určených na pohon nových vozidiel kompaktnej a strednej triedy. Rodinu nových pohonných jednotiek budú tvoriť motory, pokrývajúce výkonový rozsah od 55 kW do 125 kW. Nedávno predstavili spomenuté firmy prvé dva spoločne vyvinuté motory novej generácie. Motory sa vyznačujú najmodernejšou konštrukciou, vysokou tuhosťou, kompaktnými rozmermi, nízkou hlučnosťou a nízkou spotrebou. Obidva motory majú zdvihový objem 1,6 litra a ich blok je zhotovený z hliníka. Všetky pomocné agregáty motorov sú poháňané jediným ozubeným remeňom. Medzi inovatívne konštrukčné prvky motorov patrí vodné čerpadlo, ktoré pracuje len vtedy, keď si to chladenie motora vyžaduje. Novú konštrukciu má aj olejové čerpadlo s riadeným dodávaným množstvom oleja (podľa okamžitej potreby motora). Použitím tohto čerpadla sa znižuje spotreba paliva o jedno percento. Obidva motory majú zhodnú základnú konštrukciu: sú to štvorvalce s rozvodom DOHC (dva vačkové hriadele v hlave valcov) a so štyrmi ventilmi na valec. Obidva motory sú vystrojené tzv. statickým zapaľovacím systémom (každý valec má svoju indukčnú cievku). Jeden z motorov je neprepĺňaný, druhý je prepĺňaný turbodúchadlom. Neprepĺňaný motor je vystrojený systémom variabilného časovania ventilov a variabilného zdvihu ventilov. Ide prakticky o systém Valvetronic firmy BMW, ale z právnych dôvodov nemohol byť u nových motorov použitý uvedený názov. Motor má najvyšší výkon 85 kW pri 5 700 ot/min a svoj najvyšší krútiaci moment 160 Nm dosahuje pri 4 250 ot/min. Stupeň kompresie je 11. Vyšší výkon má prepĺňaná verzia motora. Táto verzia je vystrojená systémom priameho vstrekovania benzínu do valcov, turbodúchadlom a chladičom stlačeného vzduchu. Turbodúchadlo novej konštrukcie začína efektívne pracovať už od 1 400 ot/min. Tento motor má najvyšší výkon 105 kW pri 5 500 ot/min a jeho krútiaci moment sa na maximálnej hodnote 240 Nm udržuje v širokom rozsahu od 1 400 do 4 000 ot/min. Hmotnosť tohto motora je 130 kg. Obidve verzie nového motora samozrejme vyhovujú emisnej norme EU4 i americkej norme ULEV II.
Spomenuté prvé dva motory z novej generácie pohonných jednotiek, vyvíjaných v rámci spolupráce koncernov BMW a PSA, sa začnú vyrábať koncom roka 2005 a budú sa montovať do vozidla Mini druhej generácie, ktoré príde na trh v roku 2006. Motory novej generácie však postupne nájdu uplatnenie až v 20 rôznych modeloch PSA a Mini. Približne 80 % celkovej produkcie nových motorov sa bude vyrábať vo francúzskom meste Douvrain (pôjde o motory, určené na pohon nových modelov Peugeot a Citroën). Zvyšných 20 % motorov, určených pre vozidlá Mini, sa bude montovať v britskom Hams Hall. Predpokladá sa, že od roku 2007, keď sa produkcia rozbehne na plné obrátky, sa ročne vyrobí okolo milióna nových moderných a úsporných motorov.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.