Korzár logo Korzár

Vyskúšali sme si Mitsubishi Colt

Za jednu z najdôležitejších noviniek v sortimente vozidiel, ktoré japonská firma Mitsubishi ponúka na európskom trhu, možno považovať model Colt.

Nový Colt (už šiestej generácie) je úplne novým vozidlom a nemá nič spoločné s predchádzajúcim modelom. Po technickej stránke je však Colt akýmsi dvojčaťom vozidla Smart Forfour, pretože Colt je prvým výsledkom technickej spolupráce medzi firmou Mitsubishi a nemeckým koncernom DaimlerChrysler (Smart je už samostatnou značkou v rámci tohto koncernu). Modely Colt a Forfour sú postavené na rovnakej podvozkovej plošine a majú aj spoločný sortiment motorov. Uvádza sa, že obe vozidlá majú spoločných až 60 % dielov. Podvozok má rázvor 2 500 mm, pričom predné kolesá sú vedené vzperami McPherson a spodnými trojuholníkovými ramenami, vzadu je dnes už klasická kľuková náprava s deformovateľným priečnikom. Vozidlo sa svojou dĺžkou len 3 870 mm radí medzi kompaktné autá, tvarom karosérie a pomerne veľkou výškou (1 550 mm) pripomína malý van. Vonkajšie tvary i interiér Colta, určeného najmä európskym motoristom, navrhol renomovaný európsky dizajnér Olivier Boulay. Interiér vozidla pôsobí presvetleným dojmom a je prekvapivo priestranný. Kľúčom k variabilite vnútorného priestoru sú dôvtipne konštruované zadné sedadlá. Tie sú asymetricky delené (v pomere 60:40) a možno ich pozdĺžne posúvať (obe časti nezávisle) v rozsahu 15 cm. Pri celkom dozadu posunutých sedadlách majú vzadu sediaci cestujúci dostatok miesta pre nohy, batožinový priestor v tejto konfigurácii má však objem len 220 litrov. Batožinový priestor možno zväčšiť posunutím sedadiel dopredu, prípadne sklopením ich operadiel dopredu. Ak to nestačí, možno jednoduchým spôsobom jednu alebo obe časti zadných sedadiel z vozidla demontovať. Prepravu dlhých nákladov uľahčuje to, že operadlo spolujazdca možno sklopiť dopredu (pri dlhých cestách si na takto sklopené operadlo môže položiť nohy vzadu sediaci cestujúci). Operadlá zadných sedadiel sa dajú podľa potreby nastaviť do niekoľkých polôh. Odkladacia polička za zadnými sedadlami sa dá upevniť do dvoch polôh. Batožinový priestor je dobre prístupný veľkými, nahor odklopnými dverami. Do sériového bezpečnostného výstroja vozidla patria dva čelné airbagy (airbag spolujazdca je vypínateľný), bočné airbagy vpredu a antiblokovací systém s elektronickým rozdeľovaním brzdovej sily. Vozidlo je sériovo vystrojené aj centrálnym zamykacím systémom s diaľkovým ovládaním.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na pohon nového Colta sú k dispozícii tri zážihové motory a jeden vznetový motor (ten bude na našom trhu k dispozícii v roku 2005). Všetky zážihové motory majú štyri ventily na valec a boli vyvinuté firmou Mitsubishi, ale vyrábajú sa v spoločnom podniku Mitsubishi a DaimlerChrysler v nemeckom meste Kölleda. Najmenšou jednotkou celého sortimentu je 1,1-litrový trojvalec, ktorý má pozoruhodný výkon 55 kW a ktorého celková priemerná normovaná spotreba je 5,5 l/100 km. Ďalšou pohonnou jednotkou je 1,3-litrový štvorvalec, ktorého najvyšší výkon je 70 kW pri 6 000 ot/min a najvyšší krútiaci moment je 125 Nm pri 4 000 ot/min. Najvýkonnejším motorom celého sortimentu je 1,5-litrový štvorvalec s maximálnym výkonom 80 kW pri 6 000 ot/min. Tento motor má najvyšší krútiaci moment 145 Nm a jeho celková priemerná normovaná spotreba je 6,2 l/100 km. Najvýkonnejším motorom poháňaný Colt dosahuje maximálnu rýchlosť 190 km/h. Vznetové motory sú zatiaľ zastúpené len 1,5-litrovým turbodieselovým trojvalcom, ktorého maximálny výkon je 70 kW. Tento motor sa vyrába v závode firmy Mercedes-Benz v Stuttgarte. Colt sa dodáva v štyroch úrovniach výbavy, označených Inform, Inform AC, Invite a Instyle. Špičková verzia Instyle je vystrojená napríklad aj hmlovými svetlometmi, poloautomatickou klimatizačnou sústavou, elektricky nastaviteľnými a vyhrievateľnými spätnými zrkadlami, výškovo nastaviteľným sedadlom vodiča, multifunkčným volantom s tlačidlami na ovládanie audiosústavy, 16-palcovými ráfikmi z ľahkej zliatiny a chladenou nápojovou schránkou v prednom odkladacom priestore. Možno ešte spomenúť, že Európanom určený Colt sa vyrába v Európe, a to v v tom istom závode NedCar v holandskom Borne, v ktorom sa vyrába aj Smart Forfour.

SkryťVypnúť reklamu

Mali sme možnosť vyskúšať si Colt s výbavou Invite, poháňaný 1,3-litrovým motorom. Vodič a spolujazdec sedia na veľmi pohodlných sedadlách, ktoré majú široké a dlhé sedáky. Pretože predné okno má veľký sklon, prístrojový panel siaha ďaleko dopredu, čo prispieva k subjektívnemu pocitu bezpečnosti. Pri dozadu posunutých zadných sedadlách majú na nich sediaci cestujúci dostatok miesta. K pocitu priestrannosti prispieva aj veľká vnútorná výška vozidla. Z vozidla je veľmi dobrý výhľad, a to (vďaka skutočne "obrovským" spätným zrkadlám) aj dozadu. Trochu nezvyklé je, že na prístrojovej doske nie je teplomer chladiacej kvapaliny (pri jej prehriatí sa ale rozsvieti kontrolka) ani kontrolka, indikujúca zapnuté stretávacie svetlá. Vozidlo bolo vystrojené automatizovanou (alebo, ak chcete, robotizovanou) šesťstupňovou prevodovkou. Ide o klasickú mechanickú prevodovku s mechanizovaným preraďovaním prevodových stupňov, takže vodič pri radení nemusí stláčať pedál spojky (ten vo vozidle ani nie je). Prevodovka má automatický a ručný režim, pri ktorom vodič radí prevody krátkym posunutím radiacej páky dopredu či dozadu. V automatickom režime dochádza k samočinnému preraďovaniu, pričom riadiaca jednotka vyhodnocuje rôzne parametre (napríklad rýchlosť jazdy a miery stlačenia pedálu akcelerátora). Treba priznať, že na zaobchádzanie s touto prevodovkou si treba zvyknúť. V automatickom režime dochádza pri preraďovaní k nepatrnému "cuknutiu", čo môže pôsobiť rušivo. Dynamickejšiu jazdy umožňuje manuálny režim, pričom šípka na displeji "nabáda" vodiča k radeniu nahor či nahor. Pretože však prevodových stupňov je šesť, treba najmä v meste radiť veľmi často. Pri jazde v meste konštantnou rýchlosťou 60 km/h si dokonca vozidlo "pýta" šiesty prevodový stupeň, po zaradení ktorého ukáže displej palubného počítača okamžitú spotrebu pod 5 l/100 km. Otázkou je, či pri hustej mestskej premávke má vodič chuť často radiť a či radšej neprenechá túto úlohu automatike. Tak či onak, Colt nám poskytoval potešenie z jazdy a jeho 1,3-litrový motor umožňoval svižnú jazdu. Podvozok dobre filtruje nerovnosti našich ciest. Pre Európanov vyvinutý kompaktný Mitsubishi Colt má dobré predpoklady na to, aby mal na európskom trhu úspech.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 210
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 222
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 035
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 061
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 753
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 169
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 660
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu