krídiel. Tieto trubice majú vpredu otvor na meranie celkového tlaku a na obvode otvory na meranie statického tlaku. Rýchlosť lietadla sa určuje z rozdielu oboch tlakov. Nevýhodou Pitotových trubíc je najmä to, že zvyšujú (aj keď nepatrne) aerodynamický odpor lietadla a tým aj spotrebu paliva. Nový spôsob merania rýchlosti letu vyvíja britská spoločnosť BAES Systems v spolupráci s firmou AOT (Advanced Optical Technology). Projekt vývoja nových snímačov finančne podporuje britské Ministerstvo obchodu a priemyslu. Vyvíjaný merač rýchlosti sa nazýva LASSI, čo je skratka výrazu Laser Air Speed Sensor Instrument, teda prístroj s laserovým snímačom rýchlosti letu. Prístroj LASSI pracuje na princípe Dopplerovho posunu, čo je rozdiel medzi frekvenciou vyslaného a odrazeného signálu. Do priestoru pred lietadlo sa vysielajú laserové impulzy, ktoré sa od atmosféry odrazia a prijímač ich vyhodnotí. Pretože lietadlo sa voči atmosfére pohybuje, dôjde k posunu medzi frekvenciou vyslaného a prijatého signálu. Rozdiel frekvencie je priamo úmerný rýchlosti letu. Laser, pracujúci v ultrafialovej oblasti, vyvíja firma AOL. Celé zariadenie je umiestnené za okienkom v trupe (alebo krídle) lietadla, takže vôbec nezvyšuje odpor lietadla. Nový laserový snímač bude schopný merať rýchlosti v širokom rozsahu, vrátane zápornej rýchlosti pri "cúvaní" vrtuľníkov. Snímač LASSI sa najprv bude skúšať v aerodynamickom tuneli a na cestných vozidlách, letové skúšky by sa mali začať koncom budúceho roka.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.