Korzár logo Korzár

Lietadlo, poháňané dieselovým motorom, preletelo Atlantik

Aj keď sa o letectvo zaujímam už nejaké to desaťročie, s prekvapením som nedávno zistil, že na pohon malých športových lietadiel sa používajú aj

vznetové či dieselové motory. Lietadlá, poháňané takýmito motormi, vyrába (pravdepodobne ako jediná firma na svete) rakúska spoločnosť Diamond Aircraft. V sortimente tejto firmy je jednomotorový typ DA-40 TDI a dvojmotorový typ DA-42 TDI Twin Star. Na pohon oboch týchto lietadiel slúžia turbodieselové motory Centurion 1.7, ktoré vyrába liechtenštajnská firma Thielert Aircraft Engines. Vzduchom chladený motor Centurion má veľmi tichý chod a vyznačuje sa mimoriadne nízkou spotrebou. Maximálny výkon motora je 100 kW pri 2 300 ot/min.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dvojmotorové lietadlo DA-42 Twin Star má rozpätie krídiel 13,42 m, dĺžku 8,51 m a výšku 2,65 m. Trojlistové, hydraulicky prestaviteľné vrtule majú priemer 1 870 mm. Maximálna vzletová hmotnosť lietadla je 1 700 kg. Palivové nádrže majú objem 195 litrov, na želanie môže byť lietadlo vystrojené nádržami objemu až 280 litrov. Palivom je buď letecký kerozín alebo nafta. V kabíne je miesto pre štyroch cestujúcich (vrátane pilota). Lietadlo je vystrojené tzv. skleneným kokpitom, čo znamená, že klasické ručičkové prístroje sú nahradené elektronickými displejmi. Lietadlo Diamond Twinstar sa nedávno zapísalo do análov leteckej histórie tým, že ako prvé športové lietadlo s dieselovým motorom preletelo cez Atlantický oceán. Bol to súčasne najdlhší let, aký kedy vykonalo lietadlo, poháňané vznetovým motorom. Let z kanadského mesta St.John na ostrove New Foundland do portugalského mesta Porto meral 3 518 kilometrov a trval 12,5 hodiny. Priemerná rýchlosť letu, ktorý sa konal vo výške 3 353 metrov, bola 281,5 km/h. Motory, ktoré pracovali na približne 42 % svojho maximálneho výkonu, spotrebovali počas preletu Atlantiku 272 litrov paliva, takže priemerná spotreba bola len 7,73 litra na 100 km, resp. 21,76 litra za hodinu letu. Náklady na palivo nedosiahli ani 200 dolárov. Po pristátí v Porte bolo v nádržiach ešte dosť paliva na ďalších 5 hodín letu. Ak by teda pilota neprinútila pristáť v Portugalsku prudká búrka, bol by bez problémov pokračoval až do konečného cieľa, ktorým bolo francúzske mesto Toulouse. Dĺžka letu by tak bola až 4 630 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  2. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  3. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  4. Chcete investovať? Začína sa predaj dlhopisov pre Istropolis
  5. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  6. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  7. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  8. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  1. Víťaz diváckej ceny MFF Cinematik Piešťany
  2. Gebrüder Weiss spúšťa novú linku priamo z Prahy do Španielska
  3. Učebnica TATRA SCOOL priblíži deťom svet peňazí modernou formou
  4. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“
  5. LESY SR otvorili predajňu Lesnícke pochúťky
  6. Z akcie pre kolegov spravil známy moderátor úspešný biznis
  7. Od dnes len 3 dni – exotika s BUBO s 55% zľavou
  8. Mars dosiahol ďalšie zníženie emisií skleníkových plynov o 1,9 %
  1. Toto bude cestovateľský hit roka 2026 29 371
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 23 889
  3. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 11 310
  4. Ľuboš Fellner otvorene 8 098
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 5 949
  6. Plaza View v Dúbravke štartuje predpredaj bytov s výhľadom 4 340
  7. Takáto Čína sa bude páčiť aj Slovákom 4 224
  8. Cestovateľský hit desaťročí leží v Ázii – s 55% zľavou 3 695
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (19. - 25.9.1925)
  2. Ján Komrska: Štít Wetterhorn, Colorado
  3. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné právo. Časť 4.
  4. Martin Fronk: Kam chodila Sisi pešo?
  5. Ernest Klotton: Emocionálna spoveď o bolesti, ktorú nikto nechce zažiť
  6. Irena Šimuneková: Skrytý klenot Veľkej Fatry - Čutkovská dolina
  7. Rastislav Puchala: Lacko Fantóci konsoliduje
  8. Miroslav Ferkl: Človek Martin. 
  1. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 104 653
  2. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 22 398
  3. Martin Sukupčák: Otvorený list ministrovi Blanárovi 20 418
  4. Elena Antalová: Zvyšok života si nepokazím 8 416
  5. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny. 6 796
  6. Ivan Mlynár: Čurillovci sú v domácom väzení, pretože Ficovi a Šutaj Eštokovi nejde matematika. 6 431
  7. Radoslav Záhumenský: Celé Slovensko v mini verzii? Park, kde prejdete celé Slovensko za pár minút! 5 149
  8. Věra Tepličková: Keby sme my vedeli... 4 853
  1. Radko Mačuha: Osobná skúsenosť s Róbertom Ficom.
  2. Jana Čavojská: Obed pre 500 nezlomných obyvateľov Charkiva
  3. Dušan Koniar: Ako vystúpiť z Európskej Únie v troch krokoch
  4. Marcel Rebro: Od Leningradu k Ukrajine: blokády, hlad a lož ako ruská tradícia
  5. Věra Tepličková: Demokrati sociálni a ich nápad genitálny
  6. Radko Mačuha: Rusko má všetky predpoklady na dobytie Ukrajiny.
  7. Marcel Rebro: Ak sa má uzdraviť dieťa, potrebuje zdravú mamu
  8. Věra Tepličková: Pravdepodobná reakcia Smeru na vylúčenie z PES alebo Načo mi je perie?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu