Korzár logo Korzár

Cestuje ním (možno) aj britská kráľovná

Nestáva sa často, aby na košickom letisku pristálo lietadlo Royal Air Force, čiže britského vojenského letectva. A ešte menej často sa stane (ak sa

to už vôbec stalo), že do Košíc zavíta lietadlo, patriace do stavu 32. (kráľovskej) perute RAF. Ide totiž o peruť, ktorá je "vyzbrojená" len dopravnými lietadlami a vrtuľníkmi a ktorá je určená na prepravu VIP (very important persons), čiže veľmi dôležitých osôb. Medzi takéto osoby patria, pochopiteľne, aj členovia britskej kráľovskej rodiny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prednedávnom sa na košickom letisku "zastavilo" jedno z malých dopravných lietadiel spomenutej 32. perute RAF. Ako sme sa od posádky lietadla dozvedeli, lietadlo typu BAe 125 CC3 nepriviezlo do Košíc žiadneho člena britskej kráľovskej rodiny, ani inú celebritu britského verejného či politického života, pretože dôvod jeho návštevy bol veľmi prozaický: lietadlo u nás len dotankovalo palivo pri cvičnom lete do Istanbulu.

SkryťVypnúť reklamu

Povedzme si niekoľko základných informácií o peruti, do ktorej stavu lietadlo patrí a ktorá sa v angličtine oficiálne nazýva 32. (The Royal) Squadron. Táto peruť bola pôvodne založená 12. januára 1916 a koncom mája sa presunula do Francúzska, kde sa zúčastnila bojov na západne fronte prvej svetovej vojny. Krátko po skončení tohto prvého celosvetového vojnového konfliktu bola peruť rozpustená. K opätovnému založeniu tejto perute došlo 1. apríla 1923. V októbri 1938 dostala táto peruť moderné stíhacie lietadlá Hurricane. V prvých dňoch tzv. bitky o Britániu v roku 1940, keď sa hitlerovské Nemecko snažilo sústavným bombardovaním a leteckými náletmi poraziť Veľkú Britániu, utrpela peruť veľké straty a bola stiahnutá z frontu. Na konci roka 1942 sa peruť presunula na severoafrické bojisko a potom sa s britskými jednotkami postupne presunula do Talianska a Grécka. Tesne pred skončením druhej svetovej vojny sa peruť presunula do Palestíny, kde zostala tri roky (V.Británia mala vtedy mandát OSN na správu palestínskeho územia). V roku 1948 sa peruť presunula na Cyprus, kde bola vo februári 1969 zrušená. Už deň po svojom zrušení však táto peruť opäť vznikla, a to so sídlom na britskej základni Northolt. V apríli 1995 sa táto peruť zlúčila s Kráľovskou letkou a jej označenie sa zmenilo na No 32 (The Royal) Squadron. Letecký park tejto perute tvoria v súčasnosti dopravné lietadlá BAe 146 CC2 a BAe 125 CC3 a vrtuľníky Squirrel HCC1. Okrem prepravy významných osobností boli niektoré lietadlá tejto perute nasadené aj v nedávnych spojeneckých operáciách na Balkáne, v Afganistane a v Iraku. Kráľovská peruť má svoj emblém, v ktorého strede je na stužke zavesený lovecký roh. Tento emblém, ktorý v decembri 1936 schválil kráľ Juraj VI, má symbolizovať schopnosť perute "loviť" nepriateľov. Mottom kráľovskej letky je latinský nápis Adeste comites, čo by sme mohli preložiť ako "pomôžte, priatelia".

SkryťVypnúť reklamu

Na košickom letisku tankovalo palivo jedno zo šiestich lietadiel BAe 125 CC3, ktoré v súčasnosti používa 32. peruť RAF. Išlo o lietadlo s imatrikuláciou ZD 703, ktoré bolo spomenutej peruti dodané 14. apríla 1983. Lietadlo s typovým označením BAe 125 CC3 je vojenskou verziou veľmi rozšíreného civilného obchodného lietadla s označením BAe 125-700. Malé dvojmotorové prúdové obchodné či firemné lietadlá s označením BAe 125 sú najúspešnejšími britskými prúdovými lietadlami a patria medzi najrozšírenejšie lietadlá svojej kategórie na svete. História tohto typu sa začala už v roku 1961, keď konštrukčný tím vtedajšej firmy de Havilland začal práce na type D.H. 125. Prvý prototyp lietadla vzlietol na svoj prvý let 13. augusta 1962. Po začlenení firmy de Havilland do koncernu Hawker Siddeley sa označenie lietadla zmenilo na HS 125. Postupne vzniklo niekoľko verzií tohto lietadla, ktoré po vzniku koncernu British Aerospace dostalo označenie BAe 125. Model 125-700 sa vyznačoval významnou inováciou, pretože na jeho pohon slúžia moderné turbodúchadlové motory Garrett TFE731 s ťahom 16,6 kN. Tieto motory majú v cestovnom režime dokonca nižšiu spotrebu ako mali pôvodné motory Viper vo voľnobežnom režime. Model 125-700 vykonal svoj prvý let 19. júna 1976 a vo výrobe ostal do roku 1984, keď bol nahradený modelom 125-800. V období rokov 1976 až 1984 bolo vyrobených 215 lietadiel BAe125-700. Lietadlo BAe 125-700 (resp. jeho vojenská verzia CC3) má rozpätie krídiel 14,33 m a jeho dĺžka je 15,46 m. Lietadlo pilotujú dvaja piloti, kabína môže byť usporiadaná pre 8 až 14 cestujúcich. Lietadlá BAe 125 CC3 32. kráľovskej perute môžu prepravovať najviac siedmich cestujúcich. Interiér lietadla, ktoré pristálo na košickom letisku, nám však jeho posádka (po krátkom zaváhaní) neumožnila vyfotografovať. Cestovná rýchlosť lietadla vo výške až 12 480 metrov je 670 až 780 km/h, dolet je 3 220 kilometrov. Zaujímavé je, že dopravné lietadlá kráľovskej perute nemajú na trupe typické vojenské označenie RAF, ale vyzerajú takpovediac civilne. Táto "nenápadná" úprava by mala znížiť riziko prípadných teroristických útokov na tieto lietadlá.

SkryťVypnúť reklamu

Kvôli úplnosti možno ešte povedať, že v polovici roka 1993 odkúpila divíziu obchodných lietadiel od spoločnosti British Aerospace americká spoločnosť Raytheon. Odvtedy sa lietadlá BAe 125 vyrábajú a dodávajú pod označením Raytheon Hawker. Jeden Hawker vlastnili kedysi aj Východoslovenské železiarne.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 434
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 608
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 382
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 438
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 034
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 619
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 067
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu