sortiment. Na znak toho, že nové modely nemajú prakticky nič spoločné s predchádzajúcimi modelmi, zmenila Mazda aj spôsob číselného označovania jednotlivých typových radov. Namiesto trojciferného označovania bolo zvolené jednoduchšie označenie jedinou číslicou. V strednej triede ponúka Mazda na európskom trhu model Mazda 6, je náhradou za model s označením 626. Pretože však Japonci zrejme neobľubujú číselné označenia, na domácom trhu sa "šestka" predáva pod označením Atenza.
Mazda 6 sa vyznačuje elegantnou karosériou triezvych tvarov, bez zbytočných módnych výstrelkov. Mimoriadne dynamicky a športovo pôsobí predná časť s päťuholníkovou maskou, ktorá sa stala poznávacím znakom všetkých nových modelov Mazdy, a sústavou svetiel, ktoré pripomínajú prižmúrené mačacie oči. Veľmi elegantný tvar majú aj zadné svetlá. Mazda 6 sa dodáva s tromi typmi karosérie, a to ako štvordverový sedan, päťdverové vozidlo (hatchback) s netypicky lomenými zadnými dverami a ako kombi. Vozidlo je postavené na podvozku s pomerne veľkým rázvorom 2 675 mm. Dĺžka sedanu a hatchbacku je 4 680 mm, kombi je o 20 mm dlhšie. Šírka všetkých verzií je 1 780 mm, výška sa podľa verzie pohybuje od 1 435 mm do 1 490 mm (kombi s pohonom všetkých kolies). Predné kolesá sú zavesené na dvojitých priečnych závesoch, vzadu je viacprvková náprava s pozdĺžnymi i priečnymi ramenami. Na pohon vozidla je k dispozícii päť štvorvalcových motorov, z ktorých dva sú vznetové. Všetky motory sú vystrojené štyrmi ventilmi na valec. Základnou pohonnou jednotkou je 1,8-litrový motor výkonu 88 kW, dvojlitrový motor má výkon 104 kW pri 6 000 ot/min. Najvýkonnejšou pohonnou jednotkou celého sortimentu je 2,3-litrový motor, vystrojený systémom variabilného časovania ventilov. Tento motor vyvíja maximálny výkon 122 kW pri 6 500 ot/min a jeho najvyšší krútiaci moment je 207 Nm pri 4 000 ot/min. Týmto motorom vystrojená Mazda 6 zrýchli z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť až 214 km/h. Spotreba v mimomestskom cykle je pritom na veľmi dobrej úrovni 7 l/100 km, celková normovaná priemerná spotreba je 8,9 l/100 km. Za "lahôdku" v sortimente motorov, určených na pohon Mazdy 6, možno považovať dvojlitrový turbodieselový motor najnovšej generácie. Tento motor má jeden vačkový hriadeľ v hlave valcov (rozvod OHC) a je vystrojený vstrekovacím systémom common rail druhej generácie. Tento systém vyvíja vstrekovací tlak až 180 MPa, čo je o tretinu viac ako u systémov prvej generácie. Vyšší vstrekovací tlak vedie k lepšiemu rozptýleniu paliva a následne k zvýšeniu krútiaceho momentu a k zníženiu spotreby paliva. Motor je prepĺňaný turbodúchadlom s premenlivou geometriou turbíny a dodáva sa v dvoch výkonových verziách, ktorých výkon je 88 kW resp. 100 kW. Obe verzie majú zhodný najvyšší krútiaci moment 310 Nm (pri 2 000 ot/min) a splňujú normu Euro 4, ktorá vstúpi do platnosti v roku 2005. Za veľmi pozitívnu vlastnosť oboch verzií vznetového motora možno považovať plochý priebeh ich krútiaceho momentu, takže vodič má v celom rozsahu bežných otáčok k dispozícii aspoň 90 % maximálnej hodnoty krútiaceho momentu. To ocenia nie len športovo založení vodiči, ale aj tí "lenivejší", pretože motor s takouto charakteristikou nevyžaduje časté radenie prevodových stupňov. S turbodieselovým motorom výkonu 100 kW zrýchli Mazda 6 (sedan) z 0 na 100 km/h za 10,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 200 km/h. Za tieto výborné dynamické vlastnosti sa však neplatí vysokou spotrebou, pretože spotreba v mimomestskom cykle je len neuveriteľných 5,4 l/100 km, celková normovaná priemerná spotreba je 6,4 l/100 km. Mazda 6 sa dodáva v štyroch úrovniach výbavy, označených Comfort, Touring, Exclusive a Sport. Všetky verzie majú plný bezpečnostný výstroj, do ktorého patria aj dvojstupňové čelné nafukovacie vankúše, bočné i okenné vankúše, aktívne opierky hlavy na predných sedadlách aktívne predpínače bezpečnostných pásov. Už základná verzia Comfort je vystrojená napríklad aj manuálne ovládanou klimatizačnou sústavou, tempomatom, palubným počítačom, audiosystémom s ovládaním na volante.
Mali sme možnosť vyskúšať si päťdverovú Mazdu 6 s výbavou Touring, poháňanú turbodieselovým motorom výkonu 100 kW. Predné sedadlá sú veľmi pohodlné a aj vzadu sediaci cestujúci majú dosť miesta. Ocenili sme, že na prístrojovej doske vládne "klasika" v podobe veľkých kruhových prístrojov. Prístroje i ovládacie prvky sú za tmy podsvietené červeným svetlom (okrem spínačov elektrického ovládania okien). Pomerne veľký, kožou potiahnutý volant dobre padne do ruky. Pretože veko batožinového priestoru (ten má úctyhodný objem 492 litrov) je pomerne vysoko, vodič má obmedzený výhľad dozadu, čo môže menej skúseným vodičom spôsobovať problém pri parkovacích manévroch. Takpovediac geniálne vyriešili konštruktéri sklápanie operadiel zadných sedadiel, ktoré sa po stlačení poistky sklopia samé, pôsobením pružiny (tento systém sa nazýva karakuri, i keď nevieme, čo to znamená). Ocenili sme aj logicky usporiadané ovládanie tempomatu, ktorý slúži na automatické udržiavanie konštantnej rýchlosti jazdy, hoci toto zariadenie sa na našich cestách zatiaľ nedá veľmi využívať. Pochvalu si zaslúži podvozok vozidla, ktorého vyladenie je kompromisom medzi pohodlím jazdy a možnosťou športovo si zajazdiť. Na prázdnom veľkom parkovisku s primrznutou snehovou vrstvou sme si vyskúšali aj funkciu protipreklzového systému (jeho činnosť indikuje žltá kontrolka) a stabilizačného systému DSC. Oba systémy aktívne prispievajú k bezpečnosti jazdy (aj keď fyzikálne zákony nedokážu "pretromfnúť"...). Vozidlo má veľmi účinné brzdy. No, keby nás niekto posadil do rozbehnutého vozidla, museli by sme veľmi napínať uši, aby sme odhalili, že pod kapotou pracuje "nafťák", ktorý výraznejšie počuť len po jeho naštartovaní a pri prudšom stlačení akceleračného pedálu. Pokúsili sme sa otestovať pružnosť motora aj tým, že sme otáčky nechali klesnúť na približne 1 200 ot/min, ale turbodiesel sa nedal vyviesť z miery a zaberal aj z týchto otáčok, aby nám pri 2 000 ot/min ukázal, čo v ňom je. Mazdu 6 možno považovať za pohodlný rodinný automobil, ktorý poteší aj športovejšie založeného vodiča.Možno ešte spomenúť, že podľa štatistiky nemeckého autoklubu ADAC sú vozidlá značky Mazda najmenej poruchovými vozidlami, predávanými na nemeckom trhu.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.