patrí medzi najväčšie firmy na svete a ktorý podniká aj v oblasti chémie, elektroniky, oceliarstva a stavby lodí. Výrobe áut sa v rámci tohto koncernu venuje divízia Hyundai Automotive Group, do ktorej patrí od roku 1998 aj firma Kia. Spoločnosť Hyundai je v súčasnosti najväčším juhokórejským výrobcom automobilov, ktorý vlani vyrobil vyše 2,1 milióna osobných vozidiel (z toho 700 000 vozidiel značky Kia). Mimoriadny dôraz kladie spoločnosť Hyundai na export svojich vozidiel. Aj keď prvé vozidlá vyviezla firma Hyundai až v roku 1976 (bolo to šesť vozidiel Pony do Ekvádoru), v roku 2003 už prekročil počet exportovaných vozidiel hranicu jedného milióna. Firma Hyundai je skutočne globálnou spoločnosťou, pretože jej vozidlá sa predávajú v 190 krajinách. Mimoriadny význam prisudzuje firma Hyundai európskemu trhu a preto zriadila v nemeckom Rüsselsheime svoje ďalšie výskumné a vývojové centrum, ktoré by malo pri vývoji vozidiel pružne reagovať na "chute" európskych motoristov. Firma Hyundai sa vôbec netají tým, že má mimoriadne ambiciózne ciele. V roku 2010 chce táto firma predať na domácom trhu tri milióny vozidiel a ďalšie dva milióny plánuje vyviezť do celého sveta. Celkovým počtom päť miliónov predaných vozidiel by sa tak firma Hyundai Automotive Group stala piatym najväčším svetovým výrobcom automobilov. Možno ešte spomenúť, že závod firmy Hyundai v meste Ulsan je najväčším automobilovým výrobným komplexom na svete. Tento komplex má ročnú výrobnú kapacitu 1,5 milióna vozidiel, pričom jedným z vozidiel, ktoré sa v ňom vyrábajú, je aj kompaktný automobil Getz, určený aj pre európsky trh.
Hyundai Getz je postavený na podvozku s rázvorom 245,5 cm, pričom predné kolesá sú zavesené na vzperách McPherson a spodných trojuholníkových ramenách, vzadu je dnes už temer štandardne používaná kľuková náprava s deformovateľným priečnym členom. Vozidlo sa dodáva s trojdverovou alebo päťdverovou karosériou. Getz je dlhý 3 810 mm, široký 1 665 mm a vysoký 1 490 mm. Batožinový priestor má objem 254 litrov, po sklopení zadných sedadiel 977 litrov. Na pohon vozidla sú k dispozícii štyri motory. Najslabšou pohonnou jednotkou je 1,1-litrový motor radu Epsilon, ktorý je vystrojený tromi ventilmi na valec a jedným vačkovým hriadeľom v hlave valcov (rozvod OHC). Tento motor má najvyšší výkon 46,4 kW pri 5 500 ot/min a jeho krútiaci moment dosahuje maximálnu hodnotu 94,2 Nm. Motor má veľmi priaznivé hodnoty spotreby, pretože v mimomestskom normovanom cykle spotrebuje len 5 l/100 km a jeho celková normovaná spotreba je 5,8 l/100 km. V meste je spotreba vyššia a pohybuje sa okolo 7,2 l/100 km. Ďalšou pohonnou jednotkou je 1,3-litrový štvorvalec radu Alpha, ktorý má tiež tri ventily na valec a rozvod OHC. Tento motor disponuje maximálnym výkonom 60,3 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 116,7 Nm. Celková priemerná normovaná spotreba tohto motora je 6,2 l/ 100 km, pričom pri jazde mimo mesta je priemer ešte o jeden liter nižší. Najvýkonnejšou pohonnou jednotkou je 1,6-litrový motor radu Alpha, ktorý je vystrojený dvomi vačkovými hriadeľmi v hlave valcov. Tento motor je vystrojený snímačmi klopkania, ktoré zabraňujú vzniku detonačného režimu horenia v motore. Motor má najvyšší výkon 77,2 kW pri 5 800 ot/min a jeho krútiaci moment vrcholí hodnotou 143,2 Nm pri 3 200 ot/min. Týmto motorom poháňaný Getz sa správa veľmi svižne: zrýchlenie z na 100 km/h trvá 9,6 sekundy, maximálna rýchlosť je úctyhodných 176 km/h. Hodnoty spotreby sa pritom pohybujú na relatívne nízkej úrovni. Aj keď pri jazde v meste je priemer okolo 8,3 l/100 km, mimo mesta sa dá jazdiť so spotrebou 5,4 l/100 km. Celková normovaná priemerná spotreba je 6,5 l/100 km. Dynamickú jazdu umožňuje aj úsporný 1,5-litrový vznetový motor, vystrojený vstrekovacím systémom common rail. Určitou konštrukčnou zaujímavosťou tohto motora je to, že má len tri valce (podľa niektorých zdrojov, ide o trojvalec s najväčším zdvihovým objem, aký sa v súčasnosti sériovo vyrába). Tento vznetový motor má maximálny výkon 60,3 kW pri 4 000 ot/min a disponuje úctyhodným maximálnym krútiacim momentom 191 Nm (v rozsahu od 1 900 do 2 500 ot/min). Tento motor si pri jazde mimo mesta "pýta" v priemere len štyri litre nafty na 100 km, v meste sa priemerná spotreba pohybuje okolo 6,3 l/100 km. Celková priemerná spotreba je 4,8 l/100 km. Naftovým motorom poháňaný Getz zrýchli z 0 na 100 km/h za 13,9 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 170 km/h. Getz sa dodáva v štyroch úrovniach výbavy, označených Base, Comfort, Sport a Elegance. Základná verzia Base je sériovo vystrojená airbagom vodiča, trojbodovými bezpečnostnými pásmi aj vzadu, výškovo prestaviteľnými opierkami hlavy na zadných sedadlách, znehybňovačom, posilňovačom riadenia a zadným stieračom. Všetky vyššie verzie sú vystrojené napríklad aj antiblokovacím systémom, výškovo nastaviteľným volantom, tónovanými sklami, otáčkomerom, výškovo nastaviteľným sedadlom vodiča a deleným sedákom zadných sedadiel. Do výbavy Sport (tá sa dodáva len s 1,6-litrovým motorom) patrí aj klimatizačný systém, hmlové svetlomety, elektricky nastaviteľné a vyhrievateľné vonkajšie zrkadlá, ráfiky z ľahkých zliatin a kožou potiahnutý volant.
Vyskúšali sme si päťdverový Hyundai Getz s výbavou Comfort, poháňaný 1,1-litrovým motorom. Vodič i spolujazdec sedia na pohodlných sedadlách. V konzole medzi sedadlami sú dva držiaky na nápoje. Cestujúci vzadu už majú síce menej priestoru, ale k ich pohodliu prispieva to, že si operadlá môžu prestaviť do najvhodnejšej z troch polôh. Prístrojová doska je zariadená funkčne, i keď je pokrytá trochu fádnym plastom. Vodič má výborný výhľad, a to, vďaka veľkým spätným zrkadlám, aj dozadu. Ocenili sme precízne radenie prevodových stupňov. Motor je oveľa živší, než sme podvedome očakávali od 1,1-litrovej pohonnej jednotky. Na akceleráciu však treba motor dostať (preradením nadol) do vyšších otáčok. Vozidlo má bezproblémové jazdné vlastnosti a podvozok dobre filtruje nerovnosti vozovky. Ak je vodič vo vozidle sám, môže sa mu zdať, že podvozok je trochu tvrdší. Konštruktéri kompaktných vozidiel so totiž musia poradiť s úlohou optimalizovať charakteristiky pruženia tlmenia pre veľký pomer medzi hmotnosťou len vodičom obsadeného vozidla a hmotnosťou plne zaťaženého vozidla (pre Getz je tento pomer okolo 1,5). Getz má veľmi účinné brzdy. Delené zadné sedadlá umožňujú variabilné využitie vnútorného priestoru. Domnievame sa, že Huyndai Getz je svojimi malými rozmermi veľmi vhodným "mestským" automobilom, pričom verzie s výkonnejším motorom sú vhodné aj na dlhšie dovolnekové cesty s plne obsadeným vozidlom.
Mimochodom, vedeli ste, že na domácom, teda juhokŕejskom trhu sa Getz predáva pod názvom Click?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.