spotrebiteľských subjektov Slovenska (ASSS) so sídlom v Starej Ľubovni Božena Stašenková vo štvrtok po stretnutí spotrebiteľských združení v Žiline zdôraznila, že kontrolné inštitúcie musia vyvíjať väčšie aktivity, aby neodkazovali spotrebiteľa na súd.
Príkladom sú podľa Stašenkovej pomerové merače nákladov, ktoré figurujú v zákone o tepelnej energetike, ale napriek tomu sú nespoľahlivé a sťažuje sa na ne veľa spotrebiteľov z celého Slovenska. "Zákonodarcov sme upozorňovali na to, že od marca minulého roka platí smernica Európskej únie o meracích nástrojoch. Podľa nej všetko, čo je predmetom merania v obchodnom styku, musí byť merané takzvanými určenými meradlami. Problém je, že nevieme, čo pomerový merač nákladov meria a či meria spoľahlivo," uviedla Stašenková. Problematická je podľa prezidentky ASSS aj skutočnosť, že kontrolné orgány, či už Slovenskej obchodnej inšpekcii alebo Štátnej energetickej inšpekcie nechcú robiť kontroly pomerových meračov nákladov a odkazujú spotrebiteľa na občianske konanie prostredníctvom súdu. "V Európe sa táto forma riešenia spotrebiteľských sporov neuznáva. Tam sa hovorí o tom, že majú byť nielen kvalitné zákony, ale aj kvalitné mechanizmy na to, ako dosiahnuť nápravu týchto práv," skonštatovala Stašenková.
Za najväčší nedostatok slovenského spotrebiteľa považuje prezidentka ASSS pasivitu, pretože o mnohých problémoch hovorí za zatvorenými dverami a sťažnosť neoznámi kontrolným alebo spotrebiteľským inštitúciám. Zdôraznila, že ľudia chcú často zostať v anonymite a nevystupovať ako tí, ktorí dávajú podnet. "Často v polovičke riešenia podnetu vycúvajú, pretože sa obávajú dôsledkov. Taký nerozhodný spotrebiteľ na trhu v Európskej únii už nie je. Je trocha viac pripravený na to, aby bol asertívny a vyhľadával informácie," uzatvorila Stašenková.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.