Korzár logo Korzár
Pondelok, 23. máj, 2022 | Meniny má Želmíra

Lietadlo, poháňané dieselovým motorom, preletelo Atlantik

Aj keď sa o letectvo zaujímam už nejaké to desaťročie, s prekvapením som nedávno zistil, že na pohon malých športových lietadiel sa používajú aj

vznetové či dieselové motory. Lietadlá, poháňané takýmito motormi, vyrába (pravdepodobne ako jediná firma na svete) rakúska spoločnosť Diamond Aircraft. V sortimente tejto firmy je jednomotorový typ DA-40 TDI a dvojmotorový typ DA-42 TDI Twin Star. Na pohon oboch týchto lietadiel slúžia turbodieselové motory Centurion 1.7, ktoré vyrába liechtenštajnská firma Thielert Aircraft Engines. Vzduchom chladený motor Centurion má veľmi tichý chod a vyznačuje sa mimoriadne nízkou spotrebou. Maximálny výkon motora je 100 kW pri 2 300 ot/min.

Dvojmotorové lietadlo DA-42 Twin Star má rozpätie krídiel 13,42 m, dĺžku 8,51 m a výšku 2,65 m. Trojlistové, hydraulicky prestaviteľné vrtule majú priemer 1 870 mm. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 1 700 kg. Palivové nádrže majú objem 195 litrov, na želanie môže byť lietadlo vystrojené nádržami objemu až 280 litrov. Palivom je buď letecký kerozín alebo nafta. V kabíne je miesto pre štyroch cestujúcich (vrátane pilota). Lietadlo je vystrojené tzv. skleneným kokpitom, čo znamená, že klasické ručičkové prístroje sú nahradené elektronickými displejmi. Lietadlo Diamond Twinstar sa nedávno zapísalo do análov leteckej histórie tým, že ako prvé športové lietadlo s dieselovým motorom preletelo cez Atlantický oceán. Bol to súčasne najdlhší let, aký kedy vykonalo lietadlo, poháňané vznetovým motorom. Let z kanadského mesta St.John na ostrove New Foundland do portugalského mesta Porto meral 3 518 kilometrov a trval 12,5 hodiny. Priemerná rýchlosť letu, ktorý sa konal vo výške 3 353 metrov, bola 281,5 km/h. Motory, ktoré pracovali na približne 42 % svojho maximálneho výkonu, spotrebovali počas preletu Atlantiku 272 litrov paliva, takže priemerná spotreba bola len 7,73 litra na 100 km, resp. 21,76 litra za hodinu letu. Náklady na palivo nedosiahli ani 200 dolárov. Po pristátí v Porte bolo v nádržiach ešte dosť paliva na ďalších 5 hodín letu. Ak by teda pilota neprinútila pristáť v Portugalsku prudká búrka, bol by bez problémov pokračoval až do konečného cieľa, ktorým bolo francúzske mesto Toulouse. Dĺžka letu by tak bola až 4 630 kilometrov.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  5. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  1. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  2. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  3. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  4. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  5. Gestačný diabetes mellitus
  6. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  8. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 726
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 811
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 3 829
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 2 198
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 143
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 504
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 387
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 015

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Vedieť odísť z verejnej funkcie je už fikcia
  2. Michal Pavlík: Ako ovplyvní vysoká miera inflácie a následné zvyšovanie úrokových sadzieb náš život?
  3. Dana Janebová: Modlitba do nádoby
  4. Otilia Horrocks: Nulová daň na dámske hygienické sanitárne vložky a tampóny.
  5. Adam Sedláček: Únava a stres z odpočinku.
  6. Eva Gallova: Puškina ženy milovali
  7. Matúš Lazúr: Viac matematiky na vás, nie ďalšiu hodinu skákania cez kozu
  8. Věra Tepličková: Konečne poriadok alebo Ako sa bude krúžkovať po novom
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 285
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 9 111
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 8 678
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 780
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 764
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 348
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 039
  8. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 095
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Vedieť odísť z verejnej funkcie je už fikcia
  2. Michal Pavlík: Ako ovplyvní vysoká miera inflácie a následné zvyšovanie úrokových sadzieb náš život?
  3. Dana Janebová: Modlitba do nádoby
  4. Otilia Horrocks: Nulová daň na dámske hygienické sanitárne vložky a tampóny.
  5. Adam Sedláček: Únava a stres z odpočinku.
  6. Eva Gallova: Puškina ženy milovali
  7. Matúš Lazúr: Viac matematiky na vás, nie ďalšiu hodinu skákania cez kozu
  8. Věra Tepličková: Konečne poriadok alebo Ako sa bude krúžkovať po novom
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 285
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 9 111
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 8 678
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 780
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 764
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 348
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 039
  8. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 095
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu