stať skutočnosťou už v blízkej budúcnosti. Britská firma Kestrel Aerospace totiž nedávno oznámila, že vyvíja revolučný dopravný prostriedok, ktorý predbežne nazýva "advanced personal air vehicle", čiže pokrokový osobný vzdušný dopravný prostriedok, čo môžeme skrátiť na termín "osobné lietadlo". Podľa Simona Scotta, ktorý je riaditeľom firmy Kestrel Aerospace, nové lietadlo bude patriť do kategórie VTOL (vertical take-off and landing), čo znamená, že bude môcť štartovať a pristávať zvisle, čím sa značne rozšíri oblasť jeho použitia. Na vzlet a pristávanie lietadla nebude teda potrebná žiadna dlhá štartovacia a pristávacia dráha. Po štarte sa krídla s pohonnými jednotkami sklopia do vodorovnej polohy a lietadlo bude ďalej pokračovať v lete ako klasický letún. Podľa Scotta bude nové lietadlo firmy Kestrel kombinovať flexibilitu vrtuľníka a nízke prevádzkové náklady lietadla s pevnými krídlami. Na pohon pripravovaného osobného lietadla bude slúžiť patentovaný hnací systém, tvorený dvomi dvojicami zapuzdrených rotorov. Dva rotory jednej jednotky sa otáčajú vzájomne opačným smerom. Rotory sú poháňané elektromotormi, ktoré sú elektrickou energiou zásobované z výkonnej jednotky, uloženej v trupe lietadla. To, o akú jednotku ide, zatiaľ firma Kestrel nešpecifikovala. Objavil sa však údaj, že spotreba paliva by mala byť len neuveriteľných 2,5 litra na sto kilometrov. Maximálna rýchlosť lietadla by mala byť okolo 295 km/h. Nosná konštrukcia lietadla bude zhotovená z ľahkých, ale veľmi pevných kompozitných materiálov. Firma Kestrel plánuje vyrábať jednomiestnu verziu svojho nového lietadla a cvičnú dvojmiestnu verziu. Neskôr by sa mohla vyrábať aj trojmiestna verzia. Zatiaľ však firma Kestrel predstavila len zmenšený model svojho chystaného lietadla a neoznámila, kedy predstaví "skutočné" lietadlo. Osobné lietadlo firmy Kestrel by malo stáť približne toľko ako luxusné auto.
Firma Kestrel Aerospace pracuje aj na ďalších projektoch lietajúcich strojov. Jedným z nich je projekt malého bezpilotného lietadla, nazvaného Lancer. Toto lietadlo s maximálnou vzletovou hmotnosťou 78 kg bude môcť niesť rôzne tepelné, laserové, optické a iné prieskumné zariadenia s celkovou hmotnosťou až 30 kg. Všetky palubné systémy a prístroje budú elektrickou energiou napájané z fotovoltaických (slnečných) článkov, umiestnených na hornej ploche krídiel. Lancer bude môcť zotrvať vo vzduchu až osem hodín. Firma Kestrel vyvíja aj malé vzducholode dĺžky od 4 do 20 metrov, ktoré budú môcť lietať vo veľkých výškach a budú slúžiť ako retranslačné komunikačné plošiny.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.