automobilmi. Medzi takéto automobily patrí aj najčerstvejšia novinka firmy Renault, ktorá dostala latinské meno Modus a ktorá mala svetovú premiéru v domácom prostredí jesenného parížskeho autosalónu.
Modus je kompaktné, priestranné, pohodlné auto s variabilným vnútorným priestorom, ktoré je vhodné na cesty po meste i na dovolenku v ďalekých krajinách. Svojou dĺžkou 379 cm sa Modus v sortimente renaultiek zaraďuje medzi Twingo a Clio. Modus je však postavený už na novej podvozkovej plošine, ktorá bude základom aj pre novú generáciu modelov Twingo a Clio (nové Clio príde na trh koncom roka 2005, Twingo o rok neskôr) a na ktorej je postavený nový Nissan Micra. Podvozok má pomerne veľký rázvor 2 482 mm, pričom predné kolesá sú vedené vzperami McPherson a spodnými trojuholníkovými ramenami, vzadu je dnes už klasická kľuková náprava s deformovateľnou priečkou. Vozidlo je široké 1 709 mm (so zrkadlami 1 960 mm) a vysoké 1 589 mm. O tom, že konštruktéri venovali veľa pozornosti bezpečnosti cestujúcich, svedčí aj, že Modus získal ako prvé malé auto plných päť hviezdičiek pri bariérovom teste, vykonanom nezávislou organizáciou Euro-NCAP. Do štandardného bezpečnostného výstroja vozidla patria dva čelné a dva bočné nafukovacie vankúše (verzie s vyššou výbavou sú vystrojené aj okennými airbagmi). Veľký rázvor a veľká výška vozidla sú základnými predpokladmi veľkého vnútorného priestoru s pohodlnými sedadlami. Pravda, od vozidla dĺžky 379 cm nemožno očakávať, že bude poskytovať aj veľa miesta na zadných sedadlách aj veľký batožinový priestor. Modus však môže poskytnú jedno i druhé, i keď nie súčasne, a to vďaka inovatívnemu riešeniu zadných sedadiel. Zadná lavica má variabilnú konštrukciu, takže na nej môžu sedieť buď traja alebo len dvaja cestujúci. Po sklopení strednej časti sedadla nahor možno oba bočné sedáky prisunúť k sebe, čím sa lavica stane dvojmiestnou. Na takejto dvojmiestnej zadnej lavici sa sedí veľmi pohodlne, pretože cestujúci nie sú takpovediac natlačení na dvere. To ale nie je všetko. V dvojmiestnom usporiadaní možno celú zadnú lavicu pozdĺžne posúvať, a to až o 17 cm. Keď je lavica posunutá celkom dozadu, majú na nej sediaci cestujúci skutočne "kráľovský" dostatok miesta pre neho. Posunutím lavice celkom dopredu sa zase zväčší batožinový priestor. V závislosti na polohe zadnej lavice sa objem batožinového priestoru mení od 194 do 279 litrov. Na pohon Modusu je k dispozícii päť motorov, z toho dva vznetové. Základnou pohonnou jednotkou je 1,2-litrový motor výkonu 55 kW. Ďalšou pohonnou jednotkou je 1,4-litrový motor so štyrmi ventilmi na valec, ktorého maximálny výkon je 72 kW. Najvýkonnejšou pohonnou jednotkou, ktorou môže byť Modus vystrojený, je 1,6-litrový 16-ventilový motor s maximálnym výkonom 82 kW. Motor dosahuje najvyšší krútiaci moment 151 Nm. Týmto motorom poháňaný Modus zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 188 km/h. Priemerná spotreba v normovanom mestskom cykle je 9 l/100 km, priemer mimo mesta je 5,6 l/100 km, celková priemerná spotreba je 6,8 l/100 km. Priaznivci nafťákov si vozidlo môžu objednať s 1,5-litrovým vznetovým motorom, ktorý sa dodáva v dvoch výkonových verziách. Slabšia verzia má maximálny výkon 48 kW, pričom celková priemerná spotreba je 4,7 l/100 km. Výkonnejší dieselový motor vyvíja 60 kW, pričom jeho spotreba v mimomestskom cykle je len 4,1 l/100 km, celková priemerná spotreba je 4,6 l/100 km. Motory sú kombinované s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, najvýkonnejší motor môže byť kombinovaný aj so štvorstupňovou automatickou prevodovkou Proactive, ktorá disponuje aj režimom sekvenčného radenia. Modus je sériovo vystrojený antiblokovacím systémom s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily, systémom podpory brzdenia v núdzovej situácii, posilňovačom riadenia, výškovo nastaviteľným volantom, tónovanými sklami, znehybňovačom a palubným počítačom. Za príplatok môže byť vozidlo vystrojené aj stabilizačným systémom (ESP), protipreklzovým systémom, tempomatom, mechanickou alebo automatickou klimatizačnou sústavou, mechanicky alebo elektricky ovládaným strešným oknom a ďalšími prvkami, prispievajúcimi k pohodlnému cestovaniu. Modus sa dodáva v štyroch úrovniach vybavenia, označených Authentique, Expression, Dynamique a Privilege.
Mali sme možnosť vyskúšať si Renault Modus, poháňaný 1,2-litrovým motorom, s výbavou Expression. Boli sme príjemne prekvapení veľkým priestorom pre vodiča a spolucestujúceho a veľmi pohodlnými sedadlami. Po prestavení zadných sedadiel na dvojmiestny variant a ich posunutí celkom dozadu majú aj vysokí cestujúci vzadu dosť miesta. Vodič má výborný výhľad na všetky strany, ale musí si zvyknúť na to, že priamo pred sebou nemá žiadne prístroje. Tie sú zoskupené pod "strieškou" v strednej časti prístrojovej dosky, pričom rýchlomer je digitálny a ani otáčkomer, teplomer a palivomer nemajú klasické ručičky, ale ich údaje sa zobrazujú postupne rozsvecujúcimi sa prúžkami. Na číselný údaj rýchlosti sa dá rýchlo zvyknúť, i keď sa nám zdalo, že rýchlomer reaguje oneskorene na malé zmeny rýchlosti. Hranica maximálne prípustných otáčok motora je vyznačená trochu nevýrazne, čo môže neskúsenému vodičovi spôsobiť problém. Jazdné vlastnosti vozidla sú bezproblémové, v zatáčkach sa Modus správa neutrálne. Batožinový priestor je dobre prístupný po otvorení veľkých, nahor odklopných dverí. Vtipným detailom je možnosť pootvoriť len spodnú časť dverí, čo je výhodou najmä vtedy, ak pomerne tesne stojí za Modusom ďalšie vozidlo. Vo vozidle je množstvo odkladacích priestorov, a to aj v podlahe pred prednými sedadlami a pod sedadlom spolujazdca. Palubný počítač indikuje aj okamžitú spotrebu, čo umožní ekonomicky zmýšľajúcemu vodičovi "tlačiť" spotrebu dole. Možno konštatovať, že Modus je všestranne využiteľné vozidlo, ktoré kombinuje malé vonkajšie rozmery s relatívne veľkým vnútorným priestorom a cestujúcim poskytuje pohodlnú a bezpečnú jazdu.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.