metóda využíva ultrazvuk na detegovanie trhlín a iných defektov, ktoré môžu postupne viesť až k prasknutiu koľajnice, čo môže ohroziť bezpečnosť železničnej premávky. Samotné využitie ultrazvuku na detekciu trhlín a prasklín nie je ničím novým, pri doterajších metódach sa však ultrazvuková testovacia hlavica musela dotýkať koľajnice. Hlavice museli byť upevnené na špeciálnom vlaku, ktorý sa mohol pohybovať rýchlosťou od 32 do 48 km/h. Takáto nízka rýchlosť obmedzovala použitie ultrazvukovej kontroly koľajníc najmä na veľmi vyťažených tratiach.
Nová metóda, ktorú vyvinuli dr. Steve Dixon, dr. Rachel Edwardsová a John Reed, je bezdotyková a využíva špeciálny druh ultrazvukových kmitov, a to tzv. širokopásmové Rayleighove vlny. Základom zariadenia sú elektromagneticko-akustické prevodníky, ktoré generujú a detegujú nizkofrekvenčnú širokopásmovú Rayleighovu vlnu. Táto vlna putuje po koľajnici, pričom preniká do hĺbky niekoľkých milimetrov. Jednotlivé frekvenčné zložky vlny prenikajú do rôznej hĺbky koľajnice. Keď ultrazvuková vlna, putujúca pozdĺž koľajnice rýchlosťou približne 3 000 metrov za sekundu, narazí na trhlinu, rôzne frekvenčné zložky ultrazvukovej vlny sú ovplyvnené rôznym spôsobom. Na základe vyhodnotenia útlmu signálu či jeho prípadného zosilnenia (ku ktorému môže dôjsť interferenciou vysielaného signálu s odrazeným signálom) možno určiť presnú polohu trhliny v koľajnici. Analýzou zmien vo frekvenčnom rozložení signálu možno stanoviť presnú hĺbku defektu v koľajnici. Nová ultrazvuková metóda pracuje aj pri vysokých rýchlostiach a preto možno testovaciu jednotku upevniť v podstate na hociktorý osobný alebo nákladný vlak. Výskumní pracovníci, ktorí spomenutú metódu vyvinuli, sa domnievajú, že jej ďalší vývoj povedie k možnosti zisťovať aj zmeny v mikroštruktúre koľajníc a stav pnutia v nich. Tieto informácie umožnia identifikovať tie časti koľajníc, ktoré sú veľmi namáhané a u ktorých hrozí vznik trhlín.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.