služieb. Jedným z nich je francúzska firma Aixam Mega Group, ktorá vyrába ľahký úžitkový automobil Mega. Toto vozidlo je postavené na podvozku, ktorý je zhotovený prevažne z hliníka a ktorý má rázvor 1 790 mm alebo 2 050 mm. Verzia s kratším rázvorom je dlhá 2 660 mm, verzia s dlhším rázvorom má dĺžku 2 920 mm. Vozidlo je široké len 1 480 mm, takže sa môže pohybovať aj v úzkych uličkách historických centier miest. Výška vozidla je 1 800 mm. Kabína je zhotovená prevažne z polykarbonátu. Mega sa dodáva s ôsmimi typmi karosérie, medzi ktorými nechýba van, valník či sklápač. Valník má šírku ložnej plochy 1 377 mm, dĺžka ložnej plochy je buď 1 360 mm alebo 1 520 mm. Na pohon vozidla sú k dispozícii tri spaľovacie motory a jeden elektromotor. Sortiment spaľovacích motorov tvoria dva vznetové motory firmy Kubota. Slabší z nich má zdvihový objem len 400 cm3 a jeho maximálny výkon je 4 kW. Motor zdvihového objemu 479 cm3 má najvyšší výkon 9,5 kW. Zážihový motor firmy Lombardini má zdvihový objem 505 cm3 a jeho maximálny výkon je 5 kW. Elektrickú verziu poháňa elektromotor firmy General Electric, napájaný akumulátormi s napätím 48 V. Dojazd elektrickej verzie je až 100 km. Nosnosť vozidla sa podľa verzie pohybuje od 275 kg do 460 kg. Všetky kolesá vozidla sú nezávisle zavesené. Vpredu sú kotúčové, vzadu bubnové brzdy.
Firma Aixam sa nedávno pochválila tým, že vznetovým motorom poháňaný van Mega si objednala aj britská polícia, a to pre svoje tréningové centrum zložiek, cvičených pre prípad ohrozenia chemickými, biologickými, rádiologickými a jadrovými zbraňami. Niet pochýb o tom, že vozidlo Mega by sa uplatnilo aj v komunálnych službách mnohých našich miest.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.