Zamrznutá kvapalina v chladiči môže roztrhnúť blok motor
Minulý týždeň sme sa venovali téme prípravy auta na zimnú prevádku. Konkrétne to bol agregát, ktorý je akýmsi srdcom každého motora. Dnes v tejto téme pokračujeme. Ak sme batériu prirovnali srdcu, tak akousi ´krvou´ každého motora je olej. Jemu, ako i sviečkam či ďalším častiam motora treba pred zimou venovať pozornosť.
Správny chod motora, okrem mechanického aj elektronického zoradenia, môže v zimnom období ovplyvniť najmä kvalita a množstvo oleja, kvalita pohonnej látky a sviečky. V súčasnej dobe sa už predávajú motorové oleje s celoročnou prevádzkou. Ak meníte olej a olejový filter podľa pokynov výrobcu, alebo aspoň raz po odjazdení 15 000 km, nemusíme sa obávať.
"Počas tejto doby si motorový olej zachováva požadované vlastnosti, hlavne viskozitu a odolnosť proti vodnateniu," vysvetľuje mechanik jedného z košických atoservisov. "Preto stačí ak skontrolujete jeho množstvo a podľa potreby dolejete. Túto kontrolu robte skôr u starších modelov automobilov, kde je pravdepodobnosť úniku a nežiadúceho úbytku oleja väčšia, ako u nových vozidiel. Kvalita motorovej nafty môže výrazne ovplyvniť chod dieslových motorov, preto ich majitelia by mali dávať pozor kde tankujú. V tomto období ponúka väčšina benzínových čerpadiel tzv. zimnú naftu, u ktorej sa posúva bod mrazu pod mínus 20 stupňov. Napriek tomu nezaškodí, ak do nafty pridáte niektorý z aditívnych a protimrazových prípravkov, ktorých je na trhu dostatok. Udržujú vstrekovacie trysky čisté, zabraňujú vytváraniu usadenín a nánosov znižujú dymivosť a zlepšujú štartovanie v chladnom počasí."
Pred dlhou zimou sa doporučuje vymeniť staršie zapaľovacie sviečky. Studené štarty zaťažujú nielen mechanické časti, doslova neriešiteľným problémom sa stávajú štarty, keď nie je v poriadku elektrika, resp. elektronika automobilu.
Samozrejme, nemali by ste zabudnúť ani na kontrolu nemrznúcich zmesí vo všetkých sústavách a častiach automobilu. Množstvo nemrznúcej kvapaliny je predpísané maximálnou a minimálnou toleranciou v doplňovacej časti chladiacej sústavy. Dôležitou ochranou pred prípadným zamrznutím je správna hustota nemrznúcej kvapaliny. Ak počas celého roka nedolievate chladiacu kvapalinu destilovanou vodou a máte chladiacu sústavu naplnenú od výrobcu celoročnou zmesou a pravidelne dodržiavate aj prehliadky v servise, nemali by ste sa obávať. Opatrnosti však nikdy nie je dosť, aj keď celoročné zmesi by mali vydržať až do mrazov okolo 25 stupňov celzia. Ak však trocha pochybujete, tak neváhajte a navštívte autoservis a nechajte si zmerať hustotu vašej chladiacej kvapaliny.
Ak musíte dolievať pri dennom používaní automobilu aspoň 0,5 l chladiacej kvapaliny za mesiac je jasné, že niečo nie je v poriadku. Únik kvapaliny môže byť zo spojov sústavy, alebo telesa chladiča či priamo v bloku motora. Menšie opravy si môžeme urobiť aj sami, no väčšie by ste radšej mali prenechať odborníkom v servise. Drobné úniky z netesnosti spojov u starších modelov aut odstránime pomocou špeciálnych rozpustných zmesí (prísad do kvapaliny), ktorých je v obchodoch dostatok. Tieto prípravky sú kompatibilné s každým druhom nemrznúcej zmesi a chladiacej kvapaliny.
Šetriť sa nevypláca, zvlášť vtedy ak hrozí prvotná príčina v zimných mesiacoch zamrznutie. Ak vám zamrzne voda v ostrekovači, v lepšom prípade vás to bude stáť čas na rozmrazenie nádržky a celej sústavy. V prípade, že zamrzne kvapalina v chladiacej sústave, nepoškodí sa len chladič či trubka, ale vo väčšine prípadov doslova roztrhne blok motora, preto nezabudnite, že príprava vášho automobilu na zimu sa začína od nemrznúcich zmesí.
jg
Autor: Ste ľahkoverná?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.