pretekoch motoristickej histórie. Prevezie súťažné posádky pätnástimi rýchlostnými úsekmi po území piatich krajín, ktorými sú Španielsko, Maroko, Mauretánia, Mali a Senegal. Celková dĺžka podujatia má byť 8 956 kilometrov, pričom trasy meraných vložiek budú dlhé 5 431 kilometrov! I v tomto ročníku sa štartuje v troch kategóriách, presnejšie sú to motocykle, kamióny a automobily. Ako sme si už povedali, štart je naplánovaný na 31. decembra do katalánskej Barcelony odkiaľ súťažiaci prvého januára absolvujú najdlhší - deväťsto kilometrový presun do Granady. Na africký kontinent sa prepravia druhého januára. Deviateho januára je odpočinkový deň v mauretánskom Atare. Po ňom vstúpia posádky do druhej polovice súťaže, v ktorej ich bude čakať sedem zvyšných etáp. Za najnáročnejšie v tomto ročníku sa považujú etapy Zouerat Tichit (meria ostrých 660 km plus deväť km presunu, je na programe šiesteho januára) a Kiffa Bamako (ostrých 586 km plus 233 km presunu, dvanásteho januára). Tento rok sa predpokladá (podľa predbežnej štartovej listiny) účasť asi 230 motocyklistov, 170 automobilov a 70 kamiónov. Súbežne s touto skupinou je nahlásených aj približne 230 ďalších sprievodných vozidiel. Medzi štartujúcimi aj teraz nájdeme niekoľko zaujímavých mien, no skôr než ich pripomenieme si povedzme, že na štarte bude chýbať trojnásobný víťaz súťaže v kategórii motocyklov, Francúz Richard Sainct, ktorý tento rok tragicky zahynul (v ročníku 2004 skončil na druhom mieste za víťazným Joani Romom). Tradične najsledovanejšou kategóriou je tá automobilová. Na svoj desiaty dakarský triumf chce zaútočiť značka Mitsubishi, ktorá s posádkami Peterhansel Cottret a Masuoka Picard oslavovala dvojité víťazstvo aj v úvode roku 2004. Okrem týchto posádok (Masuokovi však bude tentokrát robiť spolujazdca Nemec Andreas Schulz, ktorý vyhral Dakar v roku 2001 s Juttou Kleinschmidtovou a v roku 2003 práve s Masuokom) Mitsubishi nasadilo aj Francúza Luca Alphanda práve s Gillesom Picardom (ten je mimochodom členom víťaznej posádky z roku 1998, spolu s krajanom Jean-Pierrom Fontenay). Štvrtú posádku najambicióznejšieho tímu prekvapivo tvorí vlaňajší víťaz v kategórii motocyklov a bývalý európsky šampión v Endure, Španiel Joan "Nani" Roma Cararach. Automobilový nováčik však do kokpitu vyfasoval skúseného co-drivera Henri Magna, ktorý v tejto súťaži sedel vo víťaznej posádke v roku 1997 (Kenjiro Shinozuka) aj v roku 2000 (Jean Louis Schlesser). Vráťme sa však v Francúzovi Stephanovi Peterhanselovi, ktorý je absolútne najúspešnejším pretekárom histórie dakarskej rely. Peterhansel jazdí Dakar od roku 1988 a prvé víťazstvo na motocykli Yamaha si pripísal v roku 1991. Do roku 1998 potom svoj triumf s Yamahou zopakoval ešte päťkrát. Vlani, na šiesty pokus zvíťazil aj s automobilom a po krajanovi Hubertovi Auriolovi sa stal druhým pretekárom, ktorému sa podarilo zvíťaziť na motorke aj na aute. Auriol, ktorý pôsobí ako riaditeľ súťaže získal iba dve moto víťazstvá a jedno automobilové, čo dohromady dáva súčet tri. Peterhaselov súčet víťazstiev je SEDEM! Vozidlám značky Mitsubishi by mali v tomto ročníku konkurovať znova buggy Jeana-Louisa Schlessera (teraz s motormi Ford), Nissany Pick-Up a tiež Volkswageny Touareg. Za volantom Nissanov budú sedieť také hviezdy ako sú Ari Vatanen, Colin McRae a Giniel de Villiers. Volkswagen si na pomoc zasa prizval Bruna Sabyho, Juttu Kleinschmidtovu a Juhu Kankkunena. Výpočet mien teda viacej ako zaujímavý a asi sa máme na čo tešiť. Pozrime sa však aj na ďalšie kategórie. V motorkách vládne znova značka KTM, ktorú sedlá absolútna väčšina účastníkov. O víťazstvo by sa mali podľa odborníkov pobiť Cyril Despres, Fabrizio Meoni, Alfie Cox a Isidre Pujol Esteve. Rovnako zaujímavá je však aj kategória kamiónov, kde mimochodom štartujú aj tri posádky na Tatrách a jedna Liazka. A práve Tatrovky už tradične patria medzi kandidátov na víťazstvo. Napokon veď Karel Loprais vyhral už šesťkrát (prvýkrá
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.