Korzár logo Korzár

Zberateľ komiksov

"Paradoxne v časoch tvrdého socializmu, prežíval komiks v Československu svoju zlatú éru"Vlastný komiksový seriál ukazoval spolužiakom za peniaze -

"Paradoxne v časoch tvrdého socializmu, prežíval komiks v Československu svoju zlatú éru"

Vlastný komiksový seriál ukazoval spolužiakom za peniaze - tak mal na kupovanie časopisov

PEREX: Svet kreslených seriálov má svoje neopakovateľné čaro. Výtvarne, esteticky veľmi originálne zachytené postavičky, komunikujúce obláčikmi s krátkym textom vybiehajúcimi z úst účastníkov príbehu, nezačínajú a nekončia v detskom veku káčerov Donaldov, Šmolkov, Asterixov, či pre mierne odrastených, hrdinským Supermanom, Spidermanom a Batmanom. Ponuka je pestrá. Vedúcemu košického antikvariátu, v pivničných priestoroch rohovej budovy na Hlavnej, Jaroslavovi Lupečkovi sa komiks stal celoživotnou záľubou. Pôvodne obdivovateľ a zberateľ kreslených seriálov, sa postupom času stal ich autorom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V mierne zatuchnutom ovzduší, z kvalitne dozretých kníh známych spisovateľov a filozofov, podzemného priestoru antikvariátu sa vŕšia trochu bokom na policiach desiatky zažltnutých seriálových časopisov, spracovaných tiež v knižnej podobe. Sú neustále kýmsi prinášané, inými ohmatávané, prezerané a dosť často kúpené. Konkurujú klasike, lebo sami sú už klasické.

Ako prvý, ich od predávajúceho berie do rúk čiperný, počerný muž s fúzikmi a neustále sa usmievajúcimi očami. Niekedy mu pri ohodnocovaní od radosti ešte viac zažiaria. Z pootvorených úst mu vybehne uznanlivé cmuk, hvízzd alebo pfúú, celkom ako v komikse, len nie v obláčiku s textom nad hlavou. Takýto neobvyklý úkaz je však badateľný vnímavým pozorovateľom iba ak počerný čiperný muž preberá do svojho a antikvariátneho fondu ďalší naozaj hodnotný kreslený seriál. Napriek tomu, že vlastní úctyhodnú komiksovú zbierku stále v nich rád listuje.

SkryťVypnúť reklamu

"Záujem o kreslený seriál sa u mňa prejavil v rannom detstve," hovorí Jaroslav Lupečka, vedúci antikvariátu a zberateľ komiksov. "Mal som asi 10 rokov, keď v košickom Večeri koncom 60-tych rokov, začal vychádzať komiksový seriál Barbarela. Dnes patrí ku klasike. Seriál sa mi páčil, a tak som si ho začal vystrihovať a odkladať. Zaujala ma atmosféra príbehu, text preložený obrázkami, čo provokovalo moju obrazotvornosť. Postupne som k Barbarele pridával ďalšie komiksy z iných časopisov a novín. Vtedy ich bolo v našej tlači dosť. Šéfredaktori denníkov a časopisov sa aspoň takýmto spôsobom snažili oživiť pomerne nudný a spravodajsky jednotvárny obsah tlačových periodík. Kvalitný komiks, aj keď západný, nebol predsa len natoľko ideologicky závadný. Paradoxne v časoch tvrdého socializmu, prežíval komiks v Československu svoju zlatú éru. Celkom zákonite začali tvoriť naši domáci autori."

SkryťVypnúť reklamu

V tom čase bol Jaroslav Lupečka školák. Svoje školské povinnosti striedal s vystrihovaním a odkladaním kreslených seriálov. Triedil ich podľa žánru od sci-fi, cez dobrodružné, historické, po vážne zamýšľané, či umelecké. V komiksovom vydaní sa v našich časopisoch objavila Stendhalova Väznica parmská, Dostojevského Zločin a trest, Dumasov Gróf Monte Christo, Traja Mušketieri a iné.

Náročná klasika v ľudovom prevedení šla oveľa lepšie na odbyt v porovnaní s knižnou predlohou. Kreslené dobrodružné seriály pre mládež boli úplnou samozrejmosťou. Príbehy Johna Cartera na Marse, pôvodne od autora Tarzana, ale aj kreslený Tarzan, detektív Sherlock Holmes, rytier Ivanhoe, sa čítali v obrázkoch jedným dychom, podobne ako Foglarove Rýchle šípy, neskôr transformované na socialisticky menej hodnotných Strážcov. Absolútna špička československej komiksovej tvorby Karel "Kája" Saudek, vyrážal na prelome 60-tych a 70-tych rokov svojimi seriálmi Muriel a Andělé, v časoch normalizácie Lips Tulianom a komiksovými verziami opier Carmen, Rigoletto, uverejňovaných na stránkach Mladého Světa, korekčné pero našim cenzorom a dych zahraničným autorom. Jeho komiksy boli dokonale západné.

"Mne osobne sa ako školákovi veľmi páčili kreslené seriály nášho autora Gustáva Kruma, Winettou a kapitán Blood. Pozoruhodný bol tiež Jozef Schrek a jeho Cesta slepých vtákov, vydávaná v Elektróne," spomína J. Lupečka. "Schrek bol známejší z humoristického Roháča so svojim Jožinko, čo však nebol typický komiks, ale skrátený v podobe strip. Niečo podobné robila na stránkach Roháča Božena Plocháňová v cykle Mary a Bill. Unikátna bola každodenná séria špionážneho strip komiksu Rip Korby na stránkach mládežníckej Smeny. Dovedna asi 1400 pokračovaní. Patrí medzi zberateľsky vzácne. V súčasnosti vlastním jeho asi 940 častí. Pokúšam sa skompletizovať všetko. Moja školácka záľuba bola ale nákladná. Aby som mal dosť peňazí na nákup časopisov a novín, v ktorých početne kreslené seriály vychádzali, začal som ako žiak základnej deväťročnej školy a na Gymnáziu v Košiciach kresliť vlastný komiksový seriál. Bol v zošite, požičiavaný na prečítanie spolužiakom. Za 50 halierov na jedno pozretie. Bol o neho pomerne slušný záujem. Z takto našetrených peňazí, som si potom kúpil časopis Sedmička, Zápisník, alebo ABC, kde vychádzali seriály Kruma, Ressela a iných renomovaných tvorcov komiksov. Moja nenápadná, žiacka zbierka, začala mať hodnotu."

Záujem o kreslený seriál a bujná fantázia neustále dráždená tajomnou atmosférou rozprávajúcich obrázkov, dostala celkom logicky Jaroslava Lupečku k sci-fi literatúre a vlastným prozaickým pokusom. Po absolvovaní základnej vojenskej služby a návrate domov začiatkom 80-tych rokov, sa v Košiciach stáva členom miestneho sci-fi klubu, kde pokračuje v systematickom zbieraní komiksov a v literárnej tvorbe. Prvé poviedky mu uverejňujú na stránkach víkendovej prílohy denníka Ľud, Smena a v časopise Elektrón. Spolu s priateľmi v košickom sci-fi klube, pravidelne zverejňujú výber zahraničnej a našej pôvodnej sci-fi literatúry neraz takmer v samizdatovej podobe. Komiks v čase vrcholiacej normalizácie upadol v nemilosť. Ostalo len zopár výchovných mládežníckych seriálov. Renomovaní autori sa stratili.

K zmene došlo až po novembri '89. Jaroslav Lupečka dostáva ponuku na novinové zverejnenie vlastného komiksu, s poviedkou "Stopa veľkého Tora" vyhráva v roku 1996 literárnu sci-fi súťaž a knižne publikuje. "Svoj prvý kreslený seriál," hovorí J. Lupečka, "som zhodou okolností publikoval v košickom Večeri, z ktorého som sa v mladosti, vďaka Barbarele vôbec dozvedel o existencii komiksu. Mal názov Záhady starej kroniky a vychádzal v rokoch 1994 - 95. Nebol však celkom autorský. Text písal môj kamarát z košického sci-fi klubu Egon Niczky. Ja som kreslil obrázky. Druhý, zatiaľ nezverejnený komiks vznikol vzápätí. Volal sa Blood Mobil, na námet americkej sci-fi poviedky a bol už aj s textami celý môj. Podľa mojej víťaznej poviedky v literárnej sci-fi súťaži, Stopa veľkého Tora, vyšiel roku 1997 v českom komiksovom časopise Kométa kreslený seriál, ktorý som tiež otextoval. Na Slovensku ale o pôvodný kreslený seriál nie je záujem. Naši autori publikujú v Čechách. Výnimku tvorí Danglár so svojim Rogerom Kroviakom, píšucim pre SME a Domino. Malé pokusy robil v Košiciach Pavol Bratský. V súčasnosti komiks už len zbieram. Zameriavam sa na československú a európsku produkciu a dokončujem knihu sci-fi poviedok."

O úrovni prezentácie vedecko-fantastickej literatúry a komiksu na Slovensku svedčí fakt, že pokiaľ u nás vyjde ročne sotva 10 knižných sci-fi titulov a ani jeden komiksový časopis, ak neberieme do úvahy detských káčerov Donaldov, v Čechách to je za rok takmer 360 (!!!) titulov, mimo desiatok komiksových zborníkov. V EÚ je komiks považovaný za umenie. U nás jediný komiksový časopis Bublinky, vychádzajúci v Liptovskom Mikuláši v roku 1997, po trinástich číslach zanikol. Záujem by pri tom bol. Absolútne nedostatočná je ale výroba a dobrá reklama. Vydavatelia chcú iba zisk. Autor sci-fi literatúry a zberateľ komiksov J. Lupečka sa však o budúcnosť kreslených seriálov na Slovensku nebojí. Ešte je toho dosť, čo mu chýba do zbierky.

Autor: Štefan Lazorišák

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 222
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 246
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 067
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 092
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 783
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 208
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 555
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu