menej však vieme, že ešte náročnejšie obdobie medzi dvoma sezónami prežívajú súťažiaci v automobilových súťažiach majstrovstiev sveta značiek. Tento šampionát je roztiahnutý až do jedenástich mesiacov a po skončení jednej sezóny tímy od úvodného podujatia sezóny novej delí ozaj iba zopár týždňov. Svetová rely tiež nedisponuje tak podrobne spracovanými štatistika ako formula jeden a k mnohým zaujímavým číslam sa jednotlivý novinári musia neraz pracne prelúskať sami.
Sezóna 2004 obsahoval prvýkrát v histórii šestnásť podujatí, keď premiérovo pribudla japonská rely a po rokoch sa do šampionátu vrátila mexická rely. V šestnástich podujatiach pripravili organizátori pre posádky 323 rýchlostných skúšok z ktorých sa päť zrušilo (zvyčajne kvôli bezpečnosti po problémoch s divákmi). Dohromady zvyšných (absolvovaných) 318 eresiek meralo 6049,14 km a spolu úsekmi prejazdov posádky museli odjazdiť 21 976,28 km!!! Pekné číslo, však? Najviac rýchlostných vložiek v roku 2004 vyhral Petter Solberg na subaru, osemdesiat. Loeb 72 (na snímke) a Grönholm 69 RS. Aspoň jedno víťazstvo v ereske si tento rok uchmatlo trinásť posádok. Najmenej víťazov RS videla italská rely (tri) a najviacej (sedem) nemecká rely, kde si svoju jedinú tohtoročnú vložku užila zásluhou Armina Schwarza aj Škoda Fabia. Ak už sme pri značkách, tak najviac radosti (či skôr satisfakcie) mal Peugeot, ktorého posádky boli najrýchlejšie 94-krát, 87 ráz sa to podarilo majstrovskému Citroënu a o päť menej Subaru. Ford zvíťazil v 54-roch vložkách a piata je už zmienená Škoda. Ak sa Peugeot radoval v počte víťazných eresiek, tak piloti tímu Citroën zasa figurovali najviac na čele v priebežnom poradí. Konkrétne po 106 ereskách (Subaru 95, Peugeot 71 a Ford 46). V tomto ohľade najúspešnejšou posádkou bola francúzska posádka Sebastien Loeb a Daniel Elena, ktorá "sedela" na čele po 96 rýchlostných skúška. Tesne za ňou je však nórsko-britská dvojica Petter Solberg a Philip Mills, ktorá ich má na konte 95. Celkovo sa v práve skončenej sezóne na čele objavilo iba sedem posádok, keď okrem Loeba a Solberga to boli tiež posádky vedené Grönholmom, Märtinom, Sainzom, Duvalom a Rovänperom. Iba jedinej z nich sa však podarilo absolvovať celú súťaž systémom štart cieľ a to dokonca hneď dvakrát! Komu? Dnes už bývalému majstrovi sveta, Petterovi Solbergovi s Philipom Millsom, ktorí to dokázali v Japonsku i v Taliansku. Po štatistikách z rýchlostných skúšok sa pozrime aj na celkových víťazov. V sezóne 2004 sa v tomto smere prepisovali štatistiky jednak tým, že legendárny Carlos Sainz zaznamenal v argentínskej rely už 26-te víťazstvo a usadil sa na čele historických tabuliek, ale aj tým, že Sebastien Loeb dokázal za jediný rok vyhrať šesť majstrovských podujatí, čím vyrovnal dvanásť rokov starý rekord Didiera Auriola. Pre Loeba to bolo jeho desiate víťazstvo v najvyššej kategórii, čo ho spolu so Solbergom radí na tretie miesto v počte víťazstiev z aktívnych pilotov. Viacej ich majú už iba spomínaný Sainz (26) a Marcus Grönholm (16). Pokiaľ ide o historickú tabuľku v počte víťazstiev, tak za Sainzom v tesnom slede nasledujú Colin McRae (25), Tommi Makinen (24), Juha Kankkunen (23) a Didier Auriol (20 víťazstiev). Grönholm sa delí s Waldegardom o deviate miesto. Solberg s Loebom, Burnsom a Vatanenom zdieľajú štrnástu priečku. Šesticu aktívnych víťazov podujatí MS značiek dopĺňajú ešte osemnásty Gilles Panizzi (7) a Markko Märtin (5) na historicky 25. mieste. Rovnako ako pre Sebastiena Loeba (mimochodom osemnásteho majstra sveta v histórii tohto športu) sa z premiérového titulu radovala aj značka Citroën, ktorá si okamžite zaknihovala aj rekord v počte dosiahnutých bodov od roku 1997, kedy sa zmenil systém bodovania (Citroën získal 194 bod.). Druhý Ford strácal 51 bodov, čo však nie je rekord, lebo v roku 2002 Ford zaostal za majstrovským Peugeotom o 61 bodov. Mimochodom o ten najväčší rozdiel v histórii rely sa tiež postaral Ford, keď v roku 1988 za dominujúcou Lanciou zaostal o 138 bodov! Tu však treba povedať, že vtedy platil iný systém bodovania (Lancia dosiahla 217 bodov). Ak už sme pri bodoch, tak aj Loeb posúval svojimi 118 bodmi hranice a iba druhýkrát od roku 1997 sa nerozhodovalo v poslednej súťaži, respektíve bodový rozdiel vicemajstra sveta bol väčší ako sedem bodov. Solberg na Loeba strácal 36 bodov, no k novému rekordnému rozdielu mu chýbalo iba päť bodov, pretože v roku 2002 práve Nór za šampiónom Grönholmom zaostal o rovných štyridsať bodov. Citroën vyhral v tejto sezóne sedem súťaží tak, ako v roku 1998 Mitsubishi, no medznú hranicu stano
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.