Izraelské a britské automobilky úzko spolupracovali
V izraelskom meste Haifa (Hefa) vznikla v roku 1958 pod názvom Autocars prvá národná továreň na výrobu automobilov. Od svojho založenia kooperovala s anglickou automobilkou Reliant, neskôr s taktiež anglickou automobilkou Triumph. Roku 1960 postavila firma Reliant pre partnera z blízkeho východu prvé vozidlá značky Sabra. Ďalšie kusy sa kompletizovali už v Izraeli. Azda najpozoruhodnejším modelom bolo 2+2 mieste kupé Sport s hmotnosťou 830 kg, poháňané vpredu uloženým radovým štvorvalcom z Fordu Consul so zdvihovým objemom 1703 cm3 a výkonom 67 kW (91 k) pri 4400 ot/min. Kupé so sklolaminátovou karosériou sa vyrábalo do roku 1968 a dosahovalo maximálnu rýchlosť 130 km/h, verzia Sport GT až 175 km/h. Od roku 1962 sa predával malý kombi automobil s motorom z Fordu Anglia. Neskôr sa do ponuky dostal plošinový a dodávkový automobil Sussita, model Carmel v prevedení limuzína a kombi, od roku 1967 štvordverová limuzína Gilboa 12. Od roku 1966 do roku 1971 pretrvávali existenčné problémy firmy. V roku 1975 bola odpredaná dvojici podnikateľov, ktorí jej názov zmenili na ROM. Vo výrobnom programe ostali modely Carmel, Gilboa a Sussita. V roku 1977 ich ešte doplnil model ROM 1300 s laminátovou karosériou. Spoločnosť ROM zanikla o päť rokov nato. Ambiciózne plány izraelského automobilového priemyslu sa aspoň z dlhodobého hľadiska nestretli so žiadaným výsledkom. Podobný jav sa vykytol aj u modelov automobilov Sabra, ktoré sa neprodukovali vo významnejších množstvách.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.