Stíhacie lietadlo Viggen (Hrom)
Presne v deň tretieho výročia teroristických útokov v USA, 11. 9. 2004, odovzdala ako dar švédskej vlády košickému Múzeu letectva a leteckej techniky švédska veľvyslankyňa v SR Cecilie Julin stíhacie lietadlo Saab AJSF 37 Viggen (Hrom). Ide o lietadlo s nezvyčajnou konštrukciou dvojitého delta krídla doplneného o takzvané kačacie plochy. Stroje tohto typu sú jediné operačne nasadené jednomotorové taktické lietadlá na svete, vybavené obracačom ťahu motora. Spolu s podvozkovými brzdami s protišmykovým systémom to umožňuje zastaviť lietadlo na dráhe dlhej 450 metrov. Prototyp Hromu poprvýkrát vzlietol 8. februára 1967. Celkovo bolo vyrobených 329 lietadiel v piatich verziách, košickému múzeu darovali Švédi prieskumnú modifikáciu. Lietadlo dlhé viac ako 16, široké šesť a s rozpätím krídel 10,6 metra slúžilo v krídle (flottiljer) F21 švédskeho letectva (Flygvapen). Svoj posledný let absolvovalo 7. septembra, kedy priletelo na Slovensko. Po prílete do Košíc z Viggenu vymontovali technici motor Volvo Flygmotor RM8B (Reaktionsmotor 8), švédsku verziu motora Pratt & Whitney JT-8D-22 . Tento motor, pôvodne používaný v civilných lietadlách (Boeing 727, Douglas DC-9), bol v švédsku prerobený na použitie v nadzvukových rýchlostiach. Viggen vo verzii AJSF 37 môže pre vlastnú obranu niesť až 6 rakiet typu Rb24/Rb 24J Sidewinder alebo štyri Rb 74 (AIM-9L) Sidewinder, či iné špeciálne obranné kontajnery. V súčasnosti vo Švédsku nahrádzajú Viggeny bojovými lietadlami Grippen.
(sam)
Autor: kam
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.