týždenník Autošport počuť jeden nemenovaný technický odborník F1. "Autá musia byť čo najrýchlejšie a najhlučnejšie a musia reprezentovať hrot technologického vývoja. Ak budú svojim výkonom a technologiou pripomínať iba cestovné vozidlá, tak ľudia stratia o F1 postupne záujem." Tento názor je vlastne reakciou na pripravované zmeny vo formule jeden, ktoré predkladá na stôl prezident FIA, Max Mosley. Reaguje tak na stále sa zrýchľujúcu a nebezpečnejšiu formulu jeden, no zároveň tiež na stále väčšiu nudu, keď o pretekoch sa v posledných rokoch rozhodovalo v depe a jazdecké prednosti pilota mali stále menší vplyv na jeho výsledok. V neposlednom rade sa formula jeden stala aj mimoriadne drahou záležitosťou, čo začína potierať samotnú podstatu súťaživosti. "Súčasné náklady tímu sa stávajú neudržateľné. Niektoré tímu disponujú rozpočtom až 250 miliónov dolárov (asi 133 miliónov libier) na sezónu, čo už nemôžeme ďalej akceptovať. Ak nič neurobíme, tak úplne stratíme nezávislé tímy a zostane nám len niekoľko silných automobiliek, ktorých súboj bude ešte nudnejší," argumentuje Mosley. Jeho cesta, ktorá by tento trend mala zastaviť je cez zmenu technických pravidiel, kde by sa mal zmenšiť prítlak, radikálne by sa obmedzila elektronika, vrátilo by sa k štandardným brzdám, obmedzilo by sa používanie neštandardných materiálov ako aj zastavenie "čiernej vojny" pneumatikárskych koncernov, ktoré by na celú sezónu smeli pripraviť iba tri druhy pneumatík a pod. Zmeny FIA sa však netýkajú iba technických pravidiel. Mosley navrhuje aj platové limity pre pilotov F1, skrátenie závodného víkendu na dva dni, zrušenie náhradného vozidla a piatkových tretích vozidiel, stabilizovanie platnosti predpisov minimálne na obdobie troch rokov a nové zmeny ohlásiť aspoň dva roky dopredu. Mnohé z týchto zmien sú logické a vychádzajú zo skúseností samotného Mosleya i skupiny okolo neho. V tímoch však takýto názor veľmi nerezonuje. Na prekvapenie všetkých sa jednoznačne na stranu FIA postavil iba tím Ferrari, ktorý nedávno ako prvý podpísal aj novú formuláciu zmluvy Concorde. Tým vlastne ako jeden z hlavných členov GPWC (Grand Prix World Championship) neguje aktivity tejto skupiny, ktorá rozohrala s Bernie Ecclestonom hru o zvýšenie finančných podielom zo ziskov F1 z TV a reklamy a hrozí organizovaním vlastnej série od roku 2008. Ferrari však 19.januára podpísalo dodatok zmluvy, ktorý platnosť Concorde predlžuje na obdobie rokov 2008-2012 a tiež ako jediný tím sa zúčastnilo Mosleyom zvolanej schôdze do Londýna na piatok 28.januára. Ostatné tímy (iba Stoddart je lojálny) účasť odmietli s tým, že je neopodstatnená a má zmysel až keď budú k dispozícii štúdie vypracované na základe akceptovania názorov diváckej verejnosti. Naopak dva dni pred touto schôdzou sa stretli a vydali ako reakciu na trojdohodu FIA Ferrari FOM vlastné vyhlásenie v ktorom v piatich bodoch načrtli vlastnú predstavu budúcnosti 1. K automobilkám BMW, DaimlerChrysler a Renault sa dokonca pridali aj doteraz nestranné značky Honda a Toyota. Sumár ich prehlásenia by sa dal zhrnúť asi takto: udržať F1 ako kráľovskú disciplínu motoristického športu, zaistiť dlhodobú finančnú stabilitu šampionátu a technicky podporovať (automobilkami) slabšie menšie tímy, robiť transparentnú politiku, zatraktívniť a zvýšiť hodnotu F1 pre diváka. O budúcnosti formule jeden sa teda začína rozohrávať nová veľka hra pri ktorej nesmieme zabúdať, že akcie F1 stále vlastnia silné bankové skupiny, ktoré nemajú priamu interakciu na športovú disciplínu a zaujíma ich iba z obchodného hľadiska. Ecclestone sa už nejaký čas snaží odkúpiť akcie späť a získať ich pod kontrolu, aby mohol reálne navrhnúť novú deľbu ziskov. Práve o to sa však snažia aj automobilky, ktoré tiež vyvíjajú aktivity, aby podieli odkúpili ony a získali F1 pod svoju kontrolu. Nuž a nemali by sme zabudnúť ani na posledný detail, ktorým je vek otca novodobej formuly jeden. Sir Ecclestone sa blíži k 75-ke a kto vie
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.