Hoci rekord v počte víťazstiev Ferrari nezískalo, predsalen sa postaralo o ďalšie rekordy. Jednak počtom 262 získaných bodov a tiež rozdielom na druhý tím v Pohári konštruktérov, keď tím BAR zaostal až o 143 bodov!! Pokiaľ ide o víťazstvá, tak po tejto sezóne ich má Ferrari na konte už 182 (McLaren 138, Williams 113). V počte získaných pole position tiež vedú Taliani: 1.Ferrari 178 PP, 2. Williams 124 PP a 3. McLaren 115 pole position. Nuž a obdobná situácia je aj v počte najrýchlejších kôl. Aj tu tento rok dominovala značka Ferrari (14x) pred Williamsom (2x) a McLarenom (2x) a rovnaké poradie je aj v historických tabuľkách (182 127 114 NK). Treba však pripomenúť, že Ferrari je na scéne F1 už od roku 1950 (704 štartov), zatiaľ čo McLaren (577 štartov) datuje svoju históriu iba od roku 1967 a Williams od roku 1973 (489 štartov). V bodovom vyjadrení to potom vyzerá nasledovne: Ferrari 4251,5 bodu, McLaren 2957,5 b., a Williams 2442,5 bodu.

V úvode sme si vraveli o počte odjazdených kilometrov na prvom mieste v podaní M. Schumachera. Pozrime sa teda ako sa v tomto smere darilo jednotlivým pilotom a tímom v ostatnej sezóne. Najspoľahlivejším pilotom roku 2004 je Barrichello, ktorý dokázal odjazdiť 98,41 percent celkovej vzdialenosti teda 5385,277 km. M. Schumacher najazdil iba o 25 km menej a v súčte je teda najspoľahlivejším monopostom ferrari F2004. Najmenej kilometrov z pilotov, ktorí absolvovali celú sezónu, zotrval na trati v sezóne Mark Webber s jaguarom R5 - presne 3851,437 km (70,38 percent). Tím Jaguar spolu najazdil iba 76,02 percent z celej vzdialenosti, no v súčte ho predosledným miestom v spoľahlivosti zachránil nováčik Christian Klien a posledný je tak tím Minardi s odjazdeným počtom 7855,031 km, čo znamená 71,77 percent V čele závodu bol najdlhšie už spomínaný M. Schumacher s 3356,446 km, čo predstavuje 61,33 percent celkovej vzdialenosti! Druhý Barrichello sa na prvom mieste vozil iba 102 kôl 535,683 km teda 9,79 percent. Aj keby sme teda nespomenuli žiadne z predošlých čísiel, už samotný tento rozdiel jasne vraví o situácii na tratiach GP 2004. V tomto svetle potom trochu udivuje, že aj napriek jasnej prevahe "červených" sa v tohto roku na čele závodu objavilo až jedenásť pilotov (!), čo s pohľadu histórie tiež nie je častý jav (viacej ich bolo iba vlani trinásť). Nuž a v podobnom výpočte štatistík by sme mohli pokračovať ešte ďalej, ale ako sa vraví, v najlepšom treba prestať. Pre útechu rozvášnených štatistikov na záver už len dodajme, že sa až príde správny čas, tak sa ďalším číslam opäť vrátime.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  4. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  6. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  7. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 73 145
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 287
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 955
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 353
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 182
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 137
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 199
  1. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  2. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  3. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  4. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  5. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  6. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  7. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  8. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 417
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 534
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 65 831
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 839
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 283
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 911
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 456
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Čurillovci.
  2. Otilia Horrocks: Bože, ako hlboko vie jeden klesnúť...
  3. Jaroslav Karahuta: Boj veľkých proti malým neskončil ani po 21 rokoch od vstupu do EÚ. Čaká nás kolonizácia vidieka ?
  4. Daniel Balko: Ohrozuje Trump súčasný medzinárodný systém? Čo to pre nás znamená?
  5. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXII
  6. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  7. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  8. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 417
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 534
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 65 831
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 839
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 283
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 911
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 456
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu